Vyučující
|
-
Adámková Anna, doc. Ing. et Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Hodnocení stavu výživy člověka a vliv výživy na zdravotní stav jedince. 2. Současné technické vybavení na vyhodnocení stavu výživy a sestavování jídelníčků. 3. Základy a zásady léčebné výživy. 4. Přehled diet dietního systému v ČR. 5. Diety I. skupiny (základní) - tekutá, čajová, kašovitá. 6. Diety I. skupiny (základní) - šetřící, racionální, s omezením tuků. 7. Diety I. skupiny (základní) - bezezbytková, nízkobílkovinná, nízkocholesterolová. 8. Diety I. skupiny (základní) - redukční, diabetická. 9. Diety I. skupiny (základní) - neslaná šetřící, výživná. 10. Diety I. skupiny (základní) - strava batolat, strava větších dětí. 11. Diety speciální. 12. Diety výběrové a individuální. 13. Diety možné a variabilní. 14. Vhodné pokrmy a nápoje pro jednotlivé diety.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na zápočet
- 36 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 16 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 8 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Znalosti z oblasti biologie lidského těla. |
Znalosti z oblasti biologie lidského těla. |
Výsledky učení |
---|
popsat stav výživy člověka. |
popsat stav výživy člověka. |
charakterizovat rozdělení dietního systému používaného v ČR. |
charakterizovat rozdělení dietního systému používaného v ČR. |
zdůvodnit výhody a použití základních diet. |
zdůvodnit výhody a použití základních diet. |
shrnout význam a využití dalších typů diet (speciální, výběrové, individuální). |
shrnout význam a využití dalších typů diet (speciální, výběrové, individuální). |
doporučit vhodné nápoje pro jednotlivé diety. |
doporučit vhodné nápoje pro jednotlivé diety. |
Odborné dovednosti |
---|
posoudit a zhodnotit vhodnost aktuálních výživových zvyklostí člověka vzhledem k výživovým doporučením pro obyvatelstvo ČR. |
posoudit a zhodnotit vhodnost aktuálních výživových zvyklostí člověka vzhledem k výživovým doporučením pro obyvatelstvo ČR. |
analyzovat stav výživy člověka. |
analyzovat stav výživy člověka. |
zaujmout stanovisko k výživovému stavu člověka. |
zaujmout stanovisko k výživovému stavu člověka. |
aplikovat základní pravidla pro návrh dietních opatření. |
aplikovat základní pravidla pro návrh dietních opatření. |
navrhnout vhodné dietní opatření. |
navrhnout vhodné dietní opatření. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Didaktický test |
Didaktický test |
Ústní zkouška |
Ústní zkouška |
Doporučená literatura
|
-
KOHOUT, P., PAVLÍČKOVÁ, J. Zácpa. 70 s.. Praha: Maxdorf, 2005. ISBN 80-7345-050-X.
-
KOVÁŘ, J., STARNOVSKÁ, T. Diety při zvýšené hladině cholesterolu. 31 s.. Praha: MAC, 2000. ISBN 80-86015-63-7.
-
KREKULOVÁ, L., ŘEHÁK, V. Dieta při onemocněních jater, žlučníku a žlučových cest. 67 s.. Praha: Triton, 2002. ISBN 80-7254-295-8.
-
Svačina, Štěpán. Klinická dietologie. Vyd. 1. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2256-6.
-
VRÁNOVÁ, D. Chronická onemocnění a doporučená výživová opatření. 184 s.. Olomouc: Anag, 2013. ISBN 978-80-7263-788-1.
|