|
Vyučující
|
-
Krejčí Ondřej, Ing. Ph.D.
-
Polášková Martina, doc. Ing. Ph.D.
-
Gajzlerová Lenka, Ing. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Seminář: Úvod; materiály, pomůcky, přístroje; proces, operace; navážka, výtěžek; laboratorní deník, protokol; tabulky. 2. Laboratorní cvičení: Bezpečnost, první pomoc; materiály, pomůcky, přístroje; práce se sklem, sestavování aparatur, laboratorní příručka. 3. Seminář: Hmota, hmotnost, zákony zachování, objem a hustota. 4. Laboratorní cvičení: Stanovení hustoty, hustoměry, flotace, pyknometr; usazování a dekantace; zpracování přírodní suroviny; plasty, polymery. 5. Seminář: Výtěžek, teoretický výtěžek, rozsah reakce. Čistota, nečistoty. 6. Laboratorní cvičení: Vážení; keramika; zahřívání, lázně, plamen, pece; žíhání, příprava pigmentů, pálení vápna. 7. Seminář: Roztoky, koncentrace, ředění a směšování, výpočty. 8. Laboratorní cvičení: Práce s kapalinami, běžná rozpouštědla, měření objemu, dávkování, příprava roztoků; čistění, oddělování složek směsí, filtrace, srážení, teplota tání, sublimace. 9. Seminář: Heterogenní reakce, plyny v laboratoři. 10. Laboratorní cvičení: Práce s plyny, ochranná atmosféra, zdroje plynů. 11. Seminář: Teplo, ohřev a chlazení; fázová změna, stupně volnosti, var, odpařování, destilace. 12. Laboratorní cvičení: Destilace s vodní parou, extrakce, separace fází, stanovení indexu lomu. 13. Seminář: Historie oboru. 14. Laboratorní cvičení: Předávky, náhradní cvičení.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Laborování
- Příprava na zkoušku
- 40 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 12 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 38 hodin za semestr
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Popsat vybavení laboratoře, laboratorního skla a pomůcek |
| Popsat vybavení laboratoře, laboratorního skla a pomůcek |
| Určit hmotnost, objem a hustotu kapalin i pevných těles |
| Určit hmotnost, objem a hustotu kapalin i pevných těles |
| Definovat výtěžek, teoretický výtěžek a rozsah reakce |
| Definovat výtěžek, teoretický výtěžek a rozsah reakce |
| Popsat fázovou změnu |
| Popsat fázovou změnu |
| Charakterizovat způsoby oddělování složek směsí na základě sublimace, srážení, hustoty a odpařování |
| Charakterizovat způsoby oddělování složek směsí na základě sublimace, srážení, hustoty a odpařování |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Základní dovednosti pro práci v laboratoři a orientaci v základních konceptech pro studium chemie a technologie materiálů |
| Základní dovednosti pro práci v laboratoři a orientaci v základních konceptech pro studium chemie a technologie materiálů |
| Sestavit chemické aparatury |
| Sestavit chemické aparatury |
| Zvolit vhodný druh laboratorního skla a pomůcek |
| Zvolit vhodný druh laboratorního skla a pomůcek |
| Pracovat s plyny a ochrannou atmosférou |
| Pracovat s plyny a ochrannou atmosférou |
| Oddělovat jednotlivé složky směsí na základě rozdílných chemických a fyzikálních vlastností |
| Oddělovat jednotlivé složky směsí na základě rozdílných chemických a fyzikálních vlastností |
| Připravovat roztoky, ředění a směšování |
| Připravovat roztoky, ředění a směšování |
| Popsat provedený experiment a zpracovat ho do protokolu |
| Popsat provedený experiment a zpracovat ho do protokolu |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Exkurze |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Exkurze |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Laborování |
| Exkurze |
| Exkurze |
| Laborování |
| Demonstrace |
| Demonstrace |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
| Didaktický test |
| Didaktický test |
| Známkou |
| Známkou |
|
Doporučená literatura
|
-
-. dle doporučení vyučujícího.
-
Titus Lucretius Carus: O přírodě, Plinius Starší: Kapitoly o přírodě, Vitruvius: Deset knih o architektuře - vše Antická knihovna. H.S. Cyrano de Bergerac: Cesta na měsíc ? Cesta do sluneční říše.
-
GARLAND, C.W, NIBLER, J.W. SHOEMAKER, D.S. Experiments in Physical Chemistry. McGrawHill, 2009.
-
Růžička, A. a kol. Laboratorní technika a cvičení z anorganické chemie. Brno: PřF MU, 1995.
-
Sýkorová, D., Mastný, L. Návody pro laboratoře z anorganické chemie. Praha: VŠCHT, 2009.
|