Předmět: Jakost a metrologie

« Zpět
Název předmětu Jakost a metrologie
Kód předmětu TUVI/TE6JM
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pata Vladimír, prof. Dr. Ing.
Obsah předmětu
- Charakter jedno a více rozměrných dat, data strukturovaná a nestrukturovaná. - Způsoby předúpravy jedno a více rozměrných dat, formy standardizace dat, užití statistických váh. - Metodiky zobrazení struktury v jednotlivých znacích a objektech. - Analýza hlavních komponent, podstata, grafické vyjádření, Cattelův graf na úpatí vlastních čísel, diagnostika metody hlavních komponent. - Faktorová analýza, zaměření, podstata, grafické pomůcky, diagnostika a využití získaných výsledků. - Kanonická korelační analýza, podstata a zaměření, testy významností, analýza redunancí, formulace úloh a testování výsledků. - Diskriminační analýzy lineární, diskriminační analýza kvadratická, účel formulace, použití ve výzkumu. Lineární a kvadratické diskriminační funkce, testování výsledků. - Logistická regrese, účel a použití ve vědě a výzkumu, tvorba logistického regresního modelu, testy významnosti a hodnocení kvality logistické regrese. - Analýza shluků, formulace a využití, typy dendrogramů, typy shlukování, nalezení optimálních shluků. - Úvod do problematiky "Fuzzy shlukování". - Mapování objektů pomocí vícerozměrného škálování, cíle a využití, metodologie a interpretace výsledků, včetně jejich ověřování. - Korespondenční analýza, princip a využití ve vědecké praxi, zaměření korespondenční analýzy, formulace a interpretace výsledků. - Nelineární regresní analýza, účel a použití, formulace úloh, hledání nejlepší nelineární regresní funkce, intervaly spolehlivosti pro nelineární regresní analýzu. - Neuronové sítě, typy, využití, formulace úloh a vlastní matematický aparát. Učení a testování neuronové sítě.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Cvičení na počítači, Týmová práce, Individuální práce studentů
  • Příprava na zápočet - 120 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 50 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Znalost matematiky.
Znalost matematiky.
Pro úspěšné zvládnutí předmětu je předpokládáno, že student má určité odborné znalosti a dovednosti již před zahájením výuky. Tato předpokládaná znalost a dovednosti jsou důležité pro efektivní studium a aplikaci počítačových metod statistiky. Zde jsou některé z těchto odborných znalostí a dovedností: Základní statistické znalosti: Student by měl mít základní znalosti statistických konceptů, jako jsou pravděpodobnost, střední hodnota, rozptyl, korelace, regrese a pravděpodobnostní rozdělení. Tyto koncepty jsou základem pro pokročilé počítačové metody statistiky. Matematické dovednosti: Důležité jsou základní matematické dovednosti, protože statistické metody často zahrnují matematické výpočty a algebrou pro analýzu dat. Práce s počítačem: Student by měl být schopen pracovat s počítačem a mít základní dovednosti v používání statistických softwarových nástrojů, jako jsou R, Python s knihovnami pro statistiku, SPSS, Minitab nebo jiné. Dovednosti v analýze dat: Student by měl mít dovednosti v analýze dat, včetně schopnosti vyhodnocovat a vizualizovat data a identifikovat vzory a trendy v datech. Práce s databázemi: Znalost základních principů práce s databázemi může být užitečná, protože statistická analýza často zahrnuje práci s velkými datovými soubory. Znalost programovacích jazyků: Studenti, kteří mají zkušenosti s programováním, mohou mít výhodu, protože mohou být schopni vytvářet vlastní skripty pro analýzu dat a aplikovat statistické metody. Znalost matematických statistických modelů: Pokročilé statistické modely mohou zahrnovat znalost lineární regrese, nelineární regrese, analýzu rozptylu (ANOVA), analýzu faktorů, analýzu hlavních komponent (PCA) a další. Dovednosti v interpretaci výsledků: Student by měl být schopen interpretovat výsledky statistických analýz a vysvětlit významná statistická zjištění. Těmito znalostmi a dovednostmi je student připraven na studium počítačových metod statistiky a získání pokročilých znalostí a dovedností v oblasti analýzy a interpretace dat. Po absolvování předmětu bude student schopen aplikovat statistické metody na různé reálné problémy a provádět statistické analýzy za použití počítačových nástrojů.
Pro úspěšné zvládnutí předmětu je předpokládáno, že student má určité odborné znalosti a dovednosti již před zahájením výuky. Tato předpokládaná znalost a dovednosti jsou důležité pro efektivní studium a aplikaci počítačových metod statistiky. Zde jsou některé z těchto odborných znalostí a dovedností: Základní statistické znalosti: Student by měl mít základní znalosti statistických konceptů, jako jsou pravděpodobnost, střední hodnota, rozptyl, korelace, regrese a pravděpodobnostní rozdělení. Tyto koncepty jsou základem pro pokročilé počítačové metody statistiky. Matematické dovednosti: Důležité jsou základní matematické dovednosti, protože statistické metody často zahrnují matematické výpočty a algebrou pro analýzu dat. Práce s počítačem: Student by měl být schopen pracovat s počítačem a mít základní dovednosti v používání statistických softwarových nástrojů, jako jsou R, Python s knihovnami pro statistiku, SPSS, Minitab nebo jiné. Dovednosti v analýze dat: Student by měl mít dovednosti v analýze dat, včetně schopnosti vyhodnocovat a vizualizovat data a identifikovat vzory a trendy v datech. Práce s databázemi: Znalost základních principů práce s databázemi může být užitečná, protože statistická analýza často zahrnuje práci s velkými datovými soubory. Znalost programovacích jazyků: Studenti, kteří mají zkušenosti s programováním, mohou mít výhodu, protože mohou být schopni vytvářet vlastní skripty pro analýzu dat a aplikovat statistické metody. Znalost matematických statistických modelů: Pokročilé statistické modely mohou zahrnovat znalost lineární regrese, nelineární regrese, analýzu rozptylu (ANOVA), analýzu faktorů, analýzu hlavních komponent (PCA) a další. Dovednosti v interpretaci výsledků: Student by měl být schopen interpretovat výsledky statistických analýz a vysvětlit významná statistická zjištění. Těmito znalostmi a dovednostmi je student připraven na studium počítačových metod statistiky a získání pokročilých znalostí a dovedností v oblasti analýzy a interpretace dat. Po absolvování předmětu bude student schopen aplikovat statistické metody na různé reálné problémy a provádět statistické analýzy za použití počítačových nástrojů.
Odborné dovednosti
Pro úspěšné zvládnutí předmětu "počítačové metody statistika" je předpokládáno, že student má určité odborné dovednosti a schopnosti již před zahájením výuky. Tyto odborné dovednosti jsou důležité pro efektivní studium a aplikaci počítačových metod statistiky. Zde jsou předpokládané odborné dovednosti, které by měl student mít: Práce s počítačem: Student by měl být zdatný v používání počítače a měl by se cítit pohodlně při práci s různými statistickými softwarovými nástroji, jako jsou R, Python, SPSS, Minitab nebo jiné. Zpracování a analýza dat: Student by měl mít dovednosti v zpracování dat, včetně schopnosti importovat, transformovat a čistit data pro statistickou analýzu. To zahrnuje také schopnost vizualizovat data pomocí grafů a tabulek. Používání statistických softwarových nástrojů: Student by měl být schopen efektivně používat různé statistické softwarové nástroje a znát syntax a příkazy používané pro provádění statistických analýz. Statistická analýza dat: Student by měl mít dovednosti v provádění různých statistických analýz, jako jsou regrese, analýza rozptylu (ANOVA), testování hypotéz, analýza korelace a další. Dovednosti výběru správného statistického postupu jsou klíčové. Modelování dat: Student by měl být schopen vytvářet statistické modely pro data a provádět analýzy pro predikci a odhad budoucích hodnot. Práce s velkými datovými soubory: Dovednosti v práci s velkými datovými soubory a schopnost efektivně provádět analýzy na velkém množství dat jsou důležité v moderním statistickém prostředí. Interpretace výsledků: Student by měl být schopen interpretovat výsledky statistických analýz a vysvětlovat významná statistická zjištění z hlediska reálných aplikací. Kritické myšlení: Důležité je kritické myšlení a schopnost posuzovat kvalitu dat, vhodnost statistických metod a interpretaci výsledků. Práce s reálnými daty: Student by měl mít zkušenosti s prací s reálnými daty a prováděním statistických analýz na reálných problémech. Těmito dovednostmi je student připraven na studium a aplikaci počítačových metod statistiky, což zahrnuje analýzu a interpretaci dat, a umožňuje studentovi úspěšně řešit různé statistické problémy v různých oblastech, včetně vědeckého výzkumu, průmyslu, finančního sektoru a dalších.
