Předmět: Laboratoř anorganické chemie

« Zpět
Název předmětu Laboratoř anorganické chemie
Kód předmětu TUCH/TK2LA
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Janovský Petr, Ing. Ph.D.
  • Prucková Zdeňka, Ing. Ph.D.
  • Kimmel Roman, Ing. Ph.D.
  • Dastychová Lenka, RNDr. Ph.D.
  • Kovář Michal, Ing.
  • Barbuščáková Zuzana, Mgr.
  • Mudráková Ludmila, Ing.
  • Rytinová Zuzana, Ing. Mgr.
Obsah předmětu
1. Bezpečnost a ochrana zdraví při práci v laboratoři a čištění modré skalice. 2. Příprava chloridu měďnatého a hydrátu síranu tereaamminměďnatého. 3. Příprava jodičnanu draselného a extrakce jodu. 4. Příprava tris(acetylacetonato)chromitého komplexu.

Studijní aktivity a metody výuky
Laborování
  • Účast na výuce - 12 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 78 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
pojmenovat laboratorní sklo, porcelán a kovové náčiní a mít představu o možnostech jejich použití
pojmenovat laboratorní sklo, porcelán a kovové náčiní a mít představu o možnostech jejich použití
popsat hlavní principy právě využívaných laboratorních operací (filtrace, krystalizace, sušení, extrakce, destilace, vyvíjení, jímání a odměřování plynu)
popsat hlavní principy právě využívaných laboratorních operací (filtrace, krystalizace, sušení, extrakce, destilace, vyvíjení, jímání a odměřování plynu)
rozlišit základní fyz.-chem. vlastnosti sloučenin, se kterými bude v daném cvičení pracovat (skupenství, hořlavost, toxicita, prudká reaktivita s některými chemikáliemi, atd.)
rozlišit základní fyz.-chem. vlastnosti sloučenin, se kterými bude v daném cvičení pracovat (skupenství, hořlavost, toxicita, prudká reaktivita s některými chemikáliemi, atd.)
aktivně využívat teoretických znalostí obsažených v běžné středoškolské chemii (reaktivita anorg. sloučenin, vztah mezi látkovým množstvím, hmotnostním zlomkem a molární koncentrací, výpočty z chemických rovnic, atd.)
aktivně využívat teoretických znalostí obsažených v běžné středoškolské chemii (reaktivita anorg. sloučenin, vztah mezi látkovým množstvím, hmotnostním zlomkem a molární koncentrací, výpočty z chemických rovnic, atd.)
Odborné dovednosti
za účelem přesného dávkování tuhých a kapalných látek do reakční směsi správně používat laboratorní váhy a odměrné sklo
za účelem přesného dávkování tuhých a kapalných látek do reakční směsi správně používat laboratorní váhy a odměrné sklo
Výsledky učení
Odborné znalosti
v závislosti na požadovaném množství připravované anorganické sloučeniny dokáže vypočítat navážky jednotlivých reaktantů
v závislosti na požadovaném množství připravované anorganické sloučeniny dokáže vypočítat navážky jednotlivých reaktantů
Odborné dovednosti
na základě reaktivity výchozích látek popsané v laboratorních návodech samostatně navrhnout, sestavit a uvést do bezpečného chodu laboratorní aparaturu vhodnou k provádění daného úkolu
na základě reaktivity výchozích látek popsané v laboratorních návodech samostatně navrhnout, sestavit a uvést do bezpečného chodu laboratorní aparaturu vhodnou k provádění daného úkolu
s využitím elementárních laboratorních operací izolovat produkt z reakční směsi a následně jej i purifikovat
s využitím elementárních laboratorních operací izolovat produkt z reakční směsi a následně jej i purifikovat
vhodně navrženými doprovodnými experimenty potvrdit pravost izolovaného materiálu
vhodně navrženými doprovodnými experimenty potvrdit pravost izolovaného materiálu
z pozorování průběhu realizovaných experimentů a dosažených výsledků zhodnotit efektivitu přípravy konkrétní anorganické sloučeniny a v případech neočekávaného výsledku uvést racionální důvody
z pozorování průběhu realizovaných experimentů a dosažených výsledků zhodnotit efektivitu přípravy konkrétní anorganické sloučeniny a v případech neočekávaného výsledku uvést racionální důvody
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Demonstrace
Demonstrace
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Odborné dovednosti
Laborování
Laborování
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce)
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce)
Známkou
Známkou
Doporučená literatura
  • GIROLAMI, G.S., RAUCHFUSS, T.B., ANGELICI, R.J. Synthesis and Technique in Inorganic Chemistry - A Laboratory Manual, 3rd ed.. University Science Books, 1999.
  • GIROLAMI, G.S., SATTELBERGER, A.P. Inorganic Syntheses ? vol. 36. John Wiley & Sons Inc, 2014.
  • HOUSECROFT, C.E., SHARPE, A.G. Anorganická chemie. Praha: VŠCHT Praha, 2014. ISBN 978-80-7080-872-6.
  • KAFKA, S. Příklady a úlohy z obecné, anorganické a organické chemie, 4. vyd.. Zlín: UTB Zlín, 2011. ISBN 978-80-7454-095-0.
  • NATH, M. Inorganic Chemistry- A Laboratory Manual. Alpha Science International, 2016.
  • VÍCHA, R., MRKVIČKA, V. Laboratorní cvičení z chemie. Zlín: UTB Zlín, 2007. ISBN 978-80-7318-595-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr