Vyučující
|
-
Mudráková Ludmila, Ing.
-
Rytinová Zuzana, Ing. Mgr.
-
Prucková Zdeňka, Ing. Ph.D.
-
Janovský Petr, Ing. Ph.D.
-
Barbuščáková Zuzana, Mgr.
-
Kovář Michal, Ing.
-
Dastychová Lenka, RNDr. Ph.D.
-
Rouchal Michal, doc. Ing. Ph.D.
-
Kimmel Roman, Ing. Ph.D.
-
Hromádková Aneta, Ing.
-
Závodná Aneta, Ing.
-
Kolařík Václav, Ing.
|
Obsah předmětu
|
1. Bezpečnost a ochrana zdraví při práci v chemické laboratoři. 2. Čištění modré skalice krystalizací. 3. Příprava hydrátu síranu tereaamminměďnatého. Extrakce Lugolova roztoku. 4. Příprava chloridu měďnatého a jeho reakce. 5. Příprava kyseliny borité a efektní vlastnosti jejích derivátů. 6. Příprava plynů (H2, O2, CO2, H2S, Cl2) a jejich reakce. 7. Příprava ušlechtilého kovu z obyčejné modré skalice. 8. Příprava jodičnanu draselného. 9. Příprava hexahydrátu chloridu kobaltnatého. 10. Příprava síranu amonného. 11. Příprava heptahydrátu síranu železnatého. 12. Příprava tris(acetylacetonato)chromitého komplexu. 13. Příprava chloridu dichloro-bis(ethylendiamin)kobaltitého. 14. Prostor pro eventuální nahrazení jedné laboratorní úlohy a pro efektní chemii, udělování klasif. zápočtů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Laborování
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 48 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
pojmenovat laboratorní sklo, porcelán a kovové náčiní a mít představu o možnostech jejich použití |
pojmenovat laboratorní sklo, porcelán a kovové náčiní a mít představu o možnostech jejich použití |
popsat hlavní principy právě využívaných laboratorních operací (filtrace, krystalizace, sušení, extrakce, destilace, vyvíjení, jímání a odměřování plynu) |
popsat hlavní principy právě využívaných laboratorních operací (filtrace, krystalizace, sušení, extrakce, destilace, vyvíjení, jímání a odměřování plynu) |
rozlišit základní fyz.-chem. vlastnosti sloučenin, se kterými bude v daném cvičení pracovat (skupenství, hořlavost, toxicita, prudká reaktivita s některými chemikáliemi, atd.) |
rozlišit základní fyz.-chem. vlastnosti sloučenin, se kterými bude v daném cvičení pracovat (skupenství, hořlavost, toxicita, prudká reaktivita s některými chemikáliemi, atd.) |
aktivně využívat teoretických znalostí obsažených v běžné středoškolské chemii (reaktivita anorg. sloučenin, vztah mezi látkovým množstvím, hmotnostním zlomkem a molární koncentrací, výpočty z chemických rovnic, atd.) |
aktivně využívat teoretických znalostí obsažených v běžné středoškolské chemii (reaktivita anorg. sloučenin, vztah mezi látkovým množstvím, hmotnostním zlomkem a molární koncentrací, výpočty z chemických rovnic, atd.) |
Odborné dovednosti |
---|
za účelem přesného dávkování tuhých a kapalných látek do reakční směsi správně používat laboratorní váhy a odměrné sklo |
za účelem přesného dávkování tuhých a kapalných látek do reakční směsi správně používat laboratorní váhy a odměrné sklo |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
v závislosti na požadovaném množství připravované anorganické sloučeniny dokáže vypočítat navážky jednotlivých reaktantů |
v závislosti na požadovaném množství připravované anorganické sloučeniny dokáže vypočítat navážky jednotlivých reaktantů |
Odborné dovednosti |
---|
na základě reaktivity výchozích látek popsané v laboratorních návodech samostatně navrhnout, sestavit a uvést do bezpečného chodu laboratorní aparaturu vhodnou k provádění daného úkolu |
na základě reaktivity výchozích látek popsané v laboratorních návodech samostatně navrhnout, sestavit a uvést do bezpečného chodu laboratorní aparaturu vhodnou k provádění daného úkolu |
s využitím elementárních laboratorních operací izolovat produkt z reakční směsi a následně jej i purifikovat |
s využitím elementárních laboratorních operací izolovat produkt z reakční směsi a následně jej i purifikovat |
vhodně navrženými doprovodnými experimenty potvrdit pravost izolovaného materiálu |
vhodně navrženými doprovodnými experimenty potvrdit pravost izolovaného materiálu |
z pozorování průběhu realizovaných experimentů a dosažených výsledků zhodnotit efektivitu přípravy konkrétní anorganické sloučeniny a v případech neočekávaného výsledku uvést racionální důvody |
z pozorování průběhu realizovaných experimentů a dosažených výsledků zhodnotit efektivitu přípravy konkrétní anorganické sloučeniny a v případech neočekávaného výsledku uvést racionální důvody |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace |
Demonstrace |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Odborné dovednosti |
---|
Laborování |
Laborování |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Známkou |
Známkou |
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce) |
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce) |
Doporučená literatura
|
-
GIROLAMI, G.S., RAUCHFUSS, T.B., ANGELICI, R.J. Synthesis and Technique in Inorganic Chemistry - A Laboratory Manual, 3rd ed.. University Science Books, 1999.
-
GIROLAMI, G.S., SATTELBERGER, A.P. Inorganic Syntheses ? vol. 36. John Wiley & Sons Inc, 2014.
-
HOUSECROFT, C.E., SHARPE, A.G. Anorganická chemie. Praha: VŠCHT Praha, 2014. ISBN 978-80-7080-872-6.
-
KAFKA, S. Příklady a úlohy z obecné, anorganické a organické chemie, 4. vyd.. Zlín: UTB Zlín, 2011. ISBN 978-80-7454-095-0.
-
NATH, M. Inorganic Chemistry- A Laboratory Manual. Alpha Science International, 2016.
-
VÍCHA, R., MRKVIČKA, V. Laboratorní cvičení z chemie. Zlín: UTB Zlín, 2007. ISBN 978-80-7318-595-4.
|