Pro úspěšné zvládnutí předmětu "počítačové metody statistika" je předpokládáno, že student má určité odborné dovednosti a schopnosti již před zahájením výuky. Tyto odborné dovednosti jsou důležité pro efektivní studium a aplikaci počítačových metod statistiky. Zde jsou předpokládané odborné dovednosti, které by měl student mít: Práce s počítačem: Student by měl být zdatný v používání počítače a měl by se cítit pohodlně při práci s různými statistickými softwarovými nástroji, jako jsou R, Python, SPSS, Minitab nebo jiné. Zpracování a analýza dat: Student by měl mít dovednosti v zpracování dat, včetně schopnosti importovat, transformovat a čistit data pro statistickou analýzu. To zahrnuje také schopnost vizualizovat data pomocí grafů a tabulek. Používání statistických softwarových nástrojů: Student by měl být schopen efektivně používat různé statistické softwarové nástroje a znát syntax a příkazy používané pro provádění statistických analýz. Statistická analýza dat: Student by měl mít dovednosti v provádění různých statistických analýz, jako jsou regrese, analýza rozptylu (ANOVA), testování hypotéz, analýza korelace a další. Dovednosti výběru správného statistického postupu jsou klíčové. Modelování dat: Student by měl být schopen vytvářet statistické modely pro data a provádět analýzy pro predikci a odhad budoucích hodnot. Práce s velkými datovými soubory: Dovednosti v práci s velkými datovými soubory a schopnost efektivně provádět analýzy na velkém množství dat jsou důležité v moderním statistickém prostředí. Interpretace výsledků: Student by měl být schopen interpretovat výsledky statistických analýz a vysvětlovat významná statistická zjištění z hlediska reálných aplikací. Kritické myšlení: Důležité je kritické myšlení a schopnost posuzovat kvalitu dat, vhodnost statistických metod a interpretaci výsledků. Práce s reálnými daty: Student by měl mít zkušenosti s prací s reálnými daty a prováděním statistických analýz na reálných problémech. Těmito dovednostmi je student připraven na studium a aplikaci počítačových metod statistiky, což zahrnuje analýzu a interpretaci dat, a umožňuje studentovi úspěšně řešit různé statistické problémy v různých oblastech, včetně vědeckého výzkumu, průmyslu, finančního sektoru a dalších.
Výsledky učení
Odborné znalosti
z oboru metrologie a systémů jakosti
z oboru metrologie a systémů jakosti
vlastními slovy vysvětlit základní metody patřící do metrologie
vlastními slovy vysvětlit základní metody patřící do metrologie
seřadit a vysvětlit procesy a metody měření
seřadit a vysvětlit procesy a metody měření
formulovat a aplikovat nástroje a metody pro zajišťování jakosti
formulovat a aplikovat nástroje a metody pro zajišťování jakosti
Po absolvování předmětu "počítačové metody plánování" student prokazuje následující odborné znalosti: Plánování experimentů: Student má hlubší porozumění základním principům plánování experimentů, včetně výběru vhodných faktorů a úrovní, návrhu experimentálního plánu a strategií pro získání relevantních dat.
