|
Vyučující
|
-
Nemčoková Katarína, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Základní koncepty a definice pragmatiky Postavení pragmatiky mezi ostatními lingvistickými disciplínami Kontext a ko-text Griceova implikatura a princip kooperace Teorie relevance Reference, deixe a proxemika v diskurzu Presupozice a významový průnik Informační struktura Řečové akty a řečové události Princip zdvořilosti a interakce v komunikaci Konverzační struktury, řečové vstupy, výměny a (ne)respektovaní (tváře) komunikačního partnera Pragmatická kompetence mluvčího, diskurz a kultura
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 50 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 72 hodin za semestr
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| definovat klíčové termíny a koncepty pragmatické lingvistiky (kooperační princip, implikatura, řečové akty apod.) |
| definovat klíčové termíny a koncepty pragmatické lingvistiky (kooperační princip, implikatura, řečové akty apod.) |
| vysvětlit, jak je možné, že říkáme něco a myslíme tím něco jiného |
| vysvětlit, jak je možné, že říkáme něco a myslíme tím něco jiného |
| popsat a porovnat teorii implikatury a teorii relevance |
| popsat a porovnat teorii implikatury a teorii relevance |
| popsat teorii řečových aktů |
| popsat teorii řečových aktů |
| analyzovat komunikační strategie použité v komunikačních situacích |
| analyzovat komunikační strategie použité v komunikačních situacích |
| Odborné dovednosti |
|---|
| zhodnotit použité komunikační strategie v promluvě |
| zhodnotit použité komunikační strategie v promluvě |
| s využitím teoretických poznatků navrhnout vhodné komunikační strategie v konkrétních komunikačních situacích |
| s využitím teoretických poznatků navrhnout vhodné komunikační strategie v konkrétních komunikačních situacích |
| identifikovat a vysvětlit implikatury v konkrétní promluvě |
| identifikovat a vysvětlit implikatury v konkrétní promluvě |
| rozlišit předsunuté a odsunuté informace v komunikaci a vysvětlit jejich umístění |
| rozlišit předsunuté a odsunuté informace v komunikaci a vysvětlit jejich umístění |
| využít metody pragmatického výzkumu na vyvození závěrů o komunikaci |
| využít metody pragmatického výzkumu na vyvození závěrů o komunikaci |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Didaktický test |
| Didaktický test |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
|
Doporučená literatura
|
-
Barron, Anne, ed. The Routledge Handbook of Pragmatics. Abingdon, 2020.
-
Birner, Betty J. Introduction to Pragmatics. Malden, 2012.
-
Clark, Billy. Pragmatics: The Basics. Abingdon, 2022.
-
Cruses, Alan. Meaning in Language: An Introduction to Semantics and Pragmatics. Oxford, 2011.
-
Huang, Yan. Pragmatics: Oxford Textbooks in Linguistics. Oxford, 2014.
-
Ishihara, Noriko, and Andrew D. Cohen. Teaching and Learning Pragmatics. New York, 2022.
-
Panther, Klaus-Uwe. Introduction to Cognitive Pragmatics. Amsterdam, 2022.
-
Roever, Carsten. Teaching and Testing Second Language Pragmatics and Interaction: A Practical Guide. Abingdon, 2021.
-
Scott, Kate. Pragmatics Online: Language and Digital Media. Abingdon, 2022.
-
Yule, George. Pragmatics. Oxford, 2022.
|