Předmět: Syntax

« Zpět
Název předmětu Syntax
Kód předmětu UMJL/D4SYN
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Bačuvčíková Petra, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Syntax jako součást lingvistiky. 2. Přístup formální (povrchová syntax) a sémantický (hloubková syntax). 3. Syntaktické vztahy a způsoby jejich vyjádření - tradiční gramatika 4. Syntaktické vztahy a způsoby jejich vyjádření - valenční gramatika 5. Syntaktické vztahy a způsoby jejich vyjádření - generativní gramatika 6. Větné členy a jejich části. 7. Slovosled, model Satzfelder 8. aktuální větné členění. 9. Typologie vět. 10. Souvětí souřadné, vztahy mezi větami. 11. Souvětí podřadné, vedlejší věty. 12. Od věty k textu. 13. Textová gramatika. 14. Závěrečný test

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Praktické procvičování, Analýza textu, E-learning
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 56 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 22 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
U tohoto předmětu se předpokládá receptivní i produktivní řečové dovednosti v německém jazyce na výchozí úrovni B1 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky a všeobecná znalost lingvistické terminologie.
U tohoto předmětu se předpokládá receptivní i produktivní řečové dovednosti v německém jazyce na výchozí úrovni B1 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky a všeobecná znalost lingvistické terminologie.
Odborné dovednosti
U tohoto předmětu se předpokládá receptivní i produktivní řečové dovednosti v německém jazyce na výchozí úrovni B1 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky a všeobecná znalost lingvistické terminologie.
U tohoto předmětu se předpokládá receptivní i produktivní řečové dovednosti v německém jazyce na výchozí úrovni B1 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky a všeobecná znalost lingvistické terminologie.
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizovat disciplínu syntax, definovat její základní pojmy, kategorie a problémy, jakož i popsat oblast jejího zájmu a použití
charakterizovat disciplínu syntax, definovat její základní pojmy, kategorie a problémy, jakož i popsat oblast jejího zájmu a použití
diskutovat o jednotlivých metodách větné analýzy, tyto metody kriticky zhodnotit
diskutovat o jednotlivých metodách větné analýzy, tyto metody kriticky zhodnotit
popsat proces určování větných členů dle tradiční syntaxe a charakterizovat jednotlivé větné členy
popsat proces určování větných členů dle tradiční syntaxe a charakterizovat jednotlivé větné členy
charakterizovat vlastnosti věty jednoduché a souvětí, charakterizovat jednotlivé věty vedlejší
charakterizovat vlastnosti věty jednoduché a souvětí, charakterizovat jednotlivé věty vedlejší
vysvětlit termíny koheze a koherence textu, diskutovat o tématu a rématu
vysvětlit termíny koheze a koherence textu, diskutovat o tématu a rématu
Odborné dovednosti
správně používat gramatiku z oblasti syntaxe popsanou pro úroveň B2-C1
správně používat gramatiku z oblasti syntaxe popsanou pro úroveň B2-C1
určit v textu větné členy dle tradiční gramatiky, včetně identifikace vedlejších vět
určit v textu větné členy dle tradiční gramatiky, včetně identifikace vedlejších vět
provést analýzu příkladové věty dle tradiční gramatiky, dle závislostní gramatiky or dle generativní gramatiky
provést analýzu příkladové věty dle tradiční gramatiky, dle závislostní gramatiky or dle generativní gramatiky
přeformulovat text dle zadaných gramatických kritérií
přeformulovat text dle zadaných gramatických kritérií
používat při diskusi lingvistickou terminologii
používat při diskusi lingvistickou terminologii
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
E-learning
Analýza textu
Analýza textu
E-learning
Odborné dovednosti
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Práce studentů ve dvojicích
Práce studentů ve dvojicích
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Doporučená literatura
  • BUSSMANN, H. Lexikon der Sprachwissenschaft /. 4., durchgesehene und bibliographisch erg. Aufl. Stuttgart : Alfred Kröner, 2008.
  • Dreyer, H., Schmitt, R. Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Ismaning : Verl. fur Deutsch, 2002. ISBN 3190072558.
  • DUDEN (Hg.). Duden-Grammatik = Duden. Die Grammatik (2009), 8., völlig neu erarb. und erw. Aufl. Mannheim, Leipzig, Wien, Zürich: Dudenverlag, 2009.
  • Dürscheid, Christa. Syntax : Grundlagen und Theorien. 5., durchges. Aufl. Göttingen : Vandenhoeck & Ruprecht, 2010. ISBN 978-3-8252-3319-8.
  • EISENBERG, P. Grundriss der deutschen Grammatik. Bd.1: Das Wort. Stuttgart: Metzler, 2006.
  • EROMS, H. W. Syntax der deutschen Sprache. Berlin: de Gruyter, 2000.
  • GLÜCK, H. Metzler-Lexikon Sprache. Stuttgart: Metzler, 2005.
  • HALL, K., SCHEINER, B. Übungsgrammatik Deutsch als Fremdsprache für Fortgeschrittene. Ismaning: Hueber Verlag, 2001.
  • HENTSCHEL, E.; WEYDT, H. Handbuch der Deutschen Grammatik. Berlin: de Gruyter, 2003.
  • ŠTÍCHA, F. Česko-německá srovnávací gramatika. Praha: Argo, 2003.
  • WELKE, K. Einführung in die Satzanalyse. Die Bestimmmung der Satzglieder im Deutschen. Berlin: de Gruyter, 2007.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr