|
Vyučující
|
-
Julinová Markéta, doc. Ing. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Základní pojmy. - Osud polutantů. - Transport, distribuce, persistence a bioakumulace. - Toxické (těžké) kovy a organokovové látky. - Radionuklidy. - Skupiny významných škodlivin - skupinová stanovení. - Tenzidy a detergenty. - Moscholátové a komplexotvorné látky. - Látky s estrogenním účinkem. - Přípravky pro osobní péči a farmaka. - Fenolové, polyfenolové a chlorfenolové látky. - Nitrosloučeniny, bromované zpomalovače hoření. - Perfluorované sloučeniny a perfluorooktanová kyselina. - POPs.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
- Příprava na zkoušku
- 90 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Znalost obecné, anorganické, organické a analytické chemie. |
| Znalost obecné, anorganické, organické a analytické chemie. |
| Výsledky učení |
|---|
| definovat základní pojmy z oblasti environmentální chemie |
| definovat základní pojmy z oblasti environmentální chemie |
| popsat pohyb chemických látek, jejich osudu ve složkách životního prostředí a ovlivňujících faktorech |
| popsat pohyb chemických látek, jejich osudu ve složkách životního prostředí a ovlivňujících faktorech |
| charakterizovat a interpretovat základních indikátory kvality životního prostředí |
| charakterizovat a interpretovat základních indikátory kvality životního prostředí |
| popsat rizika spojená s rozšířením chemických látek v životním prostředí a jeho složkách |
| popsat rizika spojená s rozšířením chemických látek v životním prostředí a jeho složkách |
| popsat základní přehled o nejznámějších kontaminantech životního prostředí |
| popsat základní přehled o nejznámějších kontaminantech životního prostředí |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikovat rozdělovací koeficienty, poločas rozpadu atd. na praktické příklady šíření polutantů v prostředí |
| aplikovat rozdělovací koeficienty, poločas rozpadu atd. na praktické příklady šíření polutantů v prostředí |
| analyzovat a diskutovat výskyt různých sloučenin v kontextu skupinových indikátorů |
| analyzovat a diskutovat výskyt různých sloučenin v kontextu skupinových indikátorů |
| odhadnout šíření, výskyt a chování konkrétního polutantu v prostředí na základě jeho vlastností |
| odhadnout šíření, výskyt a chování konkrétního polutantu v prostředí na základě jeho vlastností |
| vyhledat v dostupných zdrojích/databázích data/informace potřebné pro charakteristiku konkrétních polutantů z hlediska jejich chování v ŽP |
| vyhledat v dostupných zdrojích/databázích data/informace potřebné pro charakteristiku konkrétních polutantů z hlediska jejich chování v ŽP |
| diskutovat rizika vyplývající z přítomnosti zadaných polutantů na konkrétních místech |
| diskutovat rizika vyplývající z přítomnosti zadaných polutantů na konkrétních místech |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednášení |
| Exkurze |
| Exkurze |
| Přednášení |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Exkurze |
| Exkurze |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Písemná zkouška |
| Písemná zkouška |
| Známkou |
| Známkou |
|
Doporučená literatura
|
-
Chemické listy.
-
přednášky.
-
Pitter, Pavel. Hydrochemie. 4., aktualiz. vyd. Praha : Vydavatelství VŠCHT, 2009. ISBN 978-80-7080-701-9.
-
Popl, Milan. Analytická chemie životního prostředí. Vyd. 4., přeprac. Praha : VŠCHT, 1999. ISBN 8070803363.
|