Předmět: Řízení podnikových procesů

« Zpět
Název předmětu Řízení podnikových procesů
Kód předmětu MUPI/AP6RP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tuček David, prof. Ing. Ph.D.
  • Ondra Pavel, Ing.
Obsah předmětu
- Procesní řízení - úvod, důvody studia, přínosy pro podnikovou praxi. - Systémy řízení - funkční a procesní pojetí, Moderní formy organizace. - Procesně orientovaný systém řízení firmy. - Analýza podnikových procesů. - Měření výkonnosti podnikových procesů. - Stručná charakteristika vývojových vln BPM. - Vznik nových standardů v BPM. - Komponenty procesního řízení a způsob jejich uplatnění v podniku. - Případové studie (využití komponent BPM). - SW nástroje na podporu řízení procesů.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Příprava na zkoušku - 31 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 39 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 70 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
K předmětu jsou požadovány základní předpoklady a dovednosti v oblasti ekonomiky a kurzů managementu. Základním předpokladem jsou znalosti plánovaní a řízení podnikových zdrojů v jednotlivých procesech marketingu, výroby, financí, účetnictví a pod. Studenti si tak prohloubí již získané teoretické poznatky v ostatních disciplinách informatického, manažerského a ekonomického zaměření (Management, Manažerské účetnictví, Řízení a organizace výroby ad.)./
K předmětu jsou požadovány základní předpoklady a dovednosti v oblasti ekonomiky a kurzů managementu. Základním předpokladem jsou znalosti plánovaní a řízení podnikových zdrojů v jednotlivých procesech marketingu, výroby, financí, účetnictví a pod. Studenti si tak prohloubí již získané teoretické poznatky v ostatních disciplinách informatického, manažerského a ekonomického zaměření (Management, Manažerské účetnictví, Řízení a organizace výroby ad.)./
Výsledky učení
Student dokáže vytvořit komplexní procesní model organizace.
Student dokáže vytvořit komplexní procesní model organizace.
Výstupní znalosti (student prokazuje tyto znalosti): Student ovládá základní komponenty funkčního a procesního řízení, rozeznává rozdíly mezi nimi i při jejich použití. Má znalosti základních komponent procesního řízení pro podniky služeb i výroby. Dále absolvent předmětu dokáže: - definovat základní terminologie celé problematiky - popsat postup budování procesně orientované organizace - definovat samotný princip procesního řízení - vysvětlit podstatu třídění podnikových procesů - vyjádřit postup zavádění procesního řízení stejně jako prvků procesního modelu firmy - schematicky načrtnout a vysvětlit procesní mapu - zakreslit a diskutovat diagram procesního prostředí - využít metody identifikace podnikových procesů - diskutovat rámec "7S" kritických faktorů úspěšnosti firmy - zařadit dle základních kritérií členění SW nástroje na podporu procesního řízení a modelování - zakreslit procesní trojúhelník Edwardse a Pepparda - interpretovat Porterův model hodnotového řetězce či model Y profesora Scheera - vysvětlit hodnotový řetězec dle tvůrců Balanced Scorecard - formulovat základní pilíře Total Quality Managementu - charakterizovat pravomoci a odpovědnosti vlastníka procesů - vyjádřit strukturu Quality Management Systému - porozumět základním lokálním nástrojům pro řízení kvality - vysvětlit strukturu standardů ISO 900X a certifikace dle nich - rozdělit procesy dle ISO 9001 (s využitím kriteriální tabulky pro dělení procesů) - vyhodnotit využití standardů řady QS 9000 a VDA - analyzovat úroveň orientace firmy na neustálé zlepšování procesů - identifikovat smyčku kvality - vypočíst totální produktivitu, parciální produktvitu, vyjádřit standard productivity a index produktivity a vysvětlit vazby mezi nimi - interpretovat spokojenost zákazníků - vysvětlit podstatu Business Process Excellence tzn. konkurenceschopnosti založená hlavně na výjimečném zvládnutí procesů
