Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
- Vymezení pojmů: literatura, fikční text, funkce literárního díla - Funkce literárního díla - Edice - Interpretace literárního díla: epika - Interpretace literárního díla: drama - Interpretace literárního díla: lyrika - Přehled interpretačních škol a směrů - Poetika - Literatura a společnost - Literární dějiny - Gender Studies
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 22 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Předpokládá se znalost teorie literatury na úrovni střední školy. |
Předpokládá se znalost teorie literatury na úrovni střední školy. |
Výsledky učení |
---|
základní termíny nezbytné k interpretaci literárního díla |
základní termíny nezbytné k interpretaci literárního díla |
základy naratologie a teorie literárních žánrů |
základy naratologie a teorie literárních žánrů |
základy terminologie pro analýzu dramatu |
základy terminologie pro analýzu dramatu |
základní terminologii pro analýzu poezie |
základní terminologii pro analýzu poezie |
uvést příklady interpretačních škol a modelů |
uvést příklady interpretačních škol a modelů |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat literární dílo |
analyzovat literární dílo |
identifikovat žánr díla |
identifikovat žánr díla |
popsat společenský kontext díla |
popsat společenský kontext díla |
interpretovat literární dílo |
interpretovat literární dílo |
srovnat různá literární díla |
srovnat různá literární díla |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Přednášení |
Přednášení |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Hodnotící metody |
---|
Esej |
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
Esej |
Doporučená literatura
|
-
ALLKEMPER, A., EKE, N. O. Literaturwissenschaft: Eine Einführung in die Literaturwissenschaft. Stuttgart: UTB, 2010.
-
ASMUTH, B. Einführung in die Dramenanalyse. Stuttgart: Metzler, 2009.
-
FRANK, H. J. Wie interpretiere ich ein Gedicht? Eine methodische Anleitung. Stuttgart: Francke, 2010.
-
JEßING, B., KÖHNEN, R. Einführung in die neuere deutsche Literaturwissenschaft. Stuttgart: Metzler, 2012.
-
MEYER-KRENTLER, E., MOENNINGHOFF, B. Arbeitstechniken Literaturwissenschaft. Stuttgart: UTB, 2010.
-
PETERSEN, J. H., WAGNER-EGELHAAF, M. Einführung in die neuere deutsche Literatuwissenschaft: Ein Arbeitsbuch.. Berlin, 2009.
-
STANZEL, F. K. Theorie des Erzählens. Stuttgart: UTB, 2008.
|