|
Vyučující
|
-
Janalíková Magda, doc. Mgr. Ph.D.
-
Pleva Pavel, Ing. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Bezpečnost práce, přístroje v laboratoři, organizace a úvod do laboratorních cvičení. 2. Růst a množení bakteriálních buněk v prostředí antimikrobiálních látek - difúzní metody. 3. Růst a množení bakteriálních buněk v prostředí antimikrobiálních látek - diluční metody. 4. Indikátorové mikroorganizmy v potravinách - selektivně-diagnostické půdy 5. Indikátorové a patogenní mikroorganizmy v potravinách - chromogenní půdy. 6. Patogenní mikroorganizmy v potravinách - stanovení dle ČSN (Salmonella). 7. Patogenní mikroorganizmy v potravinách - stanovení dle ČSN (Listeria monocytogenes). 8. Mikroorganizmy v potravinách živočišného původu (stanovení dle ČSN 56 9609). 9. Mikroorganizmy v potravinách rostlinného původu (stanovení dle ČSN 56 9609). 10. Zápočtová písemka, kontrola protokolů, zápočet.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Laborování, Praktické procvičování
- Účast na výuce
- 12 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 58 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 50 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Vymezit základní pojmy v mikrobiologii, a to zejména sterilizace, desinfekce, kontaminace a související. |
| Vymezit základní pojmy v mikrobiologii, a to zejména sterilizace, desinfekce, kontaminace a související. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Pracovat dle zásad aseptické práce. |
| Pracovat dle zásad aseptické práce. |
| Inokulovat živná média různými technikami včetně křížového roztěru. |
| Inokulovat živná média různými technikami včetně křížového roztěru. |
| Provést Gramovo barvení a vyhodnotit. |
| Provést Gramovo barvení a vyhodnotit. |
| Provést mikrobiologický rozbor potraviny. |
| Provést mikrobiologický rozbor potraviny. |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Vysvětlit rozdíl mezi kvantitativním a kvalitativním stanovením citlivosti na antimikrobiální látky. |
| Vysvětlit rozdíl mezi kvantitativním a kvalitativním stanovením citlivosti na antimikrobiální látky. |
| Popsat principy fungování základních selektivně-diagnostických a chromogenních půd v potravinářské mikrobiologii. |
| Popsat principy fungování základních selektivně-diagnostických a chromogenních půd v potravinářské mikrobiologii. |
| Vyhledat a navrhnout stanovení parametrů pro mikrobiologický rozbor potravin dle legislativních limitů či norem. |
| Vyhledat a navrhnout stanovení parametrů pro mikrobiologický rozbor potravin dle legislativních limitů či norem. |
| Rozeznat základní skupiny mikroorganizmů významné v potravinách na základě jejich vlastností získaných makroskopickými, mikroskopickými a biochemickými testy. |
| Rozeznat základní skupiny mikroorganizmů významné v potravinách na základě jejich vlastností získaných makroskopickými, mikroskopickými a biochemickými testy. |
| Vysvětlit význam patogenních mikroorganizmů v potravinách. |
| Vysvětlit význam patogenních mikroorganizmů v potravinách. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Zhodnotit vliv antimikrobiálních látek na mikroorganismy kvantitativními a kvalitativními metodami. |
| Zhodnotit vliv antimikrobiálních látek na mikroorganismy kvantitativními a kvalitativními metodami. |
| Kultivovat a vyhodnotit růst mikroorganizmů na základních, selektivních, selektivně-diagnostických a chromogenních půdách. |
| Kultivovat a vyhodnotit růst mikroorganizmů na základních, selektivních, selektivně-diagnostických a chromogenních půdách. |
| Navrhnout a provést stanovení patogenů Salmonella a Listeria monocytogenes v potravinách. |
| Navrhnout a provést stanovení patogenů Salmonella a Listeria monocytogenes v potravinách. |
| Provádět stanovení indikátorových mikroorganismů v potravinách a zhodnotit dle limitů ČSN 569609 a Nařízení Komise 2073/2005. |
| Provádět stanovení indikátorových mikroorganismů v potravinách a zhodnotit dle limitů ČSN 569609 a Nařízení Komise 2073/2005. |
| Identifikovat mikroorganizmy pomocí mikroskopických a biochemických metod. |
| Identifikovat mikroorganizmy pomocí mikroskopických a biochemických metod. |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Exkurze |
| Exkurze |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Laborování |
| Exkurze |
| Exkurze |
| Laborování |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Didaktický test |
| Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce) |
| Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce) |
| Didaktický test |
| Známkou |
| Známkou |
|
Doporučená literatura
|
-
ČSN normy v platném znění.
-
ALBERTS, B. Základy buněčné biologie. Ústí nad Labem: Espero, 2001. ISBN 80-902906-2-0.
-
CRAIG, N.L. Molecular Biology: Principles of Genome Function. 2nd Ed.. Oxford: Oxford University Press. ISBN 978-0-19-965857-2.
-
DOYLE, M.P., BUCHANAN, R. Food Microbiology: Fundamentals and Frontiers. 4th Ed.. Washington: ASM Press, 2013. ISBN 978-1-55581-626-1.
-
MONTVILLE, T.J., MATTHEWS, K.R., KNIEL, K.E. Food Microbiology: An Introduction. 3rd Ed.. Washington: ASM Press, 2012. ISBN 978-1-55581-636-0.
-
SNUSTAD, D.P., SIMMONS, M.J., RELICHOVÁ, J. Genetika. Brno: MU Brno, 2005. ISBN 978-80-210-4852-2.
-
ŠMARDA, J. Metody molekulární biologie. Brno: MU Brno, 2005. ISBN 80-210-3841-1.
|