Vyučující
|
-
Šiška Ladislav, MVDr.
-
Míšková Zuzana, Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Infekce a infekční onemocnění, výskyt infekčního onemocnění. Proces šíření nákazy. 2. Protiepidemická opatření preventivní a represivní. Přerušení cesty přenosu - eliminace zdroje nákazy, dekontaminace, dezinfekce, dezinsekce a deratizace, sterilizace. 3. Imunitní systém, alergie - patogeneze alergií. 4. Alergeny v potravinách - klasifikace, legislativní rámec. 5. Speciální epidemiologie - vzdušné nákazy. 6. Speciální epidemiologie - alimentární nákazy. 7. Speciální epidemiologie - nákazy přenášené členovci, nákazy kůže a sliznic. 8. Speciální epidemiologie - zoonózy. 9. Bezpečnost potravin - legislativní podklady, terminologie. 10. Biologické nebezpečí v potravinách - mikroorganizmy a škůdci. 11. Chemické nebezpečí v potravinách - se zaměřením na technologické opracování potravin při přípravě pokrmů. 12. Fyzikální nebezpečí v potravinách - klasifikace, možnosti eliminace v potravinářských provozech. 13. Křížová kontaminace. 14. HACCP systém.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na zkoušku
- 150 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Vysvětlit základní pojmy obecné epidemiologie. |
Vysvětlit základní pojmy obecné epidemiologie. |
Charakterizovat preventivní a represivní protiepidemická opatření. |
Charakterizovat preventivní a represivní protiepidemická opatření. |
Vyjmenovat a blíže popsat jednotlivé skupiny nákaz. |
Vyjmenovat a blíže popsat jednotlivé skupiny nákaz. |
Znát základní pojmy a právní předpisy související s bezpečností potravin. |
Znát základní pojmy a právní předpisy související s bezpečností potravin. |
Vysvětlit pojem "systém HACCP" a funkci tohoto systému v potravinářském průmyslu. |
Vysvětlit pojem "systém HACCP" a funkci tohoto systému v potravinářském průmyslu. |
Odborné dovednosti |
---|
Identifikovat zdroj, původce, vehikulum, vektor a mechanizmus přenosu konkrétního infekčního onemocnění. |
Identifikovat zdroj, původce, vehikulum, vektor a mechanizmus přenosu konkrétního infekčního onemocnění. |
Zařadit konkrétní infekční onemocnění k odpovídající skupině nákaz. |
Zařadit konkrétní infekční onemocnění k odpovídající skupině nákaz. |
Navrhnout preventivní a represivní protiepidemické opatření pro jednotlivé skupiny nákaz. |
Navrhnout preventivní a represivní protiepidemické opatření pro jednotlivé skupiny nákaz. |
Určit a rozlišit biologické, fyzikální či chemické nebezpečí. |
Určit a rozlišit biologické, fyzikální či chemické nebezpečí. |
Určit neshodu a navrhnout nápravné a ovládací opatření. |
Určit neshodu a navrhnout nápravné a ovládací opatření. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Odborné dovednosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Didaktický test |
Didaktický test |
Ústní zkouška |
Ústní zkouška |
Známkou |
Známkou |
Doporučená literatura
|
-
HAMPLOVÁ, L. Mikrobiologie, imunologie, epidemiologie, hygiena pro bakalářské studium a všechny typy zdravotnických škol. Praha: Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-934-1.
-
HOŘEJŠÍ, V. a kol. Základy imunologie. Praha, Triton, 2017. ISBN 978-80-7553-250-3.
-
JÍLEK, P. Imunologie: stručně, jasně, přehledně. 2. dopl. vyd.. Praha: Grada Publishing, 2019. ISBN 978-80-271-0595-3.
-
MADDOCK, J. Public Health - Methodology, Environmental and Systems Issues. Rijeka: InTech, 2012. ISBN 978-953-51-0641-8.
-
TREMLOVÁ, B., JAVŮRKOVÁ, Z. Řízení kvality a bezpečnosti potravin.. Brno: VFU, 2014. ISBN 978-80-7305-6858.
-
TUČEK, M. a kol. Hygiena a epidemiologie. Praha: UK, 2013. ISBN 978-80-246-2025-1.
|