| Název předmětu | Chemie a technologie povrchově aktivních látek I |
|---|---|
| Kód předmětu | TUTTTK/TP4CT |
| Organizační forma výuky | Přednáška + Cvičení + Seminář |
| Úroveň předmětu | Bakalářský |
| Rok studia | 2 |
| Semestr | Letní |
| Počet ECTS kreditů | 6 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
1. Vysvětlení základních pojmů, vlastnosti kapalin. 2. Fázová rozhraní. 3. Smáčivost, úhel smáčení. 4. Heterogenní soustavy: pěny, emulze. 5. Heterogenní soustavy: suspenze, aerosoly, lyosoly. 6. Fyzikální vlastnosti tenzidů: rozpustnost, tvorba micel, kritická micelární koncentrace. 7. Solubilizace, detergence. 8. Anionické tenzidy: skarboxylovou skupinou. 9. Anionické tenzidy: sulfáty. 10. Anionické tenzidy: sulfonáty. 11. Kationické tenzidy. 12. Amfoterní tenzidy. 13. Neionické tenzidy. 14. Tenzidy s můstky.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Laborování
|
| Výsledky učení |
| Odborné znalosti |
| vysvětlit základní pojmy související s vlastnostmi kapalin a vícefázovými systémy |
| vysvětlit základní pojmy související s vlastnostmi kapalin a vícefázovými systémy |
| charakterizovat strukturu surfaktantů a význam na fázových rozhraních |
| charakterizovat strukturu surfaktantů a význam na fázových rozhraních |
| definovat základní disperzní systémy a jmenuje konkrétní příklady |
| definovat základní disperzní systémy a jmenuje konkrétní příklady |
| klasifikovat základní skupiny povrchově aktivních látek |
| klasifikovat základní skupiny povrchově aktivních látek |
| charakterizovat postupy přípravy běžně využívaných surfaktantů |
| charakterizovat postupy přípravy běžně využívaných surfaktantů |
| Odborné dovednosti |
| obsluhovat jednoduchá laboratorní zařízení pro hodnocení povrchově aktivních látek |
| obsluhovat jednoduchá laboratorní zařízení pro hodnocení povrchově aktivních látek |
| ovládat základní analytické metody pro stanovení surfaktantů |
| ovládat základní analytické metody pro stanovení surfaktantů |
| zhodnotit základní fyzikálně-chemické charakteristiky povrchově aktivních látek |
| zhodnotit základní fyzikálně-chemické charakteristiky povrchově aktivních látek |
| identifikovat a klasifikuje surfaktanty běžně se vyskytující v detergenčních a kosmetických produktech |
| identifikovat a klasifikuje surfaktanty běžně se vyskytující v detergenčních a kosmetických produktech |
| posoudit dermatologické aspekty povrchově aktivních látek v kosmetických přípravcích |
| posoudit dermatologické aspekty povrchově aktivních látek v kosmetických přípravcích |
| Vyučovací metody |
| Odborné znalosti |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Exkurze |
| Exkurze |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Odborné dovednosti |
| Exkurze |
| Laborování |
| Laborování |
| Exkurze |
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Hodnotící metody |
| Odborné znalosti |
| Zpracování prezentace |
| Zpracování prezentace |
| Písemná zkouška |
| Písemná zkouška |
| Známkou |
| Známkou |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
|---|