Předmět: Teorie procesů

« Zpět
Název předmětu Teorie procesů
Kód předmětu TUVI/TWN4T
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pata Vladimír, prof. Dr. Ing.
Obsah předmětu
- Teorie tváření, podstata tvárné deformace. Tvařitelnost kovů, slitin a polymerů. - Matematická teorie plasticity. - Metody řešení tvářecích procesů. - Teorie slévárenství, energetická bilance. Moderní metody ve slévárenské technologii. - Teorie a technologie svařování. - Fyzikální základy procesu obrábění. Doprovodné jevy technologických procesů. - Dynamika technologických procesů. Tepelné jevy v technologických procesech. - Fyzikální a chemické zákonitosti opotřebení. - Nástrojové materiály, tepelné ovlivnění vlastností. - Teorie a praxe nekonvenčních, rychlostních a výkonných technologií. - Optimalizační metody v technologických procesech.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Individuální práce studentů
  • Příprava na zkoušku - 50 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Znalosti nauky o materiálu, strojírenské technologie a částí strojů přispívají k odborným znalostem studenta v oblasti teorie procesů v kontextu strojírenského a materiálově-technického inženýrství. Tyto znalosti zahrnují: Materiálové vlastnosti: Student by měl rozumět vlastnostem různých materiálů, včetně jejich pevnosti, tvrdosti, odolnosti proti opotřebení, tepelné a elektrické vodivosti, a dalším materiálovým charakteristikám. Tyto znalosti jsou důležité pro výběr vhodných materiálů pro konkrétní strojírenské aplikace a pro analýzu materiálových chování v procesech měření. Technologické procesy: Student by měl mít znalost různých technologických procesů, které se používají při zpracování materiálů a výrobě strojních součástí. To zahrnuje obrábění, svařování, lití, tváření, povrchové úpravy atd. Student by měl rozumět vlivu těchto procesů na strukturu materiálu a jeho vlastnosti. Konstrukce strojů a zařízení: Znalost konstrukce strojů a mechanických zařízení je důležitá pro pochopení, jak se procesy měření integrují do strojního zařízení. Student by měl rozumět základním konstrukčním prvkům strojů, jako jsou ložiska, klouby, převodovky, a jak tyto prvky mohou ovlivňovat přesnost měření. Materiálové zkušební metody: Student by měl mít znalost zkušebních metod a technik používaných k posouzení materiálových vlastností, včetně tahových zkoušek, tvrdostních zkoušek, metalografických analýz a dalších. To umožňuje studentovi porozumět procesům testování materiálů a interpretovat výsledky těchto testů. Kvalita a kontrola: Student by měl mít povědomí o konceptech kvality a procesech kontroly kvality v inženýringových odvětvích. To zahrnuje znalost metod zajišťování kvality, auditů, statistického řízení procesů a dalších nástrojů pro zlepšení procesů měření a výroby. Z těchto znalostí vyplývá, že student je připraven na teorii procesů ve strojírenském a materiálově-technickém kontextu, což zahrnuje procesy měření a kontrolu kvality. Student má povědomí o materiálových vlastnostech a technologiích, které jsou klíčové pro úspěšné provádění měření a posuzování materiálů v různých strojírenských aplikacích.
Znalosti nauky o materiálu, strojírenské technologie a částí strojů přispívají k odborným znalostem studenta v oblasti teorie procesů v kontextu strojírenského a materiálově-technického inženýrství. Tyto znalosti zahrnují: Materiálové vlastnosti: Student by měl rozumět vlastnostem různých materiálů, včetně jejich pevnosti, tvrdosti, odolnosti proti opotřebení, tepelné a elektrické vodivosti, a dalším materiálovým charakteristikám. Tyto znalosti jsou důležité pro výběr vhodných materiálů pro konkrétní strojírenské aplikace a pro analýzu materiálových chování v procesech měření. Technologické procesy: Student by měl mít znalost různých technologických procesů, které se používají při zpracování materiálů a výrobě strojních součástí. To zahrnuje obrábění, svařování, lití, tváření, povrchové úpravy atd. Student by měl rozumět vlivu těchto procesů na strukturu materiálu a jeho vlastnosti. Konstrukce strojů a zařízení: Znalost konstrukce strojů a mechanických zařízení je důležitá pro pochopení, jak se procesy měření integrují do strojního zařízení. Student by měl rozumět základním konstrukčním prvkům strojů, jako jsou ložiska, klouby, převodovky, a jak tyto prvky mohou ovlivňovat přesnost měření. Materiálové zkušební metody: Student by měl mít znalost zkušebních metod a technik používaných k posouzení materiálových vlastností, včetně tahových zkoušek, tvrdostních zkoušek, metalografických analýz a dalších. To umožňuje studentovi porozumět procesům testování materiálů a interpretovat výsledky těchto testů. Kvalita a kontrola: Student by měl mít povědomí o konceptech kvality a procesech kontroly kvality v inženýringových odvětvích. To zahrnuje znalost metod zajišťování kvality, auditů, statistického řízení procesů a dalších nástrojů pro zlepšení procesů měření a výroby. Z těchto znalostí vyplývá, že student je připraven na teorii procesů ve strojírenském a materiálově-technickém kontextu, což zahrnuje procesy měření a kontrolu kvality. Student má povědomí o materiálových vlastnostech a technologiích, které jsou klíčové pro úspěšné provádění měření a posuzování materiálů v různých strojírenských aplikacích.
