Předmět: Technická měření

« Zpět
Název předmětu Technická měření
Kód předmětu TUVI/TZTMR
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pata Vladimír, prof. Dr. Ing.
Obsah předmětu
1. Jaké znáte podmínky měření, jak se od sebe liší a kde je naleznete. Co je to pravá a konvenčně pravá hodnota veličiny. Matematicky definujte náhodnou chybu měření a její pravděpodobnost vzniku. 2. Nakreslete blokové schéma procesu měření, blokové schéma měřidla, popište a vysvětlete rozdělení měřidel dle fyzikálního principu a dle způsobu zjišťování naměřené veličiny. Jakým způsobem a kterými parametry popíšete rozptyl naměřených hodnot? 3. Vysvětlete Gaussův zákon chyb ve vazbě na měření, jaký je rozdíl mezi absolutním a relativním způsobem měření. 4. Které míry centrální tendence a rozptylů znáte a jak se využívají při hodnocení výsledků měření. 5. Vysvětlete pojem opakovatelnosti a reprodukovatelnosti měření (na matematickém principu), a popište způsoby jejich dodržení. 6. Co víte o chybách absolutních a relativních a dále o chybách náhodných (matematicky popište). 7. Co víte o chybách systematických a hrubých (matematicky popište). Jak poznáte, že naměřená hodnota je hrubá chyba a nikoliv pouze vychýlená hodnota? (matematicky, graficky) 8. Popište a na libovolném příkladu ukažte, jak se sestrojí chybová křivka (měřidla), křivka korekční a k čemu slouží. Dále demonstrujte vlastnosti rozptylu na tvar chybové křivky. 9. Definujte a matematicky specifikujte standardní nejistotu měření typu A, B, (pro přímé měření jedné veličiny), dále C a U. K čemu slouží a jak se jich využívá v metrologické praxi? 10. Vysvětlete Abbeho princip v metrologii a matematicky ho definujte. 11. Vysvětlete a matematicky definujte kombinovanou sin-cos chybu. 12. Vysvětlete princip měření jakosti povrchu- kontaktně, bezkontaktně (dále pojmy drsnost, vlnitost a tvar), co to je filtrace a co způsobuje. 13. Jaké znáte amplitudové parametry jakosti povrchu dle ISO 4287. Jak statisticky porovnáte dva povrchy pomocí hodnot Ra při opakovatelnosti n1 a n2? 14. K čemu slouží Abbot Firestonova křivka, vysvětlete princip její konstrukce a demonstrujte její využitelnost na různých typech povrchů. 15. Je je to Rmr poměr, Rsm parametr a k čemu slouží. Graficky znázorněte. Vysvětlete pravidlo 16ti procent dle ISO 4288. 16. Princip Michalsonova interferometru, matematický princip konstruktivní a destruktivní interferometrie. 17. Využití metrologických laserových interferometrů v praxi, možné konfigurace a postupy měření. Matematické hodnocení výsledků a tvorba chybových a korekčních křivek. 18. Vysvětlete princip mrtvé dráhy, cosinové chyby a chyby nedodržením Abbeho principu při polohování metrologického laserového interferometru.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava na zkoušku - 50 hodin za semestr
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Odborné dovednosti
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška
Ústní zkouška
Známkou
Známkou
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr