|
Vyučující
|
-
Pakhofferová Tereza, Ing.
-
Plášková Anna, Ing.
-
Adámková Anna, doc. Ing. et Ing. Ph.D.
-
Zvonková Magdaléna, Ing.
-
Skowronková Nela, Ing.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Antropologie výživy, základní pojmy a aspekty. 2. Trávicí soustava. 3. Složky výživy - Makronutrienty - Sacharidy. 4. Složky výživy - Makronutrienty - Lipidy. 5. Složky výživy - Makronutrienty - Proteiny. 6. Složky výživy - Mikronutrienty. 7. Obecná výživová doporučení. 8. Energetický metabolismus. 9. Výpočet optimálního příjmu energie dle HBR. 10. Základy hodnocení stavu výživy I. 11. Základy hodnocení stavu výživy II. 12. Základy výživy dětí a dospívajících I. 13. Základy výživy dětí a dospívajících II. 14. Výživa ve stáří.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na zápočet
- 150 hodin za semestr
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| je seznámen se základními pojmy z oblasti výživy člověka a je schopen je definovat |
| je seznámen se základními pojmy z oblasti výživy člověka a je schopen je definovat |
| popsat trávicí soustavu člověka |
| popsat trávicí soustavu člověka |
| charakterizovat jednotlivé složky výživy člověka |
| charakterizovat jednotlivé složky výživy člověka |
| popsat a vysvětlit jednotlivá obecná výživová doporučení |
| popsat a vysvětlit jednotlivá obecná výživová doporučení |
| charakterizovat základní pojmy a metody z oblasti hodnocení stavu výživy člověka |
| charakterizovat základní pojmy a metody z oblasti hodnocení stavu výživy člověka |
| Odborné dovednosti |
|---|
| zaujmout stanovisko k jednotlivým složkám výživy |
| zaujmout stanovisko k jednotlivým složkám výživy |
| kriticky zhodnotit množství jednotlivých složek výživy ve stravě člověka |
| kriticky zhodnotit množství jednotlivých složek výživy ve stravě člověka |
| vypočítat optimální příjem energie |
| vypočítat optimální příjem energie |
| aplikovat vybrané metody pro zhodnocení stavu výživy člověka |
| aplikovat vybrané metody pro zhodnocení stavu výživy člověka |
| zaujmout stanovisko k výživovému stavu člověka |
| zaujmout stanovisko k výživovému stavu člověka |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Exkurze |
| Exkurze |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Exkurze |
| Laborování |
| Laborování |
| Exkurze |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce) |
| Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce) |
| Didaktický test |
| Didaktický test |
| Známkou |
| Známkou |
|
Doporučená literatura
|
-
Kunová, Václava. Zdravá výživa. 2., přeprac. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3433-0.
-
Svačina, Štěpán. Klinická dietologie. Vyd. 1. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2256-6.
-
TLÁSKAL, P., BLATTNÁ, J., DLOUHÝ, P., DOSTÁLOVÁ, J., PERLÍN, C., PIVOŇKA, J., KUNOVÁ, V., ŠTIKOVÁ, O. Výživa a potraviny pro zdraví. Praha: Společnost pro výživu, 2016. ISBN 978-80-906659-0-3.
-
VELÍŠEK, J., HAJŠLOVÁ, J. Chemie potravin III. 3. roz. a přeprac. vyd.. Tábor: OSSIS, 2009. ISBN 978-80-254-6987.
-
WHITNEY, E.N., ROLFES, S.R. Understanding Nutrition. London: Cengage Learning, 2016. ISBN 9781337392693.
|