Výsledky učení
Teoretické základy procesů: Student má hlubší porozumění teoretickým základům různých procesů, které jsou důležité pro konkrétní obor nebo odvětví. Toto zahrnuje znalost matematických modelů, fyzikálních principů a chemických reakcí, které ovlivňují chod těchto procesů.
Teoretické základy procesů: Student má hlubší porozumění teoretickým základům různých procesů, které jsou důležité pro konkrétní obor nebo odvětví. Toto zahrnuje znalost matematických modelů, fyzikálních principů a chemických reakcí, které ovlivňují chod těchto procesů.
Charakteristiky materiálů: Student rozumí vlastnostem různých materiálů a jejich chování v různých procesech. To zahrnuje znalost mechanických, termodynamických a elektrických vlastností materiálů a jejich změn během procesů.
Charakteristiky materiálů: Student rozumí vlastnostem různých materiálů a jejich chování v různých procesech. To zahrnuje znalost mechanických, termodynamických a elektrických vlastností materiálů a jejich změn během procesů.
Technologické postupy: Student má povědomí o různých technologických postupech a metodách, které se využívají v konkrétním odvětví. Toto zahrnuje znalost výrobních procesů, technik zpracování materiálů a výroby produktů.
Technologické postupy: Student má povědomí o různých technologických postupech a metodách, které se využívají v konkrétním odvětví. Toto zahrnuje znalost výrobních procesů, technik zpracování materiálů a výroby produktů.
Procesní inženýrství: Student rozumí principům procesního inženýrství, včetně návrhu, řízení a optimalizace procesů. Znalost technik zajišťování kvality, statistického řízení procesů a dalších metod, které jsou klíčové pro úspěšné provádění procesů.
Procesní inženýrství: Student rozumí principům procesního inženýrství, včetně návrhu, řízení a optimalizace procesů. Znalost technik zajišťování kvality, statistického řízení procesů a dalších metod, které jsou klíčové pro úspěšné provádění procesů.
Bezpečnostní aspekty: Student je seznámen s bezpečnostními aspekty procesů, včetně prevence nehod, ochrany životního prostředí a zdraví zaměstnanců. Znalost právních předpisů a postupů týkajících se bezpečnosti v procesech.
Bezpečnostní aspekty: Student je seznámen s bezpečnostními aspekty procesů, včetně prevence nehod, ochrany životního prostředí a zdraví zaměstnanců. Znalost právních předpisů a postupů týkajících se bezpečnosti v procesech.
Energetická efektivita: Student rozumí principům energetické efektivity v procesech a má znalost možností optimalizace energetické náročnosti procesů.
Energetická efektivita: Student rozumí principům energetické efektivity v procesech a má znalost možností optimalizace energetické náročnosti procesů.
Technická dokumentace: Student je schopen číst a interpretovat technickou dokumentaci, včetně výkresů, plánů a specifikací týkajících se procesů.
Technická dokumentace: Student je schopen číst a interpretovat technickou dokumentaci, včetně výkresů, plánů a specifikací týkajících se procesů.
Komunikace a spolupráce: Student má dovednosti v komunikaci a spolupráci v týmu a s ostatními odborníky v oboru procesů.
Komunikace a spolupráce: Student má dovednosti v komunikaci a spolupráci v týmu a s ostatními odborníky v oboru procesů.
Tyto odborné znalosti umožňují studentovi efektivně rozumět a pracovat s procesy v rámci konkrétního odvětví a aplikovat své dovednosti v návrhu, řízení a optimalizaci těchto procesů. Jsou klíčové pro úspěšnou kariéru v oblasti procesního inženýrství, materiálového výzkumu, výroby a dalších odvětví, které se zabývají procesy.
Tyto odborné znalosti umožňují studentovi efektivně rozumět a pracovat s procesy v rámci konkrétního odvětví a aplikovat své dovednosti v návrhu, řízení a optimalizaci těchto procesů. Jsou klíčové pro úspěšnou kariéru v oblasti procesního inženýrství, materiálového výzkumu, výroby a dalších odvětví, které se zabývají procesy.
Odborné dovednosti
Návrh procesů: Student je schopen navrhovat procesy pro specifické aplikace, včetně výběru materiálů, technologických postupů a zařízení nebo nástrojů nezbytných k dosažení požadovaného výsledku.
