Předmět: Anglosaská filozofie jazyka

« Zpět
Název předmětu Anglosaská filozofie jazyka
Kód předmětu UMJL/EXAFJ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Rubáš Michal, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- jazyk v anglické empiristické tradici, dílo F. Bacona a J. Locka - G. Frege a logická analýza jazyka, kritika psychologismu, vznik analytické filosofie, dílo L. Wittgensteina - Výraz, pojem, smysl a popis, význam - Logická analýza jazyka a B. Russella, - Oxfordská filosofie jazyka a P. Strawson, jazyk a metafyzika, univerzálie a osoba - Metajazyk a performativní akt - S. Kripke a analýza vlastních jmen, H. Putnam, D. Davidson - Teorie řečových aktů J. Austina a Searla, Searlův deskriptivismus - intencionální sémantika a P. Grice - neurčitost překladu a reference, holismus a N. Quine

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 60 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 32 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
- charakterizuje pozice F. Bacona a J. Locka v otázce lingvistické relativity
- charakterizuje pozice F. Bacona a J. Locka v otázce lingvistické relativity
- vymezí předmět a účel zkoumání jazyka v analytické filosofii
- vymezí předmět a účel zkoumání jazyka v analytické filosofii
- definuje základní pojmy jako význam, smysl, výraz, propozice, věta, deskripce v koncepcích G. Fregeho, B. Russela, P. Strawsona aj.
- definuje základní pojmy jako význam, smysl, výraz, propozice, věta, deskripce v koncepcích G. Fregeho, B. Russela, P. Strawsona aj.
- rozlišuje tradiční substancialistické a subjektivistické teorie významu od teorií logických a analytických
- rozlišuje tradiční substancialistické a subjektivistické teorie významu od teorií logických a analytických
- uvede příklady vazeb mezi teorií jazyka a teorií vědy
- uvede příklady vazeb mezi teorií jazyka a teorií vědy
Odborné dovednosti
- vyhodnotí, nakolik jsou moderní koncepce vědeckého poznání ovlivněny teoriemi jazyka
- vyhodnotí, nakolik jsou moderní koncepce vědeckého poznání ovlivněny teoriemi jazyka
- identifikuje filosofické koncepty či předpoklady v teoretických přístupech lingvistických disciplín, jako jsou obecná jazykověda, lexikální sémantika, translatologie, sociolingvistika, pragmalingvistika aj.
- identifikuje filosofické koncepty či předpoklady v teoretických přístupech lingvistických disciplín, jako jsou obecná jazykověda, lexikální sémantika, translatologie, sociolingvistika, pragmalingvistika aj.
- dokáže rozpoznat a porozumět principům manipulativního zobrazování skutečnosti v médiích či politických diskursech založeného na skryté významové či výrazové konkurenci týchž jazykových prvků nebo na významovém rozostření nebo posunu při alternativním pojmenování
- dokáže rozpoznat a porozumět principům manipulativního zobrazování skutečnosti v médiích či politických diskursech založeného na skryté významové či výrazové konkurenci týchž jazykových prvků nebo na významovém rozostření nebo posunu při alternativním pojmenování
- objevuje fiktivnost denotací pojmových konstruktů v politické či komerční novořeči na základě jejich jazykové analýzy
- objevuje fiktivnost denotací pojmových konstruktů v politické či komerční novořeči na základě jejich jazykové analýzy
- uvědomuje si, že stejné či podobné skutečnosti se v různých jazycích, ale i v rámci jednoho a téhož jazyka, mohou zadávat s velmi odlišnými konotacemi, takže přistupuje k informacím vždy zprvu rezervovaně
- uvědomuje si, že stejné či podobné skutečnosti se v různých jazycích, ale i v rámci jednoho a téhož jazyka, mohou zadávat s velmi odlišnými konotacemi, takže přistupuje k informacím vždy zprvu rezervovaně
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza textu
Analýza textu
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Přednášení
Přednášení
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Hodnotící metody
Analýza textu
Analýza textu
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Doporučená literatura
  • Beaney, Michael. Analytic Philosophy: A Very Short Introduction. Oxford, 2018.
  • Kripke, Saul. Naming and Necessity. Princton, 1980.
  • Martinich, A. P. - Sosa, D. (eds.). A Companion to Analytic Philosophy. New York, 2011.
  • Martinich, A. P. - Sosa, D. (eds.). Analytic Philosophy: An Anthology. New York, 2011.
  • Peregrin, Jaroslav. Úvod do analytické filosofie. Praha, 1992.
  • Russel, Bertrand. The Problems of Philosophy. Oxford, 2001.
  • Smith, B. (ed.). John Searle. Cambridge, 2003.
  • Strawson, Peter. Individuals. London, 2003.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr