|
Vyučující
|
-
Jančová Petra, Mgr. Ph.D.
-
Pleva Pavel, Ing. Ph.D.
-
Píšová Pavlína, Ing.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvodní hodina: Školení bezpečnosti práce v laboratoři, vážení, pipetování, měření na UV/VIS spektrofotometru, příprava pufrů. 2. Sacharidy: Chemické vlastnosti sacharidů, důkazové reakce skupin monosacharidů, identifikace neznámého vzorku, hydrolýza polysacharidu. 3. Aminokyseliny, proteiny: Důkazové reakce postranních řetězců aminokyselin, identifikace neznámého vzorku, denaturace proteinů. 4. Afinitní chromatografie: Izolace a purifikace laktátdehydrogenasy z biologického materiálu, detekce aktivity. 5. Enzymy, enzymová aktivita: Sledování a kvantifikace aktivity amylasy z lidských slin, důkaz peroxidasové aktivity v mléce. 6. Purifikace enzymu: Dvou stupňová purifikace fenoloxidasy z plodnice žampionu, frakcionace acetonem, chromatografie na iontoměniči, detekce aktivity. 7. Lipidy: Izolace fosfolipidů z vaječného žloutku; důkazové reakce (cholesterol, cholin, kyselina fosforečná); emulgační schopnost fosfatidů.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Laborování
- Účast na výuce
- 8 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 22 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Znalost organické chemie a biochemie. |
| Znalost organické chemie a biochemie. |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné dovednosti |
|---|
| má praktické zkušenosti se základními operacemi v biochemické laboratoři. |
| má praktické zkušenosti se základními operacemi v biochemické laboratoři. |
| umí připravit pufry a pracovat v puflovaném prostředí. |
| umí připravit pufry a pracovat v puflovaném prostředí. |
| umí základy práce s proteiny a enzymy. |
| umí základy práce s proteiny a enzymy. |
| umí základy purifikace proteinů. |
| umí základy purifikace proteinů. |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Exkurze |
| Exkurze |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Laborování |
| Laborování |
| Exkurze |
| Exkurze |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
| Známkou |
| Známkou |
|
Doporučená literatura
|
-
KODÍČEK M., VALENTOVÁ O., HYNEK R. Biochemie; chemický pohled na biologický svět. Praha: VŠCHT v Praze, 2015. ISBN 978-80-7080-927-3.
-
Robert K. Murray. Harperova ilustrovaná biochemie. Galén, spol. s r.o., 2012. ISBN 978-80-7262-907-7.
|