Předmět: Řízení jakosti

« Zpět
Název předmětu Řízení jakosti
Kód předmětu TUIP/TK6RJ
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Mokrejš Pavel, prof. Ing. Ph.D.
  • Krejčí Ondřej, Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
- Vymezení pojmů a historie řízení jakosti. - Požadavky na jakost výrobků, služeb, kvantitativní a kvalitativní hodnocení jakosti. - Závady ve výrobě, útvary podniku při zabezpečování jakosti. - Nástroje pro regulaci jakosti ze strany státu, ÚNMZ, ČMI, ČIA. - Metoda FMEA při zabezpečování jakosti v podnicích. - Metody pro analýsu a odstraňování problémů v jakosti (Ishikawův diagram, PDCA, DMAIC a další). - Technická normalisace (ČSN, ISO, PN). - Akreditace, akreditované zkušebny. - Metrologický systém v ČR. - Systém ochrany spotřebitele v ČR, v Evropě a ve světě - historický vývoj. - Legislativní úprava na ochranu spotřebitele v ČR. - Orgány státní správy na ochranu spotřebitele (ČOI, SZPI, SUKL a další). - Občanské organisace na ochranu spotřebitele (TEST, SOS a další). - Značky kvality (Klasa, Czech Made, Bio a další).

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Laborování, Týmová práce
  • Příprava na zkoušku - 120 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Znalost základních pojmů z oblasti jakosti.
Znalost základních pojmů z oblasti jakosti.
Výsledky učení
vyjmenuje základní pojmy vztahující se k jakosti a řízení kvality
vyjmenuje základní pojmy vztahující se k jakosti a řízení kvality
vysvětlí principy významných metod zabezpečování jakosti
vysvětlí principy významných metod zabezpečování jakosti
zdůvodní význam předvýrobní etapy na kvalitu výrobků
zdůvodní význam předvýrobní etapy na kvalitu výrobků
zhodnotí přínos sektoru služeb pro na produkci HDP
zhodnotí přínos sektoru služeb pro na produkci HDP
popíše principy systému ochrany spotřebitele
popíše principy systému ochrany spotřebitele
Odborné dovednosti
použít teoretické poznatky metod řízení jakosti na praktickou analýzu konkrétních problémů
použít teoretické poznatky metod řízení jakosti na praktickou analýzu konkrétních problémů
analyzovat významné metody na odhalování chyb a nedostatků v procesech
analyzovat významné metody na odhalování chyb a nedostatků v procesech
navrhnout postup řešení problémových situací ve výrobě
navrhnout postup řešení problémových situací ve výrobě
posoudit vliv moderních metod řízení podniku na zvyšování produktivity práce
posoudit vliv moderních metod řízení podniku na zvyšování produktivity práce
zhodnotit význam lidského faktoru a investicí do výzkumu jako důležitých konkurenčních faktorů
zhodnotit význam lidského faktoru a investicí do výzkumu jako důležitých konkurenčních faktorů
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednášení
Přednášení
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Odborné dovednosti
Laborování
Laborování
Týmová práce
Týmová práce
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Známkou
Známkou
Písemná zkouška
Ústní zkouška
Ústní zkouška
Písemná zkouška
Doporučená literatura
  • ČSN EN ISO 9001 (010321): Systémy managementu kvality ? Požadavky. Praha: Český normalizační institut, 2010.
  • BLECHARZ, P. Základy moderního řízení kvality. Praha: Ekopress, 2011. ISBN 978-80-86929-75-0.
  • JURAN, J.M., De FEO, J.A. Juran's quality handbook: the complete guide to performance excellence. New York: McGraw Hill, 2010. ISBN 978-0-07-162973-7.
  • NENADÁL, JAROSLAV ET AL. Moderní management jakosti: principy, postupy, metody. Management Press, 2008. ISBN 978-80-7261-186-7.
  • RAMPERSAD, H.K. Total quality management: an executive guide to continuous improvement. Berlin: Springer, 2010. ISBN 978-3-642-08756-1.
  • SUCHÁNEK, P. a kol. Kvalita jako faktor konkurenceschopnosti podniku. Brno: MU, Ekonomicko-správní fakulta, 2011. ISBN 978-80-210-5688-6.
  • Veber, Jaromír. Řízení jakosti a ochrana spotřebitele. 2., aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1782-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr