Vyučující
|
-
Sedlaříková Jana, doc. Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Vysvětlení základních pojmů, vlastnosti kapalin. 2. Fázová rozhraní. 3. Smáčivost, úhel smáčení. 4. Heterogenní soustavy: pěny, emulze. 5. Heterogenní soustavy: suspenze, aerosoly, lyosoly. 6. Fyzikální vlastnosti tenzidů: rozpustnost, tvorba micel, kritická micelární koncentrace. 7. Solubilizace, detergence. 8. Anionické tenzidy: skarboxylovou skupinou. 9. Anionické tenzidy: sulfáty. 10. Anionické tenzidy: sulfonáty. 11. Kationické tenzidy. 12. Amfoterní tenzidy. 13. Neionické tenzidy. 14. Tenzidy s můstky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Laborování
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 10 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 30 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 70 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit základní pojmy související s vlastnostmi kapalin a vícefázovými systémy |
vysvětlit základní pojmy související s vlastnostmi kapalin a vícefázovými systémy |
charakterizovat strukturu surfaktantů a význam na fázových rozhraních |
charakterizovat strukturu surfaktantů a význam na fázových rozhraních |
definovat základní disperzní systémy a jmenuje konkrétní příklady |
definovat základní disperzní systémy a jmenuje konkrétní příklady |
klasifikovat základní skupiny povrchově aktivních látek |
klasifikovat základní skupiny povrchově aktivních látek |
charakterizovat postupy přípravy běžně využívaných surfaktantů |
charakterizovat postupy přípravy běžně využívaných surfaktantů |
Odborné dovednosti |
---|
obsluhovat jednoduchá laboratorní zařízení pro hodnocení povrchově aktivních látek |
obsluhovat jednoduchá laboratorní zařízení pro hodnocení povrchově aktivních látek |
ovládat základní analytické metody pro stanovení surfaktantů |
ovládat základní analytické metody pro stanovení surfaktantů |
zhodnotit základní fyzikálně-chemické charakteristiky povrchově aktivních látek |
zhodnotit základní fyzikálně-chemické charakteristiky povrchově aktivních látek |
identifikovat a klasifikuje surfaktanty běžně se vyskytující v detergenčních a kosmetických produktech |
identifikovat a klasifikuje surfaktanty běžně se vyskytující v detergenčních a kosmetických produktech |
posoudit dermatologické aspekty povrchově aktivních látek v kosmetických přípravcích |
posoudit dermatologické aspekty povrchově aktivních látek v kosmetických přípravcích |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Odborné dovednosti |
---|
Laborování |
Laborování |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Známkou |
Známkou |
Zpracování prezentace |
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Zpracování prezentace |
Doporučená literatura
|
-
e-learningové texty dostupné z http://kosmetika.ft.utb.cz.
-
BLAŽEJ ,A. a kol. Tenzidy. Alfa, Bratislava, 1978.
-
BROZE,G. Handbook of Detergents, Part A: Properties. Marcel Dekker Inc., USA, 1999.
-
LANGMAIER,F., MLÁDEK,M., RADILM,M. Pomocné přípravky kožedělného průmyslu. Alfa, Praha, 1985.
-
MYERS,D. Surfactant Science and Technology. John Willey, USA, 2006.
-
ROSEN,M.J. Surfactants and interfacial phenomena. Wiley and Sons, Inc., USA, 2004.
|