Výstupní znalosti (student prokazuje tyto znalosti): Student ovládá základní komponenty funkčního a procesního řízení, rozeznává rozdíly mezi nimi i při jejich použití. Má znalosti základních komponent procesního řízení pro podniky služeb i výroby. Dále absolvent předmětu dokáže: - definovat základní terminologie celé problematiky - popsat postup budování procesně orientované organizace - definovat samotný princip procesního řízení - vysvětlit podstatu třídění podnikových procesů - vyjádřit postup zavádění procesního řízení stejně jako prvků procesního modelu firmy - schematicky načrtnout a vysvětlit procesní mapu - zakreslit a diskutovat diagram procesního prostředí - využít metody identifikace podnikových procesů - diskutovat rámec "7S" kritických faktorů úspěšnosti firmy - zařadit dle základních kritérií členění SW nástroje na podporu procesního řízení a modelování - zakreslit procesní trojúhelník Edwardse a Pepparda - interpretovat Porterův model hodnotového řetězce či model Y profesora Scheera - vysvětlit hodnotový řetězec dle tvůrců Balanced Scorecard - formulovat základní pilíře Total Quality Managementu - charakterizovat pravomoci a odpovědnosti vlastníka procesů - vyjádřit strukturu Quality Management Systému - porozumět základním lokálním nástrojům pro řízení kvality - vysvětlit strukturu standardů ISO 900X a certifikace dle nich - rozdělit procesy dle ISO 9001 (s využitím kriteriální tabulky pro dělení procesů) - vyhodnotit využití standardů řady QS 9000 a VDA - analyzovat úroveň orientace firmy na neustálé zlepšování procesů - identifikovat smyčku kvality - vypočíst totální produktivitu, parciální produktvitu, vyjádřit standard productivity a index produktivity a vysvětlit vazby mezi nimi - interpretovat spokojenost zákazníků - vysvětlit podstatu Business Process Excellence tzn. konkurenceschopnosti založená hlavně na výjimečném zvládnutí procesů
Odborné dovednosti
Výstupní dovednosti (student prokazuje tyto dovednosti): Vytvořit komplexní procesní model organizace Vytvořit CANVAS model podniku/podnikání Popsat průběh procesu pomocí metody SIPOC Vytvořit Swimlane diagram procesu Vyhodnotit hlas zákazníka (VOC) Nastavit měřitelné ukazatele výkonnosti procesu Ovládat základní funkcionality SW (ARIS) Využít SW pro podporu procesního řízení (ARIS) na modelování podnikových procesů Ukázat využití procesního modelování na praktickém příkladu firmy od úrovně skupin procesů do úrovně subprocesů Demonstrovat zlepšování procesů jak formou KAIZEN přístupu, tak i na podkladu Business Process Reengineeringu Interpretovat základní principy neustálého zlepšování procesů Aplikovat principy druhé vlny BPM pro dosažení radikálního vzrůstu výkonnosti organizace Praktikovat základy třetí vlny BPM vedoucí k vytvoření procesně orientované organizace
Výstupní dovednosti (student prokazuje tyto dovednosti): Vytvořit komplexní procesní model organizace Vytvořit CANVAS model podniku/podnikání Popsat průběh procesu pomocí metody SIPOC Vytvořit Swimlane diagram procesu Vyhodnotit hlas zákazníka (VOC) Nastavit měřitelné ukazatele výkonnosti procesu Ovládat základní funkcionality SW (ARIS) Využít SW pro podporu procesního řízení (ARIS) na modelování podnikových procesů Ukázat využití procesního modelování na praktickém příkladu firmy od úrovně skupin procesů do úrovně subprocesů Demonstrovat zlepšování procesů jak formou KAIZEN přístupu, tak i na podkladu Business Process Reengineeringu Interpretovat základní principy neustálého zlepšování procesů Aplikovat principy druhé vlny BPM pro dosažení radikálního vzrůstu výkonnosti organizace Praktikovat základy třetí vlny BPM vedoucí k vytvoření procesně orientované organizace
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Přednášení
Přednášení
Hodnotící metody
Písemná zkouška
Známkou
Známkou
Písemná zkouška
Ústní zkouška
Ústní zkouška
Doporučená literatura
  • CARDA, A., KUNSTOVÁ, R. Workflow. Nástroj manažera pro řízení podnikových procesů. Praha: Grada Publishing, 2003. ISBN 80-247-0666-0.
  • Darnton, G. Business Process Analysis: including architecture, engineering, improvement, management, and maturity. Requirements Analytics, 2012.
  • Davis, B. Managing business analysis services: a framework for sustainable projects and corporate strategy success. Ft. Lauderdale, FL: J. Ross Pub. ISBN 978-160-4270-792.
  • Friedli, T., Mundt, A., Thomas, S. Strategic management of global manufacturing networks: aligning strategy, configuration, and coordination. Heidelberg: Springer, 2014. ISBN 978-3-642-34184-7.
  • Goetsch, D. L., Davis, S. Quality management for organizational excellence: introduction to total quality. Upper Saddle River, N.J.: Pearson, 2013. ISBN 978-0-13-287097-9.
  • HAMMER, H., WEINRICH, H. Radikální proměna firmy. Praha: Management Press, 1995. ISBN 80-85603-73-X.
  • Hromková, Ludmila. Reengineering podnikových procesů. 1. vyd. Zlín : Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2008. ISBN 978-80-7318-759-0.
  • Jeston, J.,and Nelis, J. Business process management: practical guidelines to successful implementations. Oxford: Elsevier Butterworth-Heinemann, 2008. ISBN 978-0-7506-8656-3.
  • Jost, W., Scheer, A., Abolhassan, W., Kirchmer F. Business Process Excellence. Berlin: Springer-Verlag., 2002. ISBN 3-540-43479-8.
  • Miller, L. M.. Getting to Lean - Transformational Change Management. 2013. ISBN 9780578121819.
  • Pullan, P., Archer, J.. Business analysis and leadership: influencing change. Kogan Page, 2013. ISBN 978-0749468620.
  • Řepa, Václav. Podnikové procesy : procesní řízení a modelování. 1. vyd. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1281-4.
  • SHARP, A., Mc. DERMONTT, P. Workflow modeling. London: Artech House, 2001. ISBN 1-58053-021-4.
  • SCHEER, A.W., ABOLHASSAN, F., JOST, W., KIRCHMER, M. Business Process Change Management. ARIS in Practice. Berlin: Springer-Verlag, 2003. ISBN 3-540-00243-X.
  • SCHEER, A.W., KRUPPKE, H., JOST, W., KINDERMANN, H. AGILITY by ARIS Business Process Management. Berlin: Springer-Verlag, 2006. ISBN 3-540-33527-7.
  • SCHEER, A.W., KRUPPKE, H., JOST, W., KINDERMANN, H. AGILITY by ARIS Business Process Management. Berlin: Springer-Verlag, 2006. ISBN 3-540-33527-7.
  • SCHEER, W.A. ARIS od podnikových procesů k aplikačním systémům. Brno:IDS Scheer ČR s.r.o., 2002. ISBN 80-238-4719-8.
  • Sinur, J., Odell, J., Fingar, P. Business process management: The Next Wawe. Megan-Kiffer Press, 2013. ISBN 978-0929652-22-1.
  • ŠMÍDA, F. Zavádění a rozvoj procesního řízení ve firmě. Praha:Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1689-4.
  • TUČEK, D., HRABAL, M., TRČKA, L. Procesní řízení v praxi podniků a vysokých škol. Praha: Technická Wolters Kluwer, 2014. ISBN 978-80-7478-674-7.
  • TUČEK, D., ZÁMEČNÍK R. Řízení a hodnoce výkonnosti podnikových procesů v praxi. Technická univerzita vo Zvolene, 2007. ISBN 978-80-228-1796-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr