|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod. Ochranářské procesy a jejich vývoj. 2. Utváření středoevropské přírody a krajiny. Sukcese, klimax. Disturbance. Metapopulace. 3. Přirozené lesní ekosystémy - nížinné lesy a lesy pahorkatin. 4. Přirozené lesní ekosystémy - podhorské a horské lesy. 5. Problematika ochrany lesů - důvody nepříznivého stavu. Péče o lesy a lesní ekosystémy. 6. Nelesní ekosystémy - skalní a stepní stanoviště, jejich ochrana a péče o ně. 7. Nelesní ekosystémy - mokřadní stanoviště, jejich ochrana a péče o ně. 8. Nelesní ekosystémy - louky a pastviny, jejich ochrana a péče o ně. 9. Nelesní ekosystémy - vody stojaté a tekoucí, jejich ochrana a péče o ně. 10. Druhová ochrana v ČR (ohrožené druhy, mapování, záchranné programy, reintrodukce). 11. Natura 2000. CITES. Invazní druhy rostlin a živočichů. 12. Územní ochrana v ČR. Velkoplošná a maloplošná zvláště chráněná území. 13. Ochrana krajiny - důvody současného stavu. Významné krajinné prvky. Přírodní parky. Územní systémy ekologické stability. 14. Způsoby péče o krajinu, zvláště pro zlepšení retenční schopnosti krajiny.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
- Účast na výuce
- 12 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 8 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 60 hodin za semestr
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Vlastnosti nejvýznamnějších lesních a nelesních ekosystémů střední Evropy |
| Vlastnosti nejvýznamnějších lesních a nelesních ekosystémů střední Evropy |
| Ochrana lesních i nelesních ekosystémů v ČR a možnosti zlepšení jejich biodiversity |
| Ochrana lesních i nelesních ekosystémů v ČR a možnosti zlepšení jejich biodiversity |
| Základní formy péče o chráněná území v ČR |
| Základní formy péče o chráněná území v ČR |
| Tendence v ochraně přírody a krajiny v současném období a nutné změny do budoucích let |
| Tendence v ochraně přírody a krajiny v současném období a nutné změny do budoucích let |
| Ochrana krajiny jako dlouhodobá ochrana biologických vlastností vod, půd, lesů i nelesních stanovišť |
| Ochrana krajiny jako dlouhodobá ochrana biologických vlastností vod, půd, lesů i nelesních stanovišť |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Analyzovat a interpretovat ekologické procesy, které formují středoevropskou přírodu a krajinu, včetně sukcesních procesů, klimaxových stadií a vlivu disturbancí na metapopulace |
| Analyzovat a interpretovat ekologické procesy, které formují středoevropskou přírodu a krajinu, včetně sukcesních procesů, klimaxových stadií a vlivu disturbancí na metapopulace |
| Navrhovat opatření pro ochranu a péči přírody s důrazem na zachování biodiverzity a ekosystémové funkce |
| Navrhovat opatření pro ochranu a péči přírody s důrazem na zachování biodiverzity a ekosystémové funkce |
| Integrovat ekologické, socioekonomické a legislativní aspekty při ochraně a managementu krajiny |
| Integrovat ekologické, socioekonomické a legislativní aspekty při ochraně a managementu krajiny |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednášení |
| Exkurze |
| Přednášení |
| Exkurze |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Exkurze |
| Exkurze |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Zpracování prezentace |
| Zpracování prezentace |
| Didaktický test |
| Didaktický test |
| Ústní zkouška |
| Ústní zkouška |
|
Doporučená literatura
|
-
http://www.ochranaprirody.cz.
-
Dolný A. a kol. Moderní trendy v ochraně přírody a krajiny.. Ostrava, 2004.
-
Dolný A. a kol. Moderní trendy v ochraně přírody a krajiny.. Ostrava, 2004.
-
Primack, Kindlmann, Jersáková. Úvod do biologie ochrany přírody. Praha: Portál, 2011.
-
Riedl K. a kol. Chráněná území v České republice. MŽP, 1991.
-
Růžička, J. Elektronické studijní materiály předmětu na www stránkách ÚIOŽP FT UTB. 2015.
-
Sklenička, P. Základy krajinného plánování. Praha, 2003.
|