Vyučující
|
-
Bačuvčíková Petra, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Syntax jako součást lingvistiky. 2. Přístup formální (povrchová syntax) a sémantický (hloubková syntax). 3. Syntaktické vztahy a způsoby jejich vyjádření - tradiční gramatika 4. Syntaktické vztahy a způsoby jejich vyjádření - valenční gramatika 5. Syntaktické vztahy a způsoby jejich vyjádření - generativní gramatika 6. Větné členy a jejich části. 7. Slovosled, model Satzfelder 8. aktuální větné členění. 9. Typologie vět. 10. Souvětí souřadné, vztahy mezi větami. 11. Souvětí podřadné, vedlejší věty. 12. Od věty k textu. 13. Textová gramatika. 14. Závěrečný test
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Praktické procvičování, Analýza textu, E-learning
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 56 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 22 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
U tohoto předmětu se předpokládá receptivní i produktivní řečové dovednosti v německém jazyce na výchozí úrovni B1 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky a všeobecná znalost lingvistické terminologie. |
U tohoto předmětu se předpokládá receptivní i produktivní řečové dovednosti v německém jazyce na výchozí úrovni B1 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky a všeobecná znalost lingvistické terminologie. |
Odborné dovednosti |
---|
U tohoto předmětu se předpokládá receptivní i produktivní řečové dovednosti v německém jazyce na výchozí úrovni B1 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky a všeobecná znalost lingvistické terminologie. |
U tohoto předmětu se předpokládá receptivní i produktivní řečové dovednosti v německém jazyce na výchozí úrovni B1 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky a všeobecná znalost lingvistické terminologie. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat disciplínu syntax, definovat její základní pojmy, kategorie a problémy, jakož i popsat oblast jejího zájmu a použití |
charakterizovat disciplínu syntax, definovat její základní pojmy, kategorie a problémy, jakož i popsat oblast jejího zájmu a použití |
diskutovat o jednotlivých metodách větné analýzy, tyto metody kriticky zhodnotit |
diskutovat o jednotlivých metodách větné analýzy, tyto metody kriticky zhodnotit |
popsat proces určování větných členů dle tradiční syntaxe a charakterizovat jednotlivé větné členy |
popsat proces určování větných členů dle tradiční syntaxe a charakterizovat jednotlivé větné členy |
charakterizovat vlastnosti věty jednoduché a souvětí, charakterizovat jednotlivé věty vedlejší |
charakterizovat vlastnosti věty jednoduché a souvětí, charakterizovat jednotlivé věty vedlejší |
vysvětlit termíny koheze a koherence textu, diskutovat o tématu a rématu |
vysvětlit termíny koheze a koherence textu, diskutovat o tématu a rématu |
Odborné dovednosti |
---|
správně používat gramatiku z oblasti syntaxe popsanou pro úroveň B2-C1 |
správně používat gramatiku z oblasti syntaxe popsanou pro úroveň B2-C1 |
určit v textu větné členy dle tradiční gramatiky, včetně identifikace vedlejších vět |
určit v textu větné členy dle tradiční gramatiky, včetně identifikace vedlejších vět |
provést analýzu příkladové věty dle tradiční gramatiky, dle závislostní gramatiky or dle generativní gramatiky |
provést analýzu příkladové věty dle tradiční gramatiky, dle závislostní gramatiky or dle generativní gramatiky |
přeformulovat text dle zadaných gramatických kritérií |
přeformulovat text dle zadaných gramatických kritérií |
používat při diskusi lingvistickou terminologii |
používat při diskusi lingvistickou terminologii |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
E-learning |
Analýza textu |
Analýza textu |
E-learning |
Odborné dovednosti |
---|
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Práce studentů ve dvojicích |
Práce studentů ve dvojicích |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Doporučená literatura
|
-
BUSSMANN, H. Lexikon der Sprachwissenschaft /. 4., durchgesehene und bibliographisch erg. Aufl. Stuttgart : Alfred Kröner, 2008.
-
Dreyer, H., Schmitt, R. Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Ismaning : Verl. fur Deutsch, 2002. ISBN 3190072558.
-
DUDEN (Hg.). Duden-Grammatik = Duden. Die Grammatik (2009), 8., völlig neu erarb. und erw. Aufl. Mannheim, Leipzig, Wien, Zürich: Dudenverlag, 2009.
-
Dürscheid, Christa. Syntax : Grundlagen und Theorien. 5., durchges. Aufl. Göttingen : Vandenhoeck & Ruprecht, 2010. ISBN 978-3-8252-3319-8.
-
EISENBERG, P. Grundriss der deutschen Grammatik. Bd.1: Das Wort. Stuttgart: Metzler, 2006.
-
EROMS, H. W. Syntax der deutschen Sprache. Berlin: de Gruyter, 2000.
-
GLÜCK, H. Metzler-Lexikon Sprache. Stuttgart: Metzler, 2005.
-
HALL, K., SCHEINER, B. Übungsgrammatik Deutsch als Fremdsprache für Fortgeschrittene. Ismaning: Hueber Verlag, 2001.
-
HENTSCHEL, E.; WEYDT, H. Handbuch der Deutschen Grammatik. Berlin: de Gruyter, 2003.
-
ŠTÍCHA, F. Česko-německá srovnávací gramatika. Praha: Argo, 2003.
-
WELKE, K. Einführung in die Satzanalyse. Die Bestimmmung der Satzglieder im Deutschen. Berlin: de Gruyter, 2007.
|