Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Terminologie stylistiky, normativní a individuální stylistika, makrostylistika a mikrostylistika 2. Stylové hodnoty a stylové efekty. Pragmatické a strukturalistické aspekty Eromsovy teorie 3. Metody vytváření textu, jejich jazykové a pragmatické znaky 4. Charakteristika jednotlivých neuměleckých funkčních stylů (jazyk všedního dne, jazyk vědy, publicistický styl, administrativní styl aj.) 5. Sociolingvistika 6. Textová lingvistika 7. Pragmatická teorie textů. 8. Řečené a míněné, Grice a Eromsova teorie stylu 9. Jazykové prostředky morfologické a syntaktické, stylistické figury 10. Hermeneutické pojetí stylu, Schleiermacher a Frank
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 22 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znalost němčiny na úrovni B2 |
znalost němčiny na úrovni B2 |
Odborné dovednosti |
---|
komunikace slovem i písmem na úrovni B2 |
komunikace slovem i písmem na úrovni B2 |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vymezit předmět a účel jazykového zkoumání stylu. |
vymezit předmět a účel jazykového zkoumání stylu. |
rozlišit stylové hodnoty a stylové efekty. |
rozlišit stylové hodnoty a stylové efekty. |
definovat základní způsoby vytváření textu a jednotlivé funkční styly |
definovat základní způsoby vytváření textu a jednotlivé funkční styly |
uvést příklady stylotvorné funkce jazykových prostředků |
uvést příklady stylotvorné funkce jazykových prostředků |
charakterizovat pragmatické a strukturalistické stránky stylotvorných činitelů |
charakterizovat pragmatické a strukturalistické stránky stylotvorných činitelů |
Odborné dovednosti |
---|
identifikovat v daném textu stylové hodnoty a stylové efekty |
identifikovat v daném textu stylové hodnoty a stylové efekty |
vyhodnotit, nakolik daný stylový efekt podporuje komunikační záměr autora textu |
vyhodnotit, nakolik daný stylový efekt podporuje komunikační záměr autora textu |
rozpoznat a porozumět principům vytváření popisného, narativního, návodného i argumentačního textu |
rozpoznat a porozumět principům vytváření popisného, narativního, návodného i argumentačního textu |
vyjádřit jednu skutečnost odlišnými funkčními styly |
vyjádřit jednu skutečnost odlišnými funkčními styly |
ztotožnit v daném textu stylistické figury a tropy. |
ztotožnit v daném textu stylistické figury a tropy. |
Vyučovací metody |
---|
Analýza textu |
Analýza textu |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Přednášení |
Přednášení |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Analýza textu |
Analýza textu |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Doporučená literatura
|
-
Eroms, H.-W. Stil und Stilistik. Berlin, 2008. ISBN 9783503098231.
-
GÖTTERT, K.-H. Kleine Schreibschule für Studierende. München, 2002.
-
GRAEFEN, G., MOLL, M. Wissenschaftssprache Deutsch. Frankfurt am Main, 2011.
-
Malá, Jiřina. Stilistische Textanalyse : Grundlagen und Methoden. Vyd. 1. Brno : Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-5040-2.
-
MATHESIUS, V. Jazyk, kultura a slovesnost. Praha : Odeon, 1982.
-
Sandig, Barbara. Textstilistik des Deutschen. 2., völlig neu bearbeitete und erw. Aufl. Berlin : Walter de Gruyter, 2006. ISBN 3-11-018870-8.
-
WINTER, W. Wissenschaftliche Arbeiten schreiben. Frankfurt am Main, 2009.
|