|
Vyučující
|
-
Sedlaříková Jana, doc. Ing. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Úvod, historie tenzidů, ekonomický význam. - Vysvětlení základních pojmů, povrchové jevy. - Povrchové vlastnosti roztoků, mýdla. - Heterogenní soustavy - pěny, emulze, suspenze. - Fyzikální vlastnosti tenzidů - rozpustnost, adsorpce, tvorba micel. - Technické vlastnosti tenzidů - solubilizace, smáčitelnost, emulgace, detergence. - Anionické tenzidy - látky s karboxylovou skupinou (mýdla). - Anionické tenzidy - sulfáty. - Anionické tenzidy - sulfonany. - Kationické tenzidy. - Amfoterní tenzidy. - Neionické tenzidy. - Příklady tenzidů a jejich využití. - Tenzidy a životní prostředí.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Laborování
- Příprava na zkoušku
- 40 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Znalosti z oblasti koloidní a povrchové chemie a fyzikální chemie. |
| Znalosti z oblasti koloidní a povrchové chemie a fyzikální chemie. |
| Výsledky učení |
|---|
| Student má znalosti o základních povrchových jevech a povrchových vlastnostech roztoků. |
| Student má znalosti o základních povrchových jevech a povrchových vlastnostech roztoků. |
| Student se dokáže orientovat v problematice klasifikace tenzidů a jejich složení. |
| Student se dokáže orientovat v problematice klasifikace tenzidů a jejich složení. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Student je schopen na základě rámcového složení daného tenzidu odhadnout jeho vlastnosti a možné aplikace. |
| Student je schopen na základě rámcového složení daného tenzidu odhadnout jeho vlastnosti a možné aplikace. |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Exkurze |
| Exkurze |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Exkurze |
| Exkurze |
| Laborování |
| Laborování |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce) |
| Známkou |
| Písemná zkouška |
| Známkou |
| Ústní zkouška |
| Ústní zkouška |
| Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce) |
| Písemná zkouška |
|
Doporučená literatura
|
-
e-learningové texty http://kosmetika.ft.utb.cz.
-
Blažej, A. Tenzidy. Alfa Bratislava, 1977.
-
LANGMAIER, F., MLÁDEK, K., RADIL, M. Pomocné přípravky kožedělného průmyslu. Praha : SNTL, 1985.
-
Myers, D. Surfactant Science and Technology. John Willey, USA.
|