Po absolvování předmětu "počítačové metody plánování" student prokazuje následující odborné znalosti: Plánování experimentů: Student má hlubší porozumění základním principům plánování experimentů, včetně výběru vhodných faktorů a úrovní, návrhu experimentálního plánu a strategií pro získání relevantních dat.
Statistické metody: Student má znalost různých statistických metod používaných v plánování experimentů, včetně analýzy rozptylu (ANOVA), regrese, metody optimálního návrhu experimentu a dalších.
Statistické metody: Student má znalost různých statistických metod používaných v plánování experimentů, včetně analýzy rozptylu (ANOVA), regrese, metody optimálního návrhu experimentu a dalších.
Plánování experimentů: Student je seznámen s různými typy dizajnů experimentů, včetně kompletního faktoriálního designu, frakcionálního faktoriálního designu, blokového designu, a je schopen vybrat ten nejvhodnější pro konkrétní aplikaci.
Plánování experimentů: Student je seznámen s různými typy dizajnů experimentů, včetně kompletního faktoriálního designu, frakcionálního faktoriálního designu, blokového designu, a je schopen vybrat ten nejvhodnější pro konkrétní aplikaci.
Analýza dat: Student rozumí způsobům analýzy dat z experimentů, včetně interpretace výsledků, identifikace vlivů faktorů a optimalizace procesů na základě získaných informací.
Analýza dat: Student rozumí způsobům analýzy dat z experimentů, včetně interpretace výsledků, identifikace vlivů faktorů a optimalizace procesů na základě získaných informací.
Software pro plánování experimentů: Student má znalosti v používání speciálního software pro plánování experimentů, což může zahrnovat softwary jako Minitab, Design-Expert, JMP a další.
Software pro plánování experimentů: Student má znalosti v používání speciálního software pro plánování experimentů, což může zahrnovat softwary jako Minitab, Design-Expert, JMP a další.
Kritické myšlení: Student je schopen kriticky posuzovat výsledky experimentů, zjištění a způsoby, jakými byly data získány, a může navrhovat zlepšení experimentálního designu.
Kritické myšlení: Student je schopen kriticky posuzovat výsledky experimentů, zjištění a způsoby, jakými byly data získány, a může navrhovat zlepšení experimentálního designu.
Aplikace v praxi: Student je schopen aplikovat své znalosti plánování experimentů v reálných situacích a řešit problémy v průmyslovém, vědeckém nebo inženýrském kontextu.
Aplikace v praxi: Student je schopen aplikovat své znalosti plánování experimentů v reálných situacích a řešit problémy v průmyslovém, vědeckém nebo inženýrském kontextu.
Statistická validita: Student rozumí základním principům statistické validity a způsobům, jak zabránit zkreslením výsledků experimentů.
Statistická validita: Student rozumí základním principům statistické validity a způsobům, jak zabránit zkreslením výsledků experimentů.
Kritéria hodnocení úspěchu experimentu: Student má znalost kritérií pro hodnocení úspěšnosti experimentu a schopnost posoudit, zda byly splněny požadované cíle.
Kritéria hodnocení úspěchu experimentu: Student má znalost kritérií pro hodnocení úspěšnosti experimentu a schopnost posoudit, zda byly splněny požadované cíle.
Etika a normy: Student je obeznámen s etickými a regulačními aspekty týkajícími se plánování a provádění experimentů, včetně ochrany osobních údajů a dodržování norem a předpisů.
Etika a normy: Student je obeznámen s etickými a regulačními aspekty týkajícími se plánování a provádění experimentů, včetně ochrany osobních údajů a dodržování norem a předpisů.
Tyto odborné znalosti umožňují studentovi efektivně plánovat, provádět a analyzovat experimenty s cílem optimalizovat procesy, zlepšit kvalitu a dosáhnout konkrétních cílů. Po absolvování předmětu je student schopen aplikovat metody plánování experimentů v různých oblastech, včetně výzkumu a vývoje, průmyslového inženýrství, farmaceutického průmyslu, a dalších.
Tyto odborné znalosti umožňují studentovi efektivně plánovat, provádět a analyzovat experimenty s cílem optimalizovat procesy, zlepšit kvalitu a dosáhnout konkrétních cílů. Po absolvování předmětu je student schopen aplikovat metody plánování experimentů v různých oblastech, včetně výzkumu a vývoje, průmyslového inženýrství, farmaceutického průmyslu, a dalších.
Odborné dovednosti
popsat vlastními slovy historický vývoj metrologie
popsat vlastními slovy historický vývoj metrologie
v rozdělení druhů metrologie a určení jejích cílů
v rozdělení druhů metrologie a určení jejích cílů
v aplikaci základních hodnotících metod metrologie
v aplikaci základních hodnotících metod metrologie
Po absolvování předmětu "počítačové metody plánování" student prokazuje následující odborné dovednosti: Plánování experimentů: Student má schopnost plánovat experimenty, včetně výběru faktorů, jejich úrovní a návrhu experimentálního plánu tak, aby byly dosaženy konkrétní cíle experimentu.
Po absolvování předmětu "počítačové metody plánování" student prokazuje následující odborné dovednosti: Plánování experimentů: Student má schopnost plánovat experimenty, včetně výběru faktorů, jejich úrovní a návrhu experimentálního plánu tak, aby byly dosaženy konkrétní cíle experimentu.
Výběr vhodných statistických metod: Student je schopen vybrat vhodné statistické metody pro analýzu dat z experimentů, včetně analýzy rozptylu (ANOVA), regrese, metody optimálního návrhu experimentu (DOE) a dalších.
Výběr vhodných statistických metod: Student je schopen vybrat vhodné statistické metody pro analýzu dat z experimentů, včetně analýzy rozptylu (ANOVA), regrese, metody optimálního návrhu experimentu (DOE) a dalších.
Práce s experimentálními daty: Student má dovednost sbírat experimentální data a zpracovávat je v souladu s plánem experimentu. To zahrnuje schopnost provádět měření a zaznamenávat data přesně a spolehlivě.
Práce s experimentálními daty: Student má dovednost sbírat experimentální data a zpracovávat je v souladu s plánem experimentu. To zahrnuje schopnost provádět měření a zaznamenávat data přesně a spolehlivě.
Interpretace výsledků: Student je schopen interpretovat výsledky experimentu a identifikovat vlivy faktorů na zkoumaný proces nebo systém.
Interpretace výsledků: Student je schopen interpretovat výsledky experimentu a identifikovat vlivy faktorů na zkoumaný proces nebo systém.
Optimalizace procesů: Student má dovednost provádět optimalizaci procesů na základě zjištění z experimentů a navrhovat změny a vylepšení.
Optimalizace procesů: Student má dovednost provádět optimalizaci procesů na základě zjištění z experimentů a navrhovat změny a vylepšení.
Používání statistického software: Student je schopen efektivně používat statistický software pro plánování a analýzu experimentů, což zahrnuje znalost syntaxe, příkazů a funkcí používaných v daném softwaru.
Používání statistického software: Student je schopen efektivně používat statistický software pro plánování a analýzu experimentů, což zahrnuje znalost syntaxe, příkazů a funkcí používaných v daném softwaru.
Kritické myšlení: Student je schopen kriticky posuzovat experimentální postupy, výsledky a závěry a provádět kontrolu kvality experimentů.
