Vyučující
|
-
Míšková Zuzana, Ing. Ph.D.
-
Adámek Richard, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Infekce a infekční onemocnění, výskyt infekčního onemocnění, epidemiologické metody. 2. Proces šíření nákazy. 3. Protiepidemická opatření preventivní a represivní. 4. Přerušení cesty přenosu - eliminace zdroje nákazy, dekontaminace, dezinfekce, dezinsekce a deratizace, sterilizace. 5. Zvyšování odolnosti vnímavého jedince. 6. Imunitní systém, alergie - patogeneze alergií. 7. Alergie - projevy alergické reakce dle orgánových soustav se zaměřením na trávicí soustavu, možná terapie. 8. Speciální epidemiologie - vzdušné nákazy. 9. Speciální epidemiologie - alimentární nákazy I. 10. Speciální epidemiologie - alimentární nákazy II. 11. Speciální epidemiologie - nákazy přenášené členovci, nákazy kůže a sliznic. 12. Speciální epidemiologie - zoonózy. 13. Speciální epidemiologie - nozokomiální infekce. 14. Hygiena.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Příprava na zkoušku
- 60 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Vysvětlit základní pojmy obecné epidemiologie a formulovat významné rozdíly mezi danými pojmy. |
Vysvětlit základní pojmy obecné epidemiologie a formulovat významné rozdíly mezi danými pojmy. |
Charakterizovat preventivní a represivní protiepidemická opatření. |
Charakterizovat preventivní a represivní protiepidemická opatření. |
Vysvětlit funkci imunitního systému, charakterizovat součásti nespecifické a specifické imunity a určit význam daných součástí imunitního systému. |
Vysvětlit funkci imunitního systému, charakterizovat součásti nespecifické a specifické imunity a určit význam daných součástí imunitního systému. |
Popsat jednotlivé typy imunopatologických reakcí a vysvětlit princip především imunopatologické reakce I. typu. |
Popsat jednotlivé typy imunopatologických reakcí a vysvětlit princip především imunopatologické reakce I. typu. |
Vyjmenovat a blíže popsat jednotlivé skupiny nákaz. |
Vyjmenovat a blíže popsat jednotlivé skupiny nákaz. |
Odborné dovednosti |
---|
Identifikovat zdroj, původce, vehikulum, vektor a mechanizmus přenosu konkrétního infekčního onemocnění. |
Identifikovat zdroj, původce, vehikulum, vektor a mechanizmus přenosu konkrétního infekčního onemocnění. |
Zařadit konkrétní infekční onemocnění k odpovídající skupině nákaz a své rozhodnutí zdůvodnit. |
Zařadit konkrétní infekční onemocnění k odpovídající skupině nákaz a své rozhodnutí zdůvodnit. |
Navrhnout preventivní a represivní protiepidemické opatření pro jednotlivé skupiny nákaz. |
Navrhnout preventivní a represivní protiepidemické opatření pro jednotlivé skupiny nákaz. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednášení |
Přednášení |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Odborné dovednosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška |
Známkou |
Ústní zkouška |
Známkou |
Doporučená literatura
|
-
Dana Göpferová, Daniela Janovská, Karel Dohnal, Věra Melicherčíková. Mikrobiologie, imunologie, epidemiologie, hygiena. Příbram, 2002. ISBN 80-7254-223-0.
-
Hamplová Lidmila. Mikrobiologie, imunologie, epidemiologie, hygiena pro bakalářské studium a všechny typy zdravotnických škol.. Praha. ISBN 978-80-7387-934-1.
-
HOŘEJŠÍ, V. a kol. Základy imunologie. Praha, Triton, 2017. ISBN 978-80-7553-250-3.
-
MADDOCK, J. Public Health - Methodology, Environmental and Systems Issues. 2012. ISBN 978-953-51-0641-8.
-
Milan Tuček a kolektiv. Hygiena a epidemiologie. UK Praha, 2013. ISBN 978-80-246-2025-1.
|