Vyučující
|
-
Shurma Svitlana, M.A., Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Propaganda a ideologie: pozitivní nebo negativní interpretace? Klíčové pojmy - svoboda, spravedlnost, komunita, území a spotřeba Artikulace politických myšlenek prostřednictvím obrázků, textů a objektů Masové přesvědčování a propaganda Modely, procesy a nové technologie propagandy Rasový diskurz a propaganda Ekologie a propaganda Svobody a propaganda Válčení a propaganda Konspirační teorie a propaganda Ověření získaných znalostí a dovedností
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 56 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 36 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat cíle vytvoření textu a cílové skupiny |
popsat cíle vytvoření textu a cílové skupiny |
vysvětlit, jak funguje text v diskurzu |
vysvětlit, jak funguje text v diskurzu |
definovat diskurz a jeho součásti |
definovat diskurz a jeho součásti |
vymezit intence autora a předpoklady (presuppositions) |
vymezit intence autora a předpoklady (presuppositions) |
rozlišit pojmy "propaganda", "přesvědčení" a "manipulace" |
rozlišit pojmy "propaganda", "přesvědčení" a "manipulace" |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat text z pohledu propagandy a ideologie |
analyzovat text z pohledu propagandy a ideologie |
aplikovat znalosti o textových manipulacích pro kritickou analýzu textů |
aplikovat znalosti o textových manipulacích pro kritickou analýzu textů |
identifikovat intence různých mocenských institucí |
identifikovat intence různých mocenských institucí |
zhodnotit diskurz na téma fake news, dezinformace, apod. |
zhodnotit diskurz na téma fake news, dezinformace, apod. |
vytvořit vlastní obsah |
vytvořit vlastní obsah |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza textu |
Analýza textu |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur) |
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Týmová práce |
Týmová práce |
Práce studentů ve dvojicích |
Práce studentů ve dvojicích |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Odborné dovednosti |
---|
Analýza textu |
Analýza textu |
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur) |
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Sebereflexe |
Sebereflexe |
Týmová práce |
Týmová práce |
Doporučená literatura
|
-
Bernays, Edward. Propaganda. New York, 2004.
-
Ellul, Jaques. Propaganda: The Formation of Men?s Attitudes. New York, 1973.
-
Jowett, Garth S. - O?Donnell, Victoria. Propaganda & Persuasion. London, 2018.
-
Lakoff, George. The Political Mind: A Cognitive Scientist's Guide to Your Brain and Its Politics. London, 2009.
-
Pratkavis, Anthony - Aronson, Elliot. Summary of the Age of Propaganda: The Everyday Use and Abuse of Persuasion. New York, 2022.
-
Stanley, Jason. How Propaganda Works. Princetown, 2015.
|