Kritické myšlení: Student je schopen kriticky posuzovat experimentální postupy, výsledky a závěry a provádět kontrolu kvality experimentů.
Aplikace v praxi: Student má schopnost aplikovat své dovednosti plánování experimentů v různých aplikacích, včetně vědeckého výzkumu, průmyslového inženýrství, farmacie, vývoje výrobků a dalších oblastí.
Aplikace v praxi: Student má schopnost aplikovat své dovednosti plánování experimentů v různých aplikacích, včetně vědeckého výzkumu, průmyslového inženýrství, farmacie, vývoje výrobků a dalších oblastí.
Práce s týmem: Student může pracovat v týmu a komunikovat s kolegy a odborníky, aby společně navrhli, provedli a analyzovali experimenty.
Práce s týmem: Student může pracovat v týmu a komunikovat s kolegy a odborníky, aby společně navrhli, provedli a analyzovali experimenty.
Etické záležitosti: Student je obeznámen s etickými aspekty týkajícími se plánování a provádění experimentů, včetně ochrany osobních údajů a dodržování etických a regulačních norm a předpisů.
Etické záležitosti: Student je obeznámen s etickými aspekty týkajícími se plánování a provádění experimentů, včetně ochrany osobních údajů a dodržování etických a regulačních norm a předpisů.
Tyto odborné dovednosti umožňují studentovi efektivně plánovat, provádět a analyzovat experimenty s cílem optimalizovat procesy, zlepšit kvalitu výrobků a dosáhnout stanovených cílů v různých profesních a výzkumných kontextech. Po absolvování předmětu bude student schopen použít počítačové metody plánování experimentů jako nástroj pro efektivní řešení reálných problémů a inovaci v průmyslu a vědě.
Tyto odborné dovednosti umožňují studentovi efektivně plánovat, provádět a analyzovat experimenty s cílem optimalizovat procesy, zlepšit kvalitu výrobků a dosáhnout stanovených cílů v různých profesních a výzkumných kontextech. Po absolvování předmětu bude student schopen použít počítačové metody plánování experimentů jako nástroj pro efektivní řešení reálných problémů a inovaci v průmyslu a vědě.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednášení
Přednášení
Demonstrace
Demonstrace
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Cvičení na počítači
Cvičení na počítači
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Odborné dovednosti
Cvičení na počítači
Cvičení na počítači
Týmová práce
Týmová práce
Analýza prezentace
Analýza prezentace
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Známkou
Analýza edukačního materiálu
Písemná zkouška
Známkou
Analýza výkonů studenta
Ústní zkouška
Ústní zkouška
Analýza edukačního materiálu
Písemná zkouška
Analýza výkonů studenta
Doporučená literatura
  • Bumbálek, L. a kol. Kontrola a měření. Praha: Informatorium, spol. s r.o., 2009. ISBN 978-80-7333-072-9.
  • David J. Whitehouse. Handbook of Surface and Nanometrology, Second Edition 2nd Edition, Kindle Edition. 2010 Amazon Media EU.
  • Hendl, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál, 2004.
  • Kjell, J. Optical Metrology. England: John Willey and Sons, 2003. ISBN 0470843004.
  • Meloun, Milan. Statistická analýza experimentálních dat. Vyd. 2., upr. a rozš. Praha : Academia, 2004. ISBN 80-200-1254-0.
  • Nenadál, Jaroslav. Moderní systémy řízení jakosti : quality management. 2. dopl. vyd. Praha : Management Press, 2005. ISBN 8072610716.
  • Nenáhlo, Č. Měření vybraných geometrických veličin. Praha: Česká metrologická společnost, 2005.
  • Pernikář, J., Tykal, M., Vačkář, J. Jakost a metrologie. Brno: VUT Brno, 2001. ISBN 80-214-1997-0.
  • Smith, Graham T. Industrial Metrology. 2002. ISBN 978-1-85233-507-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr