Vyučující
|
-
Bučková Martina, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Stavba a funkce trávicího ústrojí - dutina ústní, jícen, žaludek. - Stavba a funkce trávicího ústrojí - tenké střevo, tlusté střevo, konečník. - Stavba a funkce slinivky břišní, jater, ledvin. - Složení a funkce krve, lymfy, kostní hmoty. - Základní složky potravy - makronutrienty. - Základní složky potravy - mikronutrienty. - Voda ve výživě člověka. - Výživová doporučení. - Hlavní energetické potřeby organizmu, důsledky nerovnováhy, poruchy příjmu potravy. - Zásady výživy před početím, výživa žen v těhotenství a během kojení. - Výživa dětí do 1 roku, výživa dětí nad 1 rok, výživa dospívajících. - Výživa dospělých, výživa seniorů a základní principy sportovní výživy. - Výživa při prevenci a léčbě civilizačních chorob (kardiovaskulární onemocnění, diabetes mellitus, osteoporóza, nádorová onemocnění, výživa při onemocnění trávicího traktu). - Potravinové alergie a intolerance.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Praktické procvičování
- Příprava na zkoušku
- 120 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat úseky trávicího traktu a vysvětlit jejich funkci při trávení a vstřebávání živin. |
popsat úseky trávicího traktu a vysvětlit jejich funkci při trávení a vstřebávání živin. |
charakterizovat základní nutriční složky stravy, popsat jejich trávení a využití v organismu. |
charakterizovat základní nutriční složky stravy, popsat jejich trávení a využití v organismu. |
vysvětlit význam vitaminů a minerálních látek ve výživě. |
vysvětlit význam vitaminů a minerálních látek ve výživě. |
charakterizovat energetické potřeby organismu a popsat důsledky nevyvážené energetické bilance. |
charakterizovat energetické potřeby organismu a popsat důsledky nevyvážené energetické bilance. |
znát znění konkrétních výživových doporučení a zdůvodnit je. |
znát znění konkrétních výživových doporučení a zdůvodnit je. |
Odborné dovednosti |
---|
navrhnout metody vhodné pro hodnocení výživového stavu jedince. |
navrhnout metody vhodné pro hodnocení výživového stavu jedince. |
charakterizovat výživové potřeby člověka od narození, během růstu a dospívání, v dospělosti a ve stáří. |
charakterizovat výživové potřeby člověka od narození, během růstu a dospívání, v dospělosti a ve stáří. |
uvést zvýšené potřeby příjmu některých živin u žen v období těhotenství a během kojení. |
uvést zvýšené potřeby příjmu některých živin u žen v období těhotenství a během kojení. |
vysvětlit roli výživy v prevenci a rozvoji kardiovaskulárních onemocnění a diabetu. |
vysvětlit roli výživy v prevenci a rozvoji kardiovaskulárních onemocnění a diabetu. |
uvést příklady potravinových alergií a intolerancí. |
uvést příklady potravinových alergií a intolerancí. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednášení |
Přednášení |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Odborné dovednosti |
---|
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Analýza prezentace |
Analýza prezentace |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Didaktický test |
Příprava a přednes prezentace |
Příprava a přednes prezentace |
Známkou |
Známkou |
Didaktický test |
Doporučená literatura
|
-
ALLEN, L., CABALLERO, B., PRENTICE, A. Encyclopedia of Human Nutrition. 2nd Ed.. Amsterdam: Elsevier/Academic Press, 2005. ISBN 0121501108.
-
BERDANIER, C.D., BERDANIER, L. Advanced Nutrition: Macronutrients, Micronutrients, and Metabolism. 2nd Ed.. Boca Raton: CRC Press, Taylor & Francis Group, 2015. ISBN 978-1-4822-0517-6.
-
HAVLÍK, J., MAROUNEK, M. Živiny a živinové potřeby člověka: učebnice pro studenty ČZU v Praze, 2. vyd.. Praha: ČZU, 2013. ISBN 978-80-213-2374-2.
-
KLIMEŠOVÁ, I., STELZER, J. Fyziologie výživy. Olomouc: UP Olomouc, 2013. ISBN 978-80-244-3280-9.
-
PÁNEK, J., POKORNÝ, J., DOSTÁLOVÁ, J. Základy výživy a výživová politika. Praha: VŠCHT, 2002.
-
ZLATOHLÁVEK, L. Klinická dietologie a výživa. Praha: Current Media, 2016. ISBN 978-80-88129-03-5.
|