|
Vyučující
|
-
Fabián Ondřej, PhDr.
-
Holík Pavel, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
Systém knihoven v České republice Základní funkce jednotlivých knihoven Knihovní služby Akvizice knih a periodik Zpracování, popis dokumentů a selekční jazyky Knihovní systémy Typologie informačních zdrojů Práce s informačními zdroji Vědecká komunikace Rešeršní činnost
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 40 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 30 hodin za semestr
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| znát fungování systému knihoven v České republice |
| znát fungování systému knihoven v České republice |
| orientovat se v základních službách a procesech v rámci knihoven |
| orientovat se v základních službách a procesech v rámci knihoven |
| orientovat se v základech typologie informačních zdrojů |
| orientovat se v základech typologie informačních zdrojů |
| znát konkrétní všeobecné i oborové informační zdroje |
| znát konkrétní všeobecné i oborové informační zdroje |
| znát základy vědecké komunikace |
| znát základy vědecké komunikace |
| Odborné dovednosti |
|---|
| realizovat základní procesy a činnosti v rámci knihovny |
| realizovat základní procesy a činnosti v rámci knihovny |
| vyhledávat v katalozích knihoven |
| vyhledávat v katalozích knihoven |
| identifikovat relevantních informačních zdrojů |
| identifikovat relevantních informačních zdrojů |
| provádět rešerše v odborných databázích |
| provádět rešerše v odborných databázích |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Demonstrace |
| Demonstrace |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace |
| Demonstrace |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Didaktický test |
| Didaktický test |
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
|
Doporučená literatura
|
-
Anderson, Rick. Scholarly Communication: What Everyone Needs to Know. New York, 2018.
-
Bartošek, Miroslav - Dědičová, Petra - Fabián, Ondřej, et al. Otevřený přístup k vědeckým informacím: současný stav v České republice a ve světě. Brno, 2016.
-
Bawden, David - Robinson, Lyn. Úvod do informační vědy. Doubravník, 2017.
-
Broughton, Vanda. Essential Classification. London, 2015.
-
Danielisová, Tereza. Knihovní zákon: komentář. Praha, 2018.
-
FABIÁN, O. Elektronické informační zdroje. Zlín, 2009.
-
Krčál, M., & Kovářová, P. Knihovnické fondy, procesy a služby. Brno. 2018.
-
Kučerová, Helena. Organizace znalostí: klíčová témata. Praha, 2017.
-
PAPÍK, Richard. Strategie vyhledávání informací a elektronické informační zdroje. Praha : Velryba, 2011. ISBN 978-80-85860-22-1.
-
Sewell, Claire. The No-Nonsense Guide to Research Support and Scholarly Communication. London, 2020.
|