Předmět: Úvod do knihovnictví

« Zpět
Název předmětu Úvod do knihovnictví
Kód předmětu UMJL/E0UDK
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Fabián Ondřej, PhDr.
  • Holík Pavel, Mgr.
Obsah předmětu
Systém knihoven v České republice Základní funkce jednotlivých knihoven Knihovní služby Akvizice knih a periodik Zpracování, popis dokumentů a selekční jazyky Knihovní systémy Typologie informačních zdrojů Práce s informačními zdroji Vědecká komunikace Rešeršní činnost

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 40 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 30 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
znát fungování systému knihoven v České republice
znát fungování systému knihoven v České republice
orientovat se v základních službách a procesech v rámci knihoven
orientovat se v základních službách a procesech v rámci knihoven
orientovat se v základech typologie informačních zdrojů
orientovat se v základech typologie informačních zdrojů
znát konkrétní všeobecné i oborové informační zdroje
znát konkrétní všeobecné i oborové informační zdroje
znát základy vědecké komunikace
znát základy vědecké komunikace
Odborné dovednosti
realizovat základní procesy a činnosti v rámci knihovny
realizovat základní procesy a činnosti v rámci knihovny
vyhledávat v katalozích knihoven
vyhledávat v katalozích knihoven
identifikovat relevantních informačních zdrojů
identifikovat relevantních informačních zdrojů
provádět rešerše v odborných databázích
provádět rešerše v odborných databázích
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Demonstrace
Demonstrace
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Odborné dovednosti
Demonstrace
Demonstrace
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Didaktický test
Didaktický test
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Doporučená literatura
  • Anderson, Rick. Scholarly Communication: What Everyone Needs to Know. New York, 2018.
  • Bartošek, Miroslav - Dědičová, Petra - Fabián, Ondřej, et al. Otevřený přístup k vědeckým informacím: současný stav v České republice a ve světě. Brno, 2016.
  • Bawden, David - Robinson, Lyn. Úvod do informační vědy. Doubravník, 2017.
  • Broughton, Vanda. Essential Classification. London, 2015.
  • Danielisová, Tereza. Knihovní zákon: komentář. Praha, 2018.
  • FABIÁN, O. Elektronické informační zdroje. Zlín, 2009.
  • Krčál, M., & Kovářová, P. Knihovnické fondy, procesy a služby. Brno. 2018.
  • Kučerová, Helena. Organizace znalostí: klíčová témata. Praha, 2017.
  • PAPÍK, Richard. Strategie vyhledávání informací a elektronické informační zdroje. Praha : Velryba, 2011. ISBN 978-80-85860-22-1.
  • Sewell, Claire. The No-Nonsense Guide to Research Support and Scholarly Communication. London, 2020.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr