Vyučující
|
-
Plášková Anna, Ing.
-
Adámková Anna, doc. Ing. et Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Antropologie výživy, základní pojmy a aspekty. 2. Trávicí soustava. 3. Složky výživy - Makronutrienty - Sacharidy. 4. Složky výživy - Makronutrienty - Lipidy. 5. Složky výživy - Makronutrienty - Proteiny. 6. Složky výživy - Mikronutrienty. 7. Obecná výživová doporučení. 8. Energetický metabolismus. 9. Výpočet optimálního příjmu energie dle HBR. 10. Základy hodnocení stavu výživy I. 11. Základy hodnocení stavu výživy II. 12. Základy výživy dětí a dospívajících I. 13. Základy výživy dětí a dospívajících II. 14. Výživa ve stáří.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na zápočet
- 150 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
je seznámen se základními pojmy z oblasti výživy člověka a je schopen je definovat |
je seznámen se základními pojmy z oblasti výživy člověka a je schopen je definovat |
popsat trávicí soustavu člověka |
popsat trávicí soustavu člověka |
charakterizovat jednotlivé složky výživy člověka |
charakterizovat jednotlivé složky výživy člověka |
popsat a vysvětlit jednotlivá obecná výživová doporučení |
popsat a vysvětlit jednotlivá obecná výživová doporučení |
charakterizovat základní pojmy a metody z oblasti hodnocení stavu výživy člověka |
charakterizovat základní pojmy a metody z oblasti hodnocení stavu výživy člověka |
Odborné dovednosti |
---|
zaujmout stanovisko k jednotlivým složkám výživy |
zaujmout stanovisko k jednotlivým složkám výživy |
kriticky zhodnotit množství jednotlivých složek výživy ve stravě člověka |
kriticky zhodnotit množství jednotlivých složek výživy ve stravě člověka |
vypočítat optimální příjem energie |
vypočítat optimální příjem energie |
aplikovat vybrané metody pro zhodnocení stavu výživy člověka |
aplikovat vybrané metody pro zhodnocení stavu výživy člověka |
zaujmout stanovisko k výživovému stavu člověka |
zaujmout stanovisko k výživovému stavu člověka |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Odborné dovednosti |
---|
Laborování |
Laborování |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce) |
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce) |
Didaktický test |
Didaktický test |
Známkou |
Známkou |
Doporučená literatura
|
-
Kunová, Václava. Zdravá výživa. 2., přeprac. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3433-0.
-
Svačina, Štěpán. Klinická dietologie. Vyd. 1. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2256-6.
-
TLÁSKAL, P., BLATTNÁ, J., DLOUHÝ, P., DOSTÁLOVÁ, J., PERLÍN, C., PIVOŇKA, J., KUNOVÁ, V., ŠTIKOVÁ, O. Výživa a potraviny pro zdraví. Praha: Společnost pro výživu, 2016. ISBN 978-80-906659-0-3.
-
VELÍŠEK, J., HAJŠLOVÁ, J. Chemie potravin III. 3. roz. a přeprac. vyd.. Tábor: OSSIS, 2009. ISBN 978-80-254-6987.
-
WHITNEY, E.N., ROLFES, S.R. Understanding Nutrition. London: Cengage Learning, 2016. ISBN 9781337392693.
|