Vyučující
|
-
Drábková Lenka, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Původ jazyka - Vývoj písma - Vlastnosti jazyka - Osvojení jazyka vs. učení jazyku - Jazyk a mozek - Lingvistika, lingvistické disciplíny a jejich charakteristika - Morfologie - Přístupy ke gramatice z historického hlediska, specifikace slovních druhů - Sémantika vs. pragmatika - Synchronní a diachronní přístup k lingvistice - Evropské a americké lingvistické školy 20. století - Pražská lingvistická škola - Ověření získaných znalostí a dovedností
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 12 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Student má obecné jazykové znalosti na úrovni min. B2. |
Student má obecné jazykové znalosti na úrovni min. B2. |
Výsledky učení |
---|
vymezit podstatu jazyka jako komunikačního prostředku a popsat jeho vývoj |
vymezit podstatu jazyka jako komunikačního prostředku a popsat jeho vývoj |
vysvětlit vlastnosti jazyka jako komunikačního prostředku |
vysvětlit vlastnosti jazyka jako komunikačního prostředku |
vyjmenovat základní lingvistické disciplíny a demonstrovat vztahy mezi nimi |
vyjmenovat základní lingvistické disciplíny a demonstrovat vztahy mezi nimi |
popsat a porovnat přístupy ke studiu lingvistiky |
popsat a porovnat přístupy ke studiu lingvistiky |
objasnit hlavní rysy evropských a amerických lingvistických škol 20. století |
objasnit hlavní rysy evropských a amerických lingvistických škol 20. století |
zhodnotit přínos Pražské lingvistické školy pro lingvistická studia |
zhodnotit přínos Pražské lingvistické školy pro lingvistická studia |
Odborné dovednosti |
---|
orientovat se v základní lingvistické terminologii |
orientovat se v základní lingvistické terminologii |
vymezit postavení lingvistiky v rámci filologie |
vymezit postavení lingvistiky v rámci filologie |
použít odborné lingvistické postupy k analýze jazykových jevů |
použít odborné lingvistické postupy k analýze jazykových jevů |
utřídit relevantní informace související se studiem jazyka |
utřídit relevantní informace související se studiem jazyka |
orientovat se v základních přístupech vybraných lingvistických škol 20. století ke studiu jazyka |
orientovat se v základních přístupech vybraných lingvistických škol 20. století ke studiu jazyka |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Písemná zkouška |
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Písemná zkouška |
Známkou |
Známkou |
Doporučená literatura
|
-
Crystal. The Cambridge Encyclopedia of Language. CUP, 2010.
-
Crystal. The Cambridge Encyclopedia of the English Language. CUP, 2019.
-
Denham Kristin. Linguistics for Everyone, An Introduction. Cengage Learning, 2012.
-
Fromkin, V. An Introduction to Language. Cengage Learning, 2018.
-
Meyer. Introducing English Linguistics. CUP, 2009.
-
Yule, G. The Study of Language. Cengage Learning, 2018.
|