Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1 Koncept trvale udržitelného rozvoje: ekonomický, environmentální a sociální pilíř, globální cíle, trvale udržitelný rozvoj vsoučasném světě, udržitelnost 2 Mezinárodní dohody a politiky pro trvale udržitelný rozvoj a jejich význam: Summit Země, Agenda 21, Green Deal, Fit for 55 3 Klimatická změna: její důvody, skleníkový efekt, skleníkové plyny, zdroje uhlíku v životním prostředí, důsledky klimatické změny, adaptační a mitigační opatření, emisní povolenky, uhlíková neutralita 4 Přírodní zdroje: přehled klíčových přírodních zdrojů: voda, energie, minerály, půda, udržitelné čerpání zdrojů, nerovnoměrné rozložení zdrojů ve světě a sociální důsledky 5 Udržitelná energetika: fosilní, jaderné a obnovitelné zdroje energie: větrná, solární, vodní energie, biomasa 6 Efektivní využívání energie: srovnání účinnosti různých zdrojů energie, uchování elektrické energie pro budoucí použití, inovace v energetických technologiích (smart grid, ukládání energie) 7 Materiálové toky a cirkulární ekonomika: principy uzavřeného materiálového cyklu, 3R (redukce, opětovné využití, recyklace), zero waste koncept, materiály vhodné pro opakované použití a jejich výhody 8 Plasty a jejich budoucnost: nové technologie pro recyklaci plastů, výzvy spojené se znečištěním plasty a mikroplasty, biodegradabilní plasty a bio plasty 9 Pokročilé materiály: nanomateriály, kompozitní materiály, biomateriály a jejich udržitelné využití, inovace a budoucí vývoj 10 Odpovědná produkce a spotřeba: uhlíková a ekologická stopa produktů, příklady udržitelných produktů, Life cycle assesment (LCA), Greenwashing, ESG (Environmental, Social, Governance) 11 Udržitelnost v potravinovém řetězci: intenzivní vs. udržitelné zemědělství, bio potraviny, Fair Trade, lokální produkce potravin, možnosti zamezení plýtvání, From Farm to Fork 12 Udržitelná mobilita a logistika: elektrická vozidla, sdílená mobilita, chytré městské systémy, inteligentnndopravní systémy (ITS), Zelené dodavatelské řetězce 13 Zelená města: Zelená infrastruktura, udržitelné stavební materiály, uhlíková stopa budov, technologické inovace a smart cities, připravenost měst na klimatickou změnu, role občanů a komunit v zelených městech, úspěšné projekty v zelených městech (např. Kodaň, Praha, Zlín) 14 Trvale udržitelný rozvoj na lokální úrovni: lokální hospodářský rozvoj, osobní uhlíková a ekologická stopa, jak můžeme sami přispět k udržitelnosti
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na zkoušku
- 35 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 73 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Student má základní přehled o problematice ochrany prostředí. |
Student má základní přehled o problematice ochrany prostředí. |
Výsledky učení |
---|
Znalost problematiky trvale udržitelného rozvoje a jeho vztahu k přírodním zdrojům a materiálům. Schopnost popsat problematiku přírodních zdrojů, jako jsou voda, půda, energie a minerály. Popsat principy cirkulární ekonomiky a zásady 3R pro optimalizaci materiálových toků. Schopnost popsat problematiku dopravy a zemědělství v kontextu klimatické změny a udržitelnosti. |
Znalost problematiky trvale udržitelného rozvoje a jeho vztahu k přírodním zdrojům a materiálům. Schopnost popsat problematiku přírodních zdrojů, jako jsou voda, půda, energie a minerály. Popsat principy cirkulární ekonomiky a zásady 3R pro optimalizaci materiálových toků. Schopnost popsat problematiku dopravy a zemědělství v kontextu klimatické změny a udržitelnosti. |
Odborné dovednosti |
---|
Analytické dovednosti pro hodnocení dopadů udržitelného rozvoje na přírodní zdroje. Aplikace zásad 3R pro optimalizaci materiálových toků a minimalizaci odpadu. Problémové myšlení v oblastech dopravy a zemědělství. Kritické myšlení pro hodnocení strategií udržitelného využívání přírodních zdrojů. Komunikační dovednosti pro efektivní předávání informací o trvalé udržitelnosti. |
Analytické dovednosti pro hodnocení dopadů udržitelného rozvoje na přírodní zdroje. Aplikace zásad 3R pro optimalizaci materiálových toků a minimalizaci odpadu. Problémové myšlení v oblastech dopravy a zemědělství. Kritické myšlení pro hodnocení strategií udržitelného využívání přírodních zdrojů. Komunikační dovednosti pro efektivní předávání informací o trvalé udržitelnosti. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednášení |
Exkurze |
Přednášení |
Exkurze |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Odborné dovednosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Exkurze |
Exkurze |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Týmová práce |
Týmová práce |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Známkou |
Známkou |
Doporučená literatura
|
-
ASHBY, M. F., Didac FERRER I BALAS a Jordi SEGAL?S. Materials and sustainable development. Amsterdam, 2016. ISBN 978-0-08-100176-9.
-
NOVÁČEK, Pavel. Udržitelný rozvoj. Olomouc: Univerzita Palackého. 2011.
-
THOMPSON, R. et al. Sustainable materials, processes and production. London, 2013. ISBN 9780500290712.
|