Vyučující
|
-
Nemčoková Katarína, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Základní koncepty a definice pragmatiky Postavení pragmatiky mezi ostatními lingvistickými disciplínami Kontext a ko-text Griceova implikatura a princip kooperace Teorie relevance Reference, deixe a proxemika v diskurzu Presupozice a významový průnik Informační struktura Řečové akty a řečové události Princip zdvořilosti a interakce v komunikaci Konverzační struktury, řečové vstupy, výměny a (ne)respektovaní (tváře) komunikačního partnera Pragmatická kompetence mluvčího, diskurz a kultura
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 50 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 72 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat klíčové termíny a koncepty pragmatické lingvistiky (kooperační princip, implikatura, řečové akty apod.) |
definovat klíčové termíny a koncepty pragmatické lingvistiky (kooperační princip, implikatura, řečové akty apod.) |
vysvětlit, jak je možné, že říkáme něco a myslíme tím něco jiného |
vysvětlit, jak je možné, že říkáme něco a myslíme tím něco jiného |
popsat a porovnat teorii implikatury a teorii relevance |
popsat a porovnat teorii implikatury a teorii relevance |
popsat teorii řečových aktů |
popsat teorii řečových aktů |
analyzovat komunikační strategie použité v komunikačních situacích |
analyzovat komunikační strategie použité v komunikačních situacích |
Odborné dovednosti |
---|
zhodnotit použité komunikační strategie v promluvě |
zhodnotit použité komunikační strategie v promluvě |
s využitím teoretických poznatků navrhnout vhodné komunikační strategie v konkrétních komunikačních situacích |
s využitím teoretických poznatků navrhnout vhodné komunikační strategie v konkrétních komunikačních situacích |
identifikovat a vysvětlit implikatury v konkrétní promluvě |
identifikovat a vysvětlit implikatury v konkrétní promluvě |
rozlišit informace v popředí a pozadí komunikace a vysvětlit jejich umístění |
rozlišit informace v popředí a pozadí komunikace a vysvětlit jejich umístění |
využít metody pragmatického výzkumu na vyvození závěrů o komunikaci |
využít metody pragmatického výzkumu na vyvození závěrů o komunikaci |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Analýza textu |
Analýza textu |
Odborné dovednosti |
---|
Analýza textu |
Analýza textu |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza textu |
Analýza textu |
Didaktický test |
Didaktický test |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Doporučená literatura
|
-
Barron, Anne, ed. The Routledge Handbook of Pragmatics. Abingdon, 2020.
-
Birner, Betty J. Introduction to Pragmatics. Malden, 2012.
-
Clark, Billy. Pragmatics: The Basics. Abingdon, 2022.
-
Cruses, Alan. Meaning in Language: An Introduction to Semantics and Pragmatics. Oxford, 2011.
-
Huang, Yan. Pragmatics: Oxford Textbooks in Linguistics. Oxford, 2014.
-
Ishihara, Noriko, and Andrew D. Cohen. Teaching and Learning Pragmatics. New York, 2022.
-
Panther, Klaus-Uwe. Introduction to Cognitive Pragmatics. Amsterdam, 2022.
-
Roever, Carsten. Teaching and Testing Second Language Pragmatics and Interaction: A Practical Guide. Abingdon, 2021.
-
Scott, Kate. Pragmatics Online: Language and Digital Media. Abingdon, 2022.
-
Yule, George. Pragmatics. Oxford, 2022.
|