Předmět: Základy podnikání

« Zpět
Název předmětu Základy podnikání
Kód předmětu UMJL/E0ZAP
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Novák Petr, doc. Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
Úvod do podnikání, podnikatelské prostředí Podnikatelské prostředí v Evropské unii Právní aspekty podnikání a právní formy podnikání v ČR Životní cyklus podniku, vznik a zánik podniku Živnostenské právo Založení fyzické a právnické osoby Podpora podnikání Základy podnikové ekonomiky Řízení nákladů, výnosů a výsledku hospodaření Majetková a kapitálová struktura podniku Základy financí a finančního řízení v podniku Daňové aspekty v podnikání Tvorba podnikatelského plánu Bankovní soustava a pojišťovny v České republice

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 20 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 40 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 30 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
mít přehled o základním fungování hospodářství a ekonomického prostředí
mít přehled o základním fungování hospodářství a ekonomického prostředí
mít přehled o základním legislativním rámci fungování ekonomických subjektů včetně rámce daňového s důrazem na podnikání a podnikatelskou činnost
mít přehled o základním legislativním rámci fungování ekonomických subjektů včetně rámce daňového s důrazem na podnikání a podnikatelskou činnost
rozumět základním aspektům ekonomického řízení firem
rozumět základním aspektům ekonomického řízení firem
ovládat postupy aplikované při zahájení a rozjezdu podnikatelské činnosti a umět vyhodnotit a analyzovat podnikatelskou myšlenku
ovládat postupy aplikované při zahájení a rozjezdu podnikatelské činnosti a umět vyhodnotit a analyzovat podnikatelskou myšlenku
orientovat se v základech řízení a v ekonomických souvislostech podnikatelských subjektů (firem)
orientovat se v základech řízení a v ekonomických souvislostech podnikatelských subjektů (firem)
Odborné dovednosti
porovnat pohledy různých ekonomických modelů na klíčové ekonomické kategorie a mechanismy v rámci ekonomického prostředí
porovnat pohledy různých ekonomických modelů na klíčové ekonomické kategorie a mechanismy v rámci ekonomického prostředí
navrhnout, analyzovat a aplikovat podnikatelské business modely a vyhodnotit jejich efektivnost
navrhnout, analyzovat a aplikovat podnikatelské business modely a vyhodnotit jejich efektivnost
aplikovat spektrum základních ekonomických nástrojů pro podporu manažerského rozhodování ve firmách
aplikovat spektrum základních ekonomických nástrojů pro podporu manažerského rozhodování ve firmách
navrhnout vlastní podnikatelský záměr a založit si vlastní firmu
navrhnout vlastní podnikatelský záměr a založit si vlastní firmu
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Odborné dovednosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Doporučená literatura
  • Zákon o obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích) v platném znění.
  • Janatka, F. Podnikání v globalizovaném světě. Praha: Wolters Kluwer., 2017.
  • Martinovičová, Dana - Konečný, Miloš - Vavřina, Jan. Úvod do podnikové ekonomiky. Praha, 2019.
  • Parlament ČR. Občanský zákoník v platném znění.
  • Srpová, Jitka - Řehoř, Václav. Základy podnikání: teoretické poznatky, příklady a zkušenosti českých podnikatelů. Praha, 2010.
  • Synek, M., & Kislingerová, E., et al. Podniková ekonomika. 6. přepracované a doplněné vydání.. Praha: C. H. Beck, 2015.
  • Synek, Miloslav. Manažerská ekonomika. 5., aktualiz. a dopl. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3494-1.
  • ZAPLETALOVÁ, Šárka. Podnikání malých a středních podniků na mezinárodních trzích. Praha: Ekopress, 2015. ISBN 978-80-87865-16-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr