Vyučující
|
-
Plášková Anna, Ing.
-
Mrázková Martina, Ing. Ph.D.
-
Adámková Anna, doc. Ing. et Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do studia biologie (rozdělení a náplň biologických věd, život na zemi). 2. Chemické složení živých soustav - prvky a anorganické látky. 3. Chemické složení živých soustav - organické látky. 4. Biosyntéza nukleových kyselin a proteinů (replikace, transkripce, translace). 5. Fyzikální vlastnosti živých soustav. 6. Nebuněčné živé soustavy. 7. Buněčné živé soustavy. 8. Reprodukce buněk. 9. Ontogeneze buněk (růst, vývoj, výživa). 10. Regulace a ovlivňování buněčných dějů. 11. Reprodukce a ontogeneze organizmů. 12. Základy dědičnosti. 13. Rostlinná pletiva. 14. Živočišné tkáně (důležité orgánové soustavy člověka).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 24 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 24 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizuje pojem biologie. |
charakterizuje pojem biologie. |
umí definovat základní složení živých soustav. |
umí definovat základní složení živých soustav. |
umí charakterizovat základní fyzikální vlastnosti živých soustav. |
umí charakterizovat základní fyzikální vlastnosti živých soustav. |
umí objasnit rozdíly mezi buněčnou a nebuněčnou živou soustavou. |
umí objasnit rozdíly mezi buněčnou a nebuněčnou živou soustavou. |
vymezí rozdíly mezi rostlinnou a živočišnou buňkou. |
vymezí rozdíly mezi rostlinnou a živočišnou buňkou. |
Odborné dovednosti |
---|
dokáže vyhledat, zpracovat a zhodnotit informace na zadané téma ze základů biologie. |
dokáže vyhledat, zpracovat a zhodnotit informace na zadané téma ze základů biologie. |
dokáže interpretovat a prezentovat vybrané téma. |
dokáže interpretovat a prezentovat vybrané téma. |
dokáže zaujmout stanovisko k předneseným informacím. |
dokáže zaujmout stanovisko k předneseným informacím. |
umí vysvětlit rozdíl mezi pletivem a tkání. |
umí vysvětlit rozdíl mezi pletivem a tkání. |
umí charakterizovat důležité orgánové soustavy člověka. |
umí charakterizovat důležité orgánové soustavy člověka. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška |
Analýza seminární práce |
Didaktický test |
Didaktický test |
Ústní zkouška |
Analýza seminární práce |
Doporučená literatura
|
-
ALBERTS B. a kol. Základy buněčné biologie. Espero Publishing, 2001.
-
ALBERTS B. et al. Molecular Biology of the Cell. Garland Science, New York, 2002.
-
Mišurcová L. Základy biologie. UTB, Zlín, 2012. ISBN 978-80-7454-156-8.
-
NEČAS, O. et. al. Obecná biologie pro lékařské fakulty. Jihočany, 2000.
-
Raven P.H. et al. Biology. McGraw-Hill Companies, Inc., 2008. ISBN 978-0-07-296581-0.
-
ROSYPAL, S. Nový přehled biologie. Praha: Scientia., 2003.
|