|
Vyučující
|
-
Masár Machová Dagmar, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Vývoj lexikálních sloves a jejich morfologických kategorií Vývoj lexikálních sloves a jejich syntaxe Vývoj modálů a pomocných sloves, gramatikalizace Slovní druhy a jejich morfosyntaktické vlastnosti (rozdělení lexikální sloveso, auxiliár, modál) Teoretické zpracování sloves, auxiliárů a modálů ve formální gramatice Pomocná slovesa do, be, have a jejich morfosyntax v současné angličtině Lexikální slovesa, jejich sémantika a kategorie Nejnovější trendy v morfosyntaxi sloves (např. subjunktiv, nepravidelná slovesa) Nejnovější trendy v morfosyntaxi modálů, auxiliárů (např. gotta, wanna) Slovesa, auxiliáry a modály v různých variantách angličtiny
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 56 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 36 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| znalost lingvistické terminologie na úrovni absolventa bakalářského oboru v programu Filologie |
| znalost lingvistické terminologie na úrovni absolventa bakalářského oboru v programu Filologie |
| Výsledky učení |
|---|
| popsat historický vývoj anglického lexikálního slovesa |
| popsat historický vývoj anglického lexikálního slovesa |
| popsat historický vývoj anglických auxiliárů |
| popsat historický vývoj anglických auxiliárů |
| popsat historický vývoj anglických modálů |
| popsat historický vývoj anglických modálů |
| definovat vlastnosti současných sloves, auxiliárů a modálů |
| definovat vlastnosti současných sloves, auxiliárů a modálů |
| vysvětlit pojem gramatikalizace |
| vysvětlit pojem gramatikalizace |
| popsat současné trendy ve vývoji sloves, modálů a auxiliárů |
| popsat současné trendy ve vývoji sloves, modálů a auxiliárů |
| popsat morfosyntaktická specifika sloves, modálů a auxiliárů ve variantách angličtiny |
| popsat morfosyntaktická specifika sloves, modálů a auxiliárů ve variantách angličtiny |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzovat morfosyntatické vlastnosti sloves diachronně |
| analyzovat morfosyntatické vlastnosti sloves diachronně |
| analyzovat morfosyntatické vlastnosti auxiliárů diachronně |
| analyzovat morfosyntatické vlastnosti auxiliárů diachronně |
| analyzovat morfosyntatické vlastnosti modálů diachronně |
| analyzovat morfosyntatické vlastnosti modálů diachronně |
| interpretovat vlastnosti jednotlivých kategorií na základě textu |
| interpretovat vlastnosti jednotlivých kategorií na základě textu |
| interpretovat podstatu gramatikalizace na auxiliárech a modálech |
| interpretovat podstatu gramatikalizace na auxiliárech a modálech |
| aplikovat znalosti získané v semináři v argumentační eseji |
| aplikovat znalosti získané v semináři v argumentační eseji |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Přednášení |
| Přednášení |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Esej |
| Esej |
|
Doporučená literatura
|
-
Aarts, Bas. Oxford Modern English Grammar. Oxford. 2011, ISSN 978-019953319.
-
Anderwald, Lieselotte. The Morphology of English Dialects. Cambridge, 2009.
-
Brinton, Laurel J. - Bergs, Alexander. Early Modern English. Berlin, 2017.
-
Brinton, Laurel J. - Bergs, Alexander. Middle English. Berlin, 2017.
-
Brinton, Laurel J. - Bergs, Alexander. Old English. Berlin, 2017.
-
Emonds, Joseph. The Syntax and Morphology of English Verbs. Berlin, 2022.
-
Hopper, Paul - Traugott, Elisabeth Closs. Grammaticalization. Cambridge, 2003.
-
Leech, Geoffrey. Meaning and the English Verb. New York, 2014.
-
Lightfoot, David. Principles of Diachronic Syntax. Cambridge, 1979.
-
Lobeck, Anne - Denham, Kristin. Navigating English Grammar. Malden, 2014.
-
Millward, C. M. - Hayes, Mary. A Biography of the English Language. Boston, 2011.
-
Warner, Anthony. English Auxiliaries. Structure and History. Cambridge, 1993.
|