Předmět: Výživa člověka

« Zpět
Název předmětu Výživa člověka
Kód předmětu TUACHP/TZVCL
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bučková Martina, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Popis a funkce trávicího ústrojí - ústní dutina, hltan, jícen, žaludek. 2. Popis a funkce trávicího ústrojí - tenké a tlusté střevo. 3. Popis a funkce jater a slinivky břišní při trávení živin. 4. Složení a funkce krve a lymfy v organismu, metabolismus železa. 5. Funkce a trávení bílkovin, biologická hodnota bílkovin, optimální denní příjem. 6. Funkce a trávení sacharidů a lipidů, transport lipidů v těle, optimální denní příjem. 7. Fyziologické funkce a zdroje vitaminů ve výživě člověka. 8. Fyziologické funkce minerálních látek a vody v organismu, jejich zdroje ve výživě. 9. Zásady správné výživy, formy výživových doporučení, výživová doporučení platná pro obyvatelstvo ČR. 10. Energetické potřeby organismu, energetická hodnota potravin, důsledky nesprávné energetické bilance (obezita, podvýživa), metody hodnocení stavu výživy. 11. Výživa a význam živin u různých populačních skupin - výživa dětí od novorozeneckého věku až po období dospívání. 12. Výživa a význam živin u různých populačních skupin - výživa ženy v období před početím, během těhotenství a v období laktace. 13. Výživa a význam živin u různých populačních skupin - výživa ve stáří, výživa při zvýšených nárocích na tělesnou výkonnost. 14. Stávající úroveň výživy obyvatelstva ČR, nedostatky ve výživě a jejich souvislost s rozvojem civilizačních chorob. 15. Plánování výživy, zásady při sestavování jídelníčků, systém uzavřeného stravování. 16. Hodnocení výživy, pomůcky pro plánování a hodnocení výživy, tolerance plnění jednotlivých nutričních faktorů, význam spotřebního koše ve školním stravování. 17. Zvýšení výživové hodnoty stravy, funkční potraviny, nutraceutika, potraviny se speciálním dietetickým účinkem. 18. Nutriční ztráty při skladování potravin a přípravě pokrmů a doporučení pro jejich minimalizaci.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Příprava na zkoušku - 50 hodin za semestr
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Odborné dovednosti
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška
Ústní zkouška
Známkou
Známkou
Doporučená literatura
  • CABALLERO, B., ALLEN, L., PRENTICE, A. Encyclopedia of Human Nutrition Vol. 1-4. Elsevier Academic Press.
  • PÁNEK, J., POKORNÝ, J., DOSTÁLOVÁ, J. Základy výživy a výživová politika. Praha: VŠCHT.
  • Pánek, Jan. Základy výživy. Vyd. 1.. Praha: Svoboda Servis, 2002. ISBN 8086320235.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr