Předmět: Management

« Zpět
Název předmětu Management
Kód předmětu MUPI/4MNG
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tuček David, prof. Ing. Ph.D.
  • Popesko Boris, prof. Ing. Ph.D.
  • Gavurová Beáta, prof. Ing. Ph.D., MBA.
  • Gregar Aleš, doc. PhDr. Ing. CSc.
Obsah předmětu
Obsahová anotace části Lidské zdroje v managementu: - Vnitřní zdroje rozvoje moderního podniku, technokratická a antropocentrická koncepce řízení. - Vymezení personálního managementu v řízení moderního podniku, transakční a transformační rovina řízení. - Řízení lidských zdrojů jako součást strategické úrovně řízení podniku. - Manažerské pojetí personálního řízení, základní nástroje manažerského personálního řízení. - Směry pokročilého personálního řízení: talent management, diversity management, age management, knowledge management, Industry 4.0. - Personální řízení a rozvoj podnikové kultury v řízení moderního podniku. - Sociální rozvoj podniku, rozvoj pracovních vztahů, sociálně zodpovědné řízení (SRM, CSR). Obsahová anotace části Trendy v managementu: - Od operativního ke strategickému plánování a řízení v podnicích a nadnárodních společnostech. - Strategické řízení podniku a jeho výkonnosti jako systém plánování a řízení na bázi pokročilého Balanced Scorecard (BSC). - Strategické řízení podnikové výkonnosti v kontextu globalizace, digitalizace a trvalé udržitelnosti. - Strategické řízení podniku v kontextu koncepce sociálně zodpovědného řízení CSR - ekonomické, sociální a environmentální aspekty podnikání. - Moderní metody a koncepce řízení a rozsah jejího využívaní v podnikatelských subjektech doma a ve světě. - Metody a koncepce řízení a jejích vliv na výkonnost podniku a jeho procesů: řízení dle KPI a koncepce řízení na bázi operativního a strategického controllingu. - Manažerská a exekutivní informační podpora strategickému řízení podniku na bázi znalostního informačního systému Business Intelligence a Data mining. Obsahová anotace části Specifické formy managementu: - Teoretické i praktické z oblasti moderních specifických forem managementu - Business Process Managementu (BPM). Studenti získají podrobnější přehled o uplatnění BPM, jehož aplikace v dnešní době podnikům umožňuje realizovat velmi rychlé změny a mít kontrolu nad procesy v celém hodnotovém řetězci. Posluchači budou seznámeni i s praktickými možnostmi uplatnění komponent procesního řízení, mapování procesů a tvorby a využití procesních map i pro hodnocení nákladové náročnosti procesů a zvyšování jejich efektivnosti, trvalé zlepšovaní procesů a měření jejich výkonnosti a oblast informační technologie na podporu procesů ad. Dále i ve vazbě na řízení kvality v rámci nástrojů pro řízení kvality i QMS bez ohledu na tržní lokality či segmenty. Obsahová anotace části Kvalitativní výzkum v managementu: - Cíle a výstupy výzkumu v oblasti managementu. - Design kvalitativního výzkumu. - Sběr dat v kvalitativním výzkumu. - Analýza a prezentace kvalitativních dat v managementu.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Týmová práce, Analýza prezentace, Individuální práce studentů, E-learning
  • Účast na výuce - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Pokročilé poznatky managementu aplikovatelné na podnikatelsky i nepodnikatelsky orientované subjekty, oblast lidských zdrojů v managementu, trendů v managementu a kvalitativním výzkumem v managementu jako vědní disciplíny. Komplexní management Lidských zdrojů v managementu, využít specifické formy managementu: Poznání kvalitativních výzkumných metod v managementu
Pokročilé poznatky managementu aplikovatelné na podnikatelsky i nepodnikatelsky orientované subjekty, oblast lidských zdrojů v managementu, trendů v managementu a kvalitativním výzkumem v managementu jako vědní disciplíny. Komplexní management Lidských zdrojů v managementu, využít specifické formy managementu: Poznání kvalitativních výzkumných metod v managementu
Advanced knowledge of management applicable to business and non-business oriented entities. Students will get acquainted with the field of human resources in management, trends in management, and qualitative research in management as a scientific discipline, system thinking, complex understanding of the production system, Qualitative Research in Management section, Human Resources in Management
Advanced knowledge of management applicable to business and non-business oriented entities. Students will get acquainted with the field of human resources in management, trends in management, and qualitative research in management as a scientific discipline, system thinking, complex understanding of the production system, Qualitative Research in Management section, Human Resources in Management
Výsledky učení
Výstupní znalosti (student prokazuje tyto znalosti): Student ovládá základní komponenty funkčního a procesního řízení, rozeznává rozdíly mezi nimi i při jejich použití. Má znalosti základních komponent procesního řízení pro podniky služeb i výroby. Dále absolvent předmětu dokáže: - definovat základní terminologie celé problematiky - popsat postup budování procesně orientované organizace - definovat samotný princip procesního řízení - vysvětlit podstatu třídění podnikových procesů - vyjádřit postup zavádění procesního řízení stejně jako prvků procesního modelu firmy - schematicky načrtnout a vysvětlit procesní mapu - zakreslit a diskutovat diagram procesního prostředí - využít metody identifikace podnikových procesů - diskutovat rámec "7S" kritických faktorů úspěšnosti firmy - zařadit dle základních kritérií členění SW nástroje na podporu procesního řízení a modelování - zakreslit procesní trojúhelník Edwardse a Pepparda - interpretovat Porterův model hodnotového řetězce či model Y profesora Scheera - vysvětlit hodnotový řetězec dle tvůrců Balanced Scorecard - formulovat základní pilíře Total Quality Managementu - charakterizovat pravomoci a odpovědnosti vlastníka procesů - vyjádřit strukturu Quality Management Systému - porozumět základním lokálním nástrojům pro řízení kvality - vysvětlit strukturu standardů ISO 900X a certifikace dle nich - rozdělit procesy dle ISO 9001 (s využitím kriteriální tabulky pro dělení procesů) - vyhodnotit využití standardů řady QS 9000 a VDA - analyzovat úroveň orientace firmy na neustálé zlepšování procesů - identifikovat smyčku kvality - vypočíst totální produktivitu, parciální produktvitu, vyjádřit standard productivity a index produktivity a vysvětlit vazby mezi nimi - interpretovat spokojenost zákazníků - vysvětlit podstatu Business Process Excellence tzn. konkurenceschopnosti založená hlavně na výjimečném zvládnutí procesů
Výstupní znalosti (student prokazuje tyto znalosti): Student ovládá základní komponenty funkčního a procesního řízení, rozeznává rozdíly mezi nimi i při jejich použití. Má znalosti základních komponent procesního řízení pro podniky služeb i výroby. Dále absolvent předmětu dokáže: - definovat základní terminologie celé problematiky - popsat postup budování procesně orientované organizace - definovat samotný princip procesního řízení - vysvětlit podstatu třídění podnikových procesů - vyjádřit postup zavádění procesního řízení stejně jako prvků procesního modelu firmy - schematicky načrtnout a vysvětlit procesní mapu - zakreslit a diskutovat diagram procesního prostředí - využít metody identifikace podnikových procesů - diskutovat rámec "7S" kritických faktorů úspěšnosti firmy - zařadit dle základních kritérií členění SW nástroje na podporu procesního řízení a modelování - zakreslit procesní trojúhelník Edwardse a Pepparda - interpretovat Porterův model hodnotového řetězce či model Y profesora Scheera - vysvětlit hodnotový řetězec dle tvůrců Balanced Scorecard - formulovat základní pilíře Total Quality Managementu - charakterizovat pravomoci a odpovědnosti vlastníka procesů - vyjádřit strukturu Quality Management Systému - porozumět základním lokálním nástrojům pro řízení kvality - vysvětlit strukturu standardů ISO 900X a certifikace dle nich - rozdělit procesy dle ISO 9001 (s využitím kriteriální tabulky pro dělení procesů) - vyhodnotit využití standardů řady QS 9000 a VDA - analyzovat úroveň orientace firmy na neustálé zlepšování procesů - identifikovat smyčku kvality - vypočíst totální produktivitu, parciální produktvitu, vyjádřit standard productivity a index produktivity a vysvětlit vazby mezi nimi - interpretovat spokojenost zákazníků - vysvětlit podstatu Business Process Excellence tzn. konkurenceschopnosti založená hlavně na výjimečném zvládnutí procesů
Output knowledge (the student demonstrates this knowledge) The student knows the basic components of functional and process control, recognizing the differences between them and in their application. The student has knowledge of the basic components of process management for service and manufacturing companies. In addition, the graduate of the course can: - define the basic terminology of the whole subject. - describe the process of building a process-oriented organisation - define the principle of process management - explain the essence of business process classification - express the process of introducing process management as well as the elements of the company's process model - outline and explain the process map - draw and discuss a process environment diagram - use methods for identifying business processes - discuss the "7S" framework of critical success factors of a company - classify according to basic criteria the software tools supporting process management and modelling - draw the process triangle of Edwards and Peppard - interpret Porter's value chain model or Professor Scheer's Y model - explain the Balanced Scorecard value chain - formulate the basic pillars of Total Quality Management - characterise the powers and responsibilities of the process owner - express the structure of a Quality Management System - understand the basic local quality management tools - explain the structure of the ISO 900X standards and certification according to them - divide the ISO 9001 processes (using the criteria table for dividing processes) - evaluate the use of the QS 9000 and VDA standards - analyse the level of the company's orientation towards continuous process improvement - identify the quality loop - calculate total productivity, partial productivity, express standard productivity and productivity index and explain the links between them - interpret customer satisfaction - explain the essence of Business Process Excellence, i.e. competitiveness based mainly on exceptional process mastery
Output knowledge (the student demonstrates this knowledge) The student knows the basic components of functional and process control, recognizing the differences between