Vyučující
|
-
Shurma Svitlana, M.A., Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Úvod do teorie analýzy textu. Definice textu, diskursu, kontextu pro potřeby analýzy. Jazyk, komunikace, text. Funkce textu. Analýza informační struktury. Koheze a koherence. Kontextově-relevantní informace a sémantické jádro výpovědi. Odesílatel, příjemce textu. Negociování významu. Interpretace. Konverzační implikatura. Analýza funkčních stylů a norem pro překlad. Jazykové a kulturní konvence. Ideologie v textu. Analýza textových a extratextových faktorů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Týmová práce, Analýza překladu, Vypracování a kritika překladu, Analýza prezentace, Analýza textu, Sebereflexe, Individuální práce studentů, Práce studentů ve dvojicích, E-learning
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat základní pojmy lingvistických disciplín: gramatiky, stylistiky, lexikologie, fonetiky apod. |
definovat základní pojmy lingvistických disciplín: gramatiky, stylistiky, lexikologie, fonetiky apod. |
rozlišit registry |
rozlišit registry |
analyzovat fonetické, gramatické, lexikologické, syntaktická a stylistické funkce textu |
analyzovat fonetické, gramatické, lexikologické, syntaktická a stylistické funkce textu |
Odborné dovednosti |
---|
ovládat anglickým jazykem na úrovni ne menši než C1 |
ovládat anglickým jazykem na úrovni ne menši než C1 |
koherentně formulovat a zdůvodnit myšlenky v anglickém jazyce |
koherentně formulovat a zdůvodnit myšlenky v anglickém jazyce |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
rozpoznat základní i podřazené funkční styly a jejich lingvistickou a diskurzivni charakteristiku |
rozpoznat základní i podřazené funkční styly a jejich lingvistickou a diskurzivni charakteristiku |
definovat základní termíny analýzy textu |
definovat základní termíny analýzy textu |
vysvětlit rozdíly mezi různými žánry, funkcionalnímy styly a použitím jazyka v různých komunikativních situacích |
vysvětlit rozdíly mezi různými žánry, funkcionalnímy styly a použitím jazyka v různých komunikativních situacích |
zhodnotit vliv kontextu na produkci textů (včetně textů pro překlad) |
zhodnotit vliv kontextu na produkci textů (včetně textů pro překlad) |
kriticky analyzovat texty různých žánrů |
kriticky analyzovat texty různých žánrů |
rozpoznávat registry a vytvářet texty v souvislosti se stylem mluvení |
rozpoznávat registry a vytvářet texty v souvislosti se stylem mluvení |
Odborné dovednosti |
---|
vytvořit analýzu různých úrovní kontextu, žánru a stylu textu |
vytvořit analýzu různých úrovní kontextu, žánru a stylu textu |
interpretovat, zda text je efektivní z komunikačního pohledu a ukázat na chyby, nedostatky nebo silné stránky textu |
interpretovat, zda text je efektivní z komunikačního pohledu a ukázat na chyby, nedostatky nebo silné stránky textu |
vytvořit vlastní text efektivní z hlediska zvoleného komunikačního cíle, adresáta, stylu a kontextu |
vytvořit vlastní text efektivní z hlediska zvoleného komunikačního cíle, adresáta, stylu a kontextu |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
E-learning |
Přednášení |
Přednášení |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
E-learning |
Práce studentů ve dvojicích |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Týmová práce |
Týmová práce |
Analýza textu |
Analýza textu |
Analýza prezentace |
Analýza prezentace |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Sebereflexe |
Sebereflexe |
Práce studentů ve dvojicích |
Analýza překladu |
Analýza překladu |
Odborné dovednosti |
---|
Analýza textu |
Analýza textu |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Sebereflexe |
Sebereflexe |
Vypracování a kritika překladu |
Vypracování a kritika překladu |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Zpracování prezentace |
Zpracování prezentace |
Didaktický test |
Analýza textu |
Analýza textu |
Příprava a přednes prezentace |
Příprava a přednes prezentace |
Didaktický test |
Známkou |
Známkou |
Doporučená literatura
|
-
BAZERMAN, Charles, and PRIOR, Paul. What Writing Does and How It Does It: An Introduction to Analyzing Texts and Textual Practices.. Mahwah: Lawrence Erlbaum, 2004. ISBN 978-0805838060.
-
C.R. Caldas-Coulthard, and M. Coulthard. Texts and practices: Readings in critical discourse analysis. Routledge, 2003. ISBN 978-0415121422.
-
Fairclough, Norman. Critical Discourse Analysis: The Critical Study of Language. Harlow: Pearson, 2010. ISBN 978-1405858229.
-
Gee, James Paul. An Introduction to Discourse Analysis: Theory and Method. New York: Routledge, 2010. ISBN 978-0415585705.
-
GEE, James Paul. How to Do Discourse Analysis: A Toolkit. New York: Routledge, 2011. ISBN 9780415572071.
-
Gillian Brown, and George Yule. Discourse Analysis. Cambridge, 1998. ISBN 521241448.
-
IGNATOW, Gabe, and MIHALCEA, Rada F. An Introduction to Text Mining: Research Design, Data Collection, and Analysis.. San Francisco: Sage, 2018. ISBN 978-1506337005.
-
John Flowerdew, and John Richardson. The Routledge Handbook of Critical Discourse Studies. Routledge, 2018. ISBN 978-1138826403.
-
Machin, David and Andrea Mayr (eds.). How to Do Critical Discourse Analysis: A Multimodal Introduction. London: Sage, 2012. ISBN 9781446258415.
|