Předmět: Chemie a technologie povrchově aktivních látek II

« Zpět
Název předmětu Chemie a technologie povrchově aktivních látek II
Kód předmětu TUTTTK/TP7CT
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sedlaříková Jana, doc. Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Termodynamika fázového rozhraní, Gibbsova adsorpční izoterma, adsorpce tenzidů na pevné substráty. 2. Interakce mezi tenzidy a polymery, metody sledování interakcí. 3. Povrchové napětí a metody stanovení. 4. Kontaktní úhel a jeho měření. 5. Stabilita disperzních soustav. 6. Proces detergence, detergenty, složení, typy. 7. Tenzidy a životní prostředí. 8. Legislativa tenzidů a detergentů. 9. Analytika tenzidů. 10. Biotenzidy, saponiny. 11. Polymerní tenzidy. 12. Význam tenzidů jako nosičů aktivních látek, enkapsulační techniky. 13. Tenzidy v kosmetice a produktech osobní péče. 14. Jiná průmyslová využití tenzidů.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
  • Příprava na zápočet - 50 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 30 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 46 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 84 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat využití povrchově aktivních látek v různých oblastech průmyslu
popsat využití povrchově aktivních látek v různých oblastech průmyslu
posoudit legislativní aspekty produkce a dodávání detergentů s důrazem na použitá povrchově aktivní činidla
posoudit legislativní aspekty produkce a dodávání detergentů s důrazem na použitá povrchově aktivní činidla
klasifikovat surfaktanty produkované z rostlinných a mikrobiálních zdrojů
klasifikovat surfaktanty produkované z rostlinných a mikrobiálních zdrojů
zhodnotit vliv surfaktantů na životní prostředí
zhodnotit vliv surfaktantů na životní prostředí
klasifikovat konkrétní příklady adsorpčních mechanismů na fázových rozhraních
klasifikovat konkrétní příklady adsorpčních mechanismů na fázových rozhraních
Odborné dovednosti
zdůvodnit význam povrchově aktivních látek při procesech barvení a micelární katalýzy
zdůvodnit význam povrchově aktivních látek při procesech barvení a micelární katalýzy
ověřit experimentálně povrchovou aktivitu surfaktantů
ověřit experimentálně povrchovou aktivitu surfaktantů
využít metody pro vyhodnocení micelárních charakteristik povrchově aktivních látek
využít metody pro vyhodnocení micelárních charakteristik povrchově aktivních látek
vyhodnotit vzájemné interakce mezi surfaktanty a polymery
vyhodnotit vzájemné interakce mezi surfaktanty a polymery
vysvětlit konkrétní principy základních analytických metod pro stanovení povrchově aktivních látek
vysvětlit konkrétní principy základních analytických metod pro stanovení povrchově aktivních látek
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednášení
Přednášení
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Odborné dovednosti
Laborování
Laborování
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Známkou
Známkou
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce)
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce)
Didaktický test
Didaktický test
Doporučená literatura
  • E-learningové texty dostupné online: http://kosmetika.ft.utb.cz..
  • BAREŠ, M., ZAJÍC, J. Chemie a technologie tensidů a detergentů.. Praha: VŠCHT, 1988.
  • Blažej, A. Tenzidy. Bratislava, 1978.
  • KJELLIN, M., JOHANSSON, I. Surfactants from Renewable Resources. Wiley and Sons, Ltd., 2010.
  • RHEIN, L.D., SCHLOSSMAN, M., O?LENICK, A., SOMASUNDARAN, P. Surfactants in Personal Care Products and Decorative Cosmetics. Tailor and Francis Group LLC, 2007.
  • ROSEN, M.J. Surfactants and Interfacial Phenomena. New York: John Wiley, 1987. ISBN 0-471-73600-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr