Vyučující
|
-
Janalíková Magda, doc. Mgr. Ph.D.
-
Pleva Pavel, Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Bezpečnost práce, přístroje v laboratoři, organizace a úvod do laboratorních cvičení. 2. Růst a množení bakteriálních buněk v prostředí antimikrobiálních látek - difúzní metody. 3. Růst a množení bakteriálních buněk v prostředí antimikrobiálních látek - diluční metody. 4. Indikátorové mikroorganizmy v potravinách - selektivně-diagnostické půdy 5. Indikátorové a patogenní mikroorganizmy v potravinách - chromogenní půdy. 6. Patogenní mikroorganizmy v potravinách - stanovení dle ČSN (Salmonella). 7. Patogenní mikroorganizmy v potravinách - stanovení dle ČSN (Listeria monocytogenes). 8. Mikroorganizmy v potravinách živočišného původu (stanovení dle ČSN 56 9609). 9. Mikroorganizmy v potravinách rostlinného původu (stanovení dle ČSN 56 9609). 10. Zápočtová písemka, kontrola protokolů, zápočet.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Laborování, Praktické procvičování
- Příprava na zápočet
- 90 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Vymezit základní pojmy v mikrobiologii, a to zejména sterilizace, desinfekce, kontaminace a související. |
Vymezit základní pojmy v mikrobiologii, a to zejména sterilizace, desinfekce, kontaminace a související. |
Odborné dovednosti |
---|
Pracovat dle zásad aseptické práce. |
Pracovat dle zásad aseptické práce. |
Inokulovat živná média různými technikami včetně křížového roztěru. |
Inokulovat živná média různými technikami včetně křížového roztěru. |
Provést Gramovo barvení a vyhodnotit. |
Provést Gramovo barvení a vyhodnotit. |
Provést mikrobiologický rozbor potraviny. |
Provést mikrobiologický rozbor potraviny. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Vysvětlit rozdíl mezi kvantitativním a kvalitativním stanovením citlivosti na antimikrobiální látky. |
Vysvětlit rozdíl mezi kvantitativním a kvalitativním stanovením citlivosti na antimikrobiální látky. |
Popsat principy fungování základních selektivně-diagnostických a chromogenních půd v potravinářské mikrobiologii. |
Popsat principy fungování základních selektivně-diagnostických a chromogenních půd v potravinářské mikrobiologii. |
Vyhledat a navrhnout stanovení parametrů pro mikrobiologický rozbor potravin dle legislativních limitů či norem. |
Vyhledat a navrhnout stanovení parametrů pro mikrobiologický rozbor potravin dle legislativních limitů či norem. |
Rozeznat základní skupiny mikroorganizmů významné v potravinách na základě jejich vlastností získaných makroskopickými, mikroskopickými a biochemickými testy. |
Rozeznat základní skupiny mikroorganizmů významné v potravinách na základě jejich vlastností získaných makroskopickými, mikroskopickými a biochemickými testy. |
Vysvětlit význam patogenních mikroorganizmů v potravinách. |
Vysvětlit význam patogenních mikroorganizmů v potravinách. |
Odborné dovednosti |
---|
Zhodnotit vliv antimikrobiálních látek na mikroorganismy kvantitativními a kvalitativními metodami. |
Zhodnotit vliv antimikrobiálních látek na mikroorganismy kvantitativními a kvalitativními metodami. |
Kultivovat a vyhodnotit růst mikroorganizmů na základních, selektivních, selektivně-diagnostických a chromogenních půdách. |
Kultivovat a vyhodnotit růst mikroorganizmů na základních, selektivních, selektivně-diagnostických a chromogenních půdách. |
Navrhnout a provést stanovení patogenů Salmonella a Listeria monocytogenes v potravinách. |
Navrhnout a provést stanovení patogenů Salmonella a Listeria monocytogenes v potravinách. |
Provádět stanovení indikátorových mikroorganismů v potravinách a zhodnotit dle limitů ČSN 569609 a Nařízení Komise 2073/2005. |
Provádět stanovení indikátorových mikroorganismů v potravinách a zhodnotit dle limitů ČSN 569609 a Nařízení Komise 2073/2005. |
Identifikovat mikroorganizmy pomocí mikroskopických a biochemických metod. |
Identifikovat mikroorganizmy pomocí mikroskopických a biochemických metod. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Odborné dovednosti |
---|
Laborování |
Laborování |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Didaktický test |
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce) |
Didaktický test |
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce) |
Známkou |
Známkou |
Doporučená literatura
|
-
ČSN normy v platném znění.
-
ALBERTS, B. Základy buněčné biologie. Ústí nad Labem: Espero, 2001. ISBN 80-902906-2-0.
-
CRAIG, N.L. Molecular Biology: Principles of Genome Function. 2nd Ed.. Oxford: Oxford University Press. ISBN 978-0-19-965857-2.
-
DOYLE, M.P., BUCHANAN, R. Food Microbiology: Fundamentals and Frontiers. 4th Ed.. Washington: ASM Press, 2013. ISBN 978-1-55581-626-1.
-
MONTVILLE, T.J., MATTHEWS, K.R., KNIEL, K.E. Food Microbiology: An Introduction. 3rd Ed.. Washington: ASM Press, 2012. ISBN 978-1-55581-636-0.
-
SNUSTAD, D.P., SIMMONS, M.J., RELICHOVÁ, J. Genetika. Brno: MU Brno, 2005. ISBN 978-80-210-4852-2.
-
ŠMARDA, J. Metody molekulární biologie. Brno: MU Brno, 2005. ISBN 80-210-3841-1.
|