Vyučující
|
-
Parrott Jeffrey Keith, Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Jazyková fakta života Sociolingvistika vs. standardní jazyková ideologie Americké variety angličtiny: celkový obraz Sociolingvistická variabilita a proměnné Variace a jazykové změny Skutečný vs. zdánlivý čas Případová studie: Smith Island, MD Případová studie: Smith Island, MD (pokračování) Případová studie: Afroamerická angličtina (AAE) Případová studie: AAE (pokračování)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Analýza textu, Analýza uměleckého díla
- Domácí příprava na výuku
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
vymezit vědecký popis jazykových variací od preskriptivních ideologií |
vymezit vědecký popis jazykových variací od preskriptivních ideologií |
rozlišit alofonii/alomorfii, interindividuální variabilitu a intraindividuální variabilitu |
rozlišit alofonii/alomorfii, interindividuální variabilitu a intraindividuální variabilitu |
popsat příklady sociolingvistické variability v americké angličtině |
popsat příklady sociolingvistické variability v americké angličtině |
vysvětlit sociální faktory, které ovlivňují sociolingvistickou variabilitu v americké angličtině |
vysvětlit sociální faktory, které ovlivňují sociolingvistickou variabilitu v americké angličtině |
definovat reálný čas a zdánlivý čas |
definovat reálný čas a zdánlivý čas |
Odborné dovednosti |
---|
vymezit vědecký popis jazykových variací od preskriptivních ideologií |
vymezit vědecký popis jazykových variací od preskriptivních ideologií |
aplikovat sociolingvistické teoretické koncepty na data z americké angličtiny |
aplikovat sociolingvistické teoretické koncepty na data z americké angličtiny |
analyzovat kvantitativní vzorce sociolingvistické variability v americké angličtině |
analyzovat kvantitativní vzorce sociolingvistické variability v americké angličtině |
vyhodnotit tvrzení o sociolingvistické variabilitě a změnách |
vyhodnotit tvrzení o sociolingvistické variabilitě a změnách |
prezentovat sociolingvistické teoretické koncepty a empirická zjištění |
prezentovat sociolingvistické teoretické koncepty a empirická zjištění |
napsat skupinový projekt na sociolingvistická témata v americké angličtině |
napsat skupinový projekt na sociolingvistická témata v americké angličtině |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednášení |
Přednášení |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Analýza textu |
Analýza textu |
Týmová práce |
Týmová práce |
Analýza prezentace |
Analýza prezentace |
Hodnotící metody |
---|
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Příprava a přednes prezentace |
Příprava a přednes prezentace |
Doporučená literatura
|
-
Lippi-Green, Rosina. English with an Accent: Language, Ideology, and Discrimination in the United States (Second Edition). 2012.
-
Meyerhoff, Miriam. Introducing sociolinguistics (Third edition). 2019.
-
Milroy, James, and Milroy, Lesley. Authority in Language: Investigating Standard Language. 2012.
-
Wolfram, Walt, and Schilling, Natalie. American English: Dialects and Variation, 3rd Edition. 2016.
|