Vyučující
|
-
Lehocký Marián, prof. Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Úvod do biofyziky - 1 hod. - Vznik a vlastnosti ultrazvuku, charakteristika ultrazvukového přístroje (využití ultrazvuku v jednotlivých lékařských oborech). Základy využití laseru a jeho využití ve zdravotnictví - 2 hod. - Základy biofyziky (pojem, fyzikální podstata sedimentace krve, krevního tlaku). Podstata působení vnějšího tlaku na organizmus (podtlak, přetlak) - 2 hod. - Fyzikální základy dýchání a krevního oběhu - 5 hod. - Nukleární medicína (základy nukleární medicíny, ochrana a bezpečnost při práci, radionuklidové vyšetřovací metody). - Fyzikální základy endoskopických metod, fyzikální základy nejčastěji používaných přístrojů ve zdravotnictví - EKG, EEG, EMG, Holterovo monitorování - 5 hod. - Základy radiologie (vznik RTG záření, vlastnosti RTG záření, využití v praxi, BOZP, účinek různých druhů ionizujícího záření a využití pro diagnostiku a terapii ve zdravotnické praxi) - 5 hod. - Rentgenové vyšetřovací metody (nativní, kontrastní - irrigografie, počítačová tomografie, DSA, angiografie, koronarografie) - 5 hod.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Příprava na zápočet
- 60 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Student zná jednotlivá diagnostická vyšetření a přípravu na ně. |
Student zná jednotlivá diagnostická vyšetření a přípravu na ně. |
Student zná podstatu probíhajících procesů v organismu - dýchání, TK, krevní oběh. |
Student zná podstatu probíhajících procesů v organismu - dýchání, TK, krevní oběh. |
Student zná principy diagnostiky a terapie a principy fungování lékařských přístrojů užívaných v diagnostice, léčbě i prevenci. |
Student zná principy diagnostiky a terapie a principy fungování lékařských přístrojů užívaných v diagnostice, léčbě i prevenci. |
Odborné dovednosti |
---|
Student porovná účinky elektrického proudu na lidský organismus. |
Student porovná účinky elektrického proudu na lidský organismus. |
Student vyhodnotí vliv nízké a vysoké teploty na organismus. |
Student vyhodnotí vliv nízké a vysoké teploty na organismus. |
Student provede popis výpočetní tomografie. |
Student provede popis výpočetní tomografie. |
Student porovná účinky nízkého a vysokého tlaku na lidský organismus. |
Student porovná účinky nízkého a vysokého tlaku na lidský organismus. |
Student provede popis endoskopických vyšetřovacích metod. |
Student provede popis endoskopických vyšetřovacích metod. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Přednášení |
Přednášení |
Odborné dovednosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Známkou |
Známkou |
Doporučená literatura
|
-
BIALEK, W. Biophysics: Searching for Principles. New Jersey: Princeton University Press, 2012.
-
Kolektiv autorů. Lékařská biofyzika. Praha: Manus, 2000. ISBN 80-902318-5-3.
-
NAVRÁTIL, L.,ROSINA. J. Medicínská biofyzika. Praha: Grada, 2005.
-
ROSINA, J., J. VRÁNOVÁ, H. KOLÁŘOVÁ a J. STANEK. Biofyzika pro zdravotnické a biomedicínské obory. Praha: Grada, 2013.
|