Předmět: Výživa a dietologie

« Zpět
Název předmětu Výživa a dietologie
Kód předmětu TUACHP/TP4VD
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bučková Martina, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Stavba a funkce trávicího ústrojí - dutina ústní, jícen, žaludek. 2. Stavba a funkce trávicího ústrojí - tenké střevo, tlusté střevo, konečník. 3. Stavba a funkce slinivky břišní, jater, ledvin. 4. Složení a funkce krve, lymfy, kostní hmoty. 5. Základní složky potravy - makronutrienty. 6. Základní složky potravy - mikronutrienty. 7. Voda a vláknina ve výživě člověka. 8. Výživová doporučení. 9. Hlavní energetické potřeby organizmu, důsledky nerovnováhy, poruchy příjmu potravy. 10. Zásady výživy před početím, výživa žen v těhotenství a během kojení. 11. Výživa dětí do 1 roku, výživa dětí od 1 roku po období dospívání. 12. Výživa dospělých, výživa seniorů a základní principy sportovní výživy. 13. Výživa při prevenci a léčbě civilizačních chorob (kardiovaskulární onemocnění, diabetes mellitus, osteoporóza). 14. Potravinové alergie a intolerance.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 18 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Předpokládají se znalosti v oblasti teoretických principů, které byly vysvětleny ve fyzikální, anorganické a organické chemii, biologii.
Předpokládají se znalosti v oblasti teoretických principů, které byly vysvětleny ve fyzikální, anorganické a organické chemii, biologii.
Dále disciplína navazuje především na znalosti získané v biochemii, mikrobiologii, potravinářské technologii.
Dále disciplína navazuje především na znalosti získané v biochemii, mikrobiologii, potravinářské technologii.
Výsledky učení
popsat úseky trávicího traktu a vysvětlit jejich funkci při trávení a vstřebávání živin.
popsat úseky trávicího traktu a vysvětlit jejich funkci při trávení a vstřebávání živin.
charakterizovat základní nutriční složky stravy, popsat jejich trávení a využití v organismu.
charakterizovat základní nutriční složky stravy, popsat jejich trávení a využití v organismu.
vysvětlit význam vitaminů a minerálních látek ve výživě.
vysvětlit význam vitaminů a minerálních látek ve výživě.
charakterizovat energetické potřeby organismu a popsat důsledky nevyvážené energetické bilance.
charakterizovat energetické potřeby organismu a popsat důsledky nevyvážené energetické bilance.
znát znění konkrétních výživových doporučení a zdůvodnit je.
znát znění konkrétních výživových doporučení a zdůvodnit je.
Odborné dovednosti
navrhnout metody vhodné pro hodnocení výživového stavu jedince.
navrhnout metody vhodné pro hodnocení výživového stavu jedince.
charakterizovat výživové potřeby člověka od narození, během růstu a dospívání, v dospělosti a ve stáří.
charakterizovat výživové potřeby člověka od narození, během růstu a dospívání, v dospělosti a ve stáří.
uvést zvýšené potřeby příjmu některých živin u žen v období těhotenství a během kojení.
uvést zvýšené potřeby příjmu některých živin u žen v období těhotenství a během kojení.
vysvětlit roli výživy v prevenci a rozvoji kardiovaskulárních onemocnění a diabetu.
vysvětlit roli výživy v prevenci a rozvoji kardiovaskulárních onemocnění a diabetu.
uvést příklady potravinových alergií a intolerancí.
uvést příklady potravinových alergií a intolerancí.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Exkurze
Exkurze
Přednášení
Přednášení
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Odborné dovednosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Exkurze
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Exkurze
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Příprava a přednes prezentace
Příprava a přednes prezentace
Didaktický test
Didaktický test
Doporučená literatura
  • BERDANIER, C.D., BERDANIER, L. Advanced Nutrition: Macronutrients, Micronutrients, and Metabolism. 2nd Ed.. Boca Raton: CRC Press, Taylor & Francis Group, 2015. ISBN 978-1-4822-0517-6.
  • HAVLÍK, J., MAROUNEK, M. Živiny a živinové potřeby člověka: učebnice pro studenty ČZU v Praze, 2. vyd.. Praha: ČZU, 2013. ISBN 978-80-213-2374-2.
  • KASPER, H. Výživa v medicíně a dietetika. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4533-6.
  • KLIMEŠOVÁ, I., STELZER, J. Fyziologie výživy. Olomouc: UP Olomouc, 2013. ISBN 978-80-244-3280-9.
  • SHARMA, S. Klinická výživa a dietologie: v kostce. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0228-0.
  • ZLATOHLÁVEK, L. Klinická dietologie a výživa. Praha: Current Media, 2016. ISBN 978-80-88129-03-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr