|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
1 Koncept trvale udržitelného rozvoje: ekonomický, environmentální a sociální pilíř, globální cíle, trvale udržitelný rozvoj vsoučasném světě, udržitelnost 2 Mezinárodní dohody a politiky pro trvale udržitelný rozvoj a jejich význam: Summit Země, Agenda 21, Green Deal, Fit for 55 3 Klimatická změna: její důvody, skleníkový efekt, skleníkové plyny, zdroje uhlíku v životním prostředí, důsledky klimatické změny, adaptační a mitigační opatření, emisní povolenky, uhlíková neutralita 4 Přírodní zdroje: přehled klíčových přírodních zdrojů: voda, energie, minerály, půda, udržitelné čerpání zdrojů, nerovnoměrné rozložení zdrojů ve světě a sociální důsledky 5 Udržitelná energetika: fosilní, jaderné a obnovitelné zdroje energie: větrná, solární, vodní energie, biomasa 6 Efektivní využívání energie: srovnání účinnosti různých zdrojů energie, uchování elektrické energie pro budoucí použití, inovace v energetických technologiích (smart grid, ukládání energie) 7 Materiálové toky a cirkulární ekonomika: principy uzavřeného materiálového cyklu, 3R (redukce, opětovné využití, recyklace), zero waste koncept, materiály vhodné pro opakované použití a jejich výhody 8 Plasty a jejich budoucnost: nové technologie pro recyklaci plastů, výzvy spojené se znečištěním plasty a mikroplasty, biodegradabilní plasty a bio plasty 9 Pokročilé materiály: nanomateriály, kompozitní materiály, biomateriály a jejich udržitelné využití, inovace a budoucí vývoj 10 Odpovědná produkce a spotřeba: uhlíková a ekologická stopa produktů, příklady udržitelných produktů, Life cycle assesment (LCA), Greenwashing, ESG (Environmental, Social, Governance) 11 Udržitelnost v potravinovém řetězci: intenzivní vs. udržitelné zemědělství, bio potraviny, Fair Trade, lokální produkce potravin, možnosti zamezení plýtvání, From Farm to Fork 12 Udržitelná mobilita a logistika: elektrická vozidla, sdílená mobilita, chytré městské systémy, inteligentnndopravní systémy (ITS), Zelené dodavatelské řetězce 13 Zelená města: Zelená infrastruktura, udržitelné stavební materiály, uhlíková stopa budov, technologické inovace a smart cities, připravenost měst na klimatickou změnu, role občanů a komunit v zelených městech, úspěšné projekty v zelených městech (např. Kodaň, Praha, Zlín) 14 Trvale udržitelný rozvoj na lokální úrovni: lokální hospodářský rozvoj, osobní uhlíková a ekologická stopa, jak můžeme sami přispět k udržitelnosti
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na zkoušku
- 35 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 73 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Student má základní přehled o problematice ochrany prostředí. |
| Student má základní přehled o problematice ochrany prostředí. |
| Výsledky učení |
|---|
| Znalost problematiky trvale udržitelného rozvoje a jeho vztahu k přírodním zdrojům a materiálům. Schopnost popsat problematiku přírodních zdrojů, jako jsou voda, půda, energie a minerály. Popsat principy cirkulární ekonomiky a zásady 3R pro optimalizaci materiálových toků. Schopnost popsat problematiku dopravy a zemědělství v kontextu klimatické změny a udržitelnosti. |
| Znalost problematiky trvale udržitelného rozvoje a jeho vztahu k přírodním zdrojům a materiálům. Schopnost popsat problematiku přírodních zdrojů, jako jsou voda, půda, energie a minerály. Popsat principy cirkulární ekonomiky a zásady 3R pro optimalizaci materiálových toků. Schopnost popsat problematiku dopravy a zemědělství v kontextu klimatické změny a udržitelnosti. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Analytické dovednosti pro hodnocení dopadů udržitelného rozvoje na přírodní zdroje. Aplikace zásad 3R pro optimalizaci materiálových toků a minimalizaci odpadu. Problémové myšlení v oblastech dopravy a zemědělství. Kritické myšlení pro hodnocení strategií udržitelného využívání přírodních zdrojů. Komunikační dovednosti pro efektivní předávání informací o trvalé udržitelnosti. |
| Analytické dovednosti pro hodnocení dopadů udržitelného rozvoje na přírodní zdroje. Aplikace zásad 3R pro optimalizaci materiálových toků a minimalizaci odpadu. Problémové myšlení v oblastech dopravy a zemědělství. Kritické myšlení pro hodnocení strategií udržitelného využívání přírodních zdrojů. Komunikační dovednosti pro efektivní předávání informací o trvalé udržitelnosti. |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednášení |
| Exkurze |
| Přednášení |
| Exkurze |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Exkurze |
| Exkurze |
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Týmová práce |
| Týmová práce |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza prezentace studenta |
| Analýza prezentace studenta |
| Písemná zkouška |
| Písemná zkouška |
| Známkou |
| Známkou |
|
Doporučená literatura
|
-
ASHBY, M. F., Didac FERRER I BALAS a Jordi SEGAL?S. Materials and sustainable development. Amsterdam, 2016. ISBN 978-0-08-100176-9.
-
NOVÁČEK, Pavel. Udržitelný rozvoj. Olomouc: Univerzita Palackého. 2011.
-
THOMPSON, R. et al. Sustainable materials, processes and production. London, 2013. ISBN 9780500290712.
|