Návrh procesů: Student je schopen navrhovat procesy pro specifické aplikace, včetně výběru materiálů, technologických postupů a zařízení nebo nástrojů nezbytných k dosažení požadovaného výsledku.
Řízení procesů: Student má schopnost řídit a monitorovat procesy v průběhu provádění, a to v souladu s definovanými parametry, časovými plány a kvalitními standardy.
Řízení procesů: Student má schopnost řídit a monitorovat procesy v průběhu provádění, a to v souladu s definovanými parametry, časovými plány a kvalitními standardy.
Optimalizace procesů: Student je schopen analyzovat procesy a identifikovat oblasti pro optimalizaci, včetně zvýšení efektivity, snížení nákladů a zlepšení kvality.
Optimalizace procesů: Student je schopen analyzovat procesy a identifikovat oblasti pro optimalizaci, včetně zvýšení efektivity, snížení nákladů a zlepšení kvality.
Bezpečnost a ochrana životního prostředí: Student má dovedností identifikovat rizika související s procesy a navrhovat opatření pro zajištění bezpečnosti a ochrany životního prostředí.
Bezpečnost a ochrana životního prostředí: Student má dovedností identifikovat rizika související s procesy a navrhovat opatření pro zajištění bezpečnosti a ochrany životního prostředí.
Práce s technickými dokumenty: Student je schopen číst, interpretovat a vytvářet technickou dokumentaci týkající se procesů, včetně výkresů, plánů a specifikací.
Práce s technickými dokumenty: Student je schopen číst, interpretovat a vytvářet technickou dokumentaci týkající se procesů, včetně výkresů, plánů a specifikací.
Energetická efektivnost: Student má dovednosti v optimalizaci energetické náročnosti procesů a využívání energetických zdrojů efektivně.
Energetická efektivnost: Student má dovednosti v optimalizaci energetické náročnosti procesů a využívání energetických zdrojů efektivně.
Práce v týmu: Student je schopen úspěšně komunikovat a spolupracovat v týmu s ostatními odborníky na procesech a inženýringových projektech.
Práce v týmu: Student je schopen úspěšně komunikovat a spolupracovat v týmu s ostatními odborníky na procesech a inženýringových projektech.
Zpracování dat: Student má dovednosti v analýze a zpracování dat z procesů, včetně statistických analýz a vyhodnocení výsledků.
Zpracování dat: Student má dovednosti v analýze a zpracování dat z procesů, včetně statistických analýz a vyhodnocení výsledků.
Kritické myšlení: Student je schopen kriticky přistupovat k procesům, identifikovat problémy a hledat inovativní řešení.
Kritické myšlení: Student je schopen kriticky přistupovat k procesům, identifikovat problémy a hledat inovativní řešení.
Komunikace: Student má dovednosti v jasné a přesné komunikaci o procesech, výsledcích a návrzích vývoje s kolegy, nadřízenými a dalšími zainteresovanými stranami.
Komunikace: Student má dovednosti v jasné a přesné komunikaci o procesech, výsledcích a návrzích vývoje s kolegy, nadřízenými a dalšími zainteresovanými stranami.
Tyto odborné dovednosti umožňují studentovi úspěšně pracovat v oblasti procesního inženýrství, materiálového výzkumu, výroby a dalších odvětvích, kde jsou procesy klíčovým prvkem. Student je schopen efektivně navrhovat, řídit a optimalizovat procesy s důrazem na bezpečnost, kvalitu a efektivitu.
Tyto odborné dovednosti umožňují studentovi úspěšně pracovat v oblasti procesního inženýrství, materiálového výzkumu, výroby a dalších odvětvích, kde jsou procesy klíčovým prvkem. Student je schopen efektivně navrhovat, řídit a optimalizovat procesy s důrazem na bezpečnost, kvalitu a efektivitu.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Odborné dovednosti
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Písemná zkouška
Ústní zkouška
Písemná zkouška
Ústní zkouška
Doporučená literatura
  • Beňo. Teoria rezania kovov. Vienala Košice, 1999.
  • Blaštík, F. Technologie tvárenia, zlievárenstva a zvárania. Alfa Bratislava, 1988.
  • Farlík. Teorie tváření. VUT Brno, 1977.
  • Chladil, J., Humár, A. Teorie obrábění - příklady a cvičení. FS VUT Brno, 1991.
  • Chladil, J., Mouka, A. Teorie obrábění. FS VUT Brno, 1989.
  • Konig, W. Fertigungsverfahren. VDI Verlag, 1999.
  • Mielnik, Edw.M. Metalworking Science and Engineering. McGraw-Hill Book, 1991.
  • Vasilko, A. Teoria obrábania. Bratislava : SAV, 1977.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr