|
Vyučující
|
-
Mokrejš Pavel, prof. Ing. Ph.D.
-
Krejčí Ondřej, Ing. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Vymezení pojmů a historie řízení jakosti. - Požadavky na jakost výrobků, služeb, kvantitativní a kvalitativní hodnocení jakosti. - Závady ve výrobě, útvary podniku při zabezpečování jakosti. - Nástroje pro regulaci jakosti ze strany státu, ÚNMZ, ČMI, ČIA. - Metoda FMEA při zabezpečování jakosti v podnicích. - Metody pro analýsu a odstraňování problémů v jakosti (Ishikawův diagram, PDCA, DMAIC a další). - Technická normalisace (ČSN, ISO, PN). - Akreditace, akreditované zkušebny. - Metrologický systém v ČR. - Systém ochrany spotřebitele v ČR, v Evropě a ve světě - historický vývoj. - Legislativní úprava na ochranu spotřebitele v ČR. - Orgány státní správy na ochranu spotřebitele (ČOI, SZPI, SUKL a další). - Občanské organisace na ochranu spotřebitele (TEST, SOS a další). - Značky kvality (Klasa, Czech Made, Bio a další).
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Laborování, Týmová práce
- Příprava na zkoušku
- 120 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Znalost základních pojmů z oblasti jakosti. |
| Znalost základních pojmů z oblasti jakosti. |
| Výsledky učení |
|---|
| vyjmenuje základní pojmy vztahující se k jakosti a řízení kvality |
| vyjmenuje základní pojmy vztahující se k jakosti a řízení kvality |
| vysvětlí principy významných metod zabezpečování jakosti |
| vysvětlí principy významných metod zabezpečování jakosti |
| zdůvodní význam předvýrobní etapy na kvalitu výrobků |
| zdůvodní význam předvýrobní etapy na kvalitu výrobků |
| zhodnotí přínos sektoru služeb pro na produkci HDP |
| zhodnotí přínos sektoru služeb pro na produkci HDP |
| popíše principy systému ochrany spotřebitele |
| popíše principy systému ochrany spotřebitele |
| Odborné dovednosti |
|---|
| použít teoretické poznatky metod řízení jakosti na praktickou analýzu konkrétních problémů |
| použít teoretické poznatky metod řízení jakosti na praktickou analýzu konkrétních problémů |
| analyzovat významné metody na odhalování chyb a nedostatků v procesech |
| analyzovat významné metody na odhalování chyb a nedostatků v procesech |
| navrhnout postup řešení problémových situací ve výrobě |
| navrhnout postup řešení problémových situací ve výrobě |
| posoudit vliv moderních metod řízení podniku na zvyšování produktivity práce |
| posoudit vliv moderních metod řízení podniku na zvyšování produktivity práce |
| zhodnotit význam lidského faktoru a investicí do výzkumu jako důležitých konkurenčních faktorů |
| zhodnotit význam lidského faktoru a investicí do výzkumu jako důležitých konkurenčních faktorů |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Exkurze |
| Přednášení |
| Přednášení |
| Exkurze |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Exkurze |
| Exkurze |
| Laborování |
| Laborování |
| Týmová práce |
| Týmová práce |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Známkou |
| Známkou |
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
| Písemná zkouška |
| Ústní zkouška |
| Ústní zkouška |
| Písemná zkouška |
|
Doporučená literatura
|
-
ČSN EN ISO 9001 (010321): Systémy managementu kvality ? Požadavky. Praha: Český normalizační institut, 2010.
-
BLECHARZ, P. Základy moderního řízení kvality. Praha: Ekopress, 2011. ISBN 978-80-86929-75-0.
-
JURAN, J.M., De FEO, J.A. Juran's quality handbook: the complete guide to performance excellence. New York: McGraw Hill, 2010. ISBN 978-0-07-162973-7.
-
NENADÁL, JAROSLAV ET AL. Moderní management jakosti: principy, postupy, metody. Management Press, 2008. ISBN 978-80-7261-186-7.
-
RAMPERSAD, H.K. Total quality management: an executive guide to continuous improvement. Berlin: Springer, 2010. ISBN 978-3-642-08756-1.
-
SUCHÁNEK, P. a kol. Kvalita jako faktor konkurenceschopnosti podniku. Brno: MU, Ekonomicko-správní fakulta, 2011. ISBN 978-80-210-5688-6.
-
Veber, Jaromír. Řízení jakosti a ochrana spotřebitele. 2., aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1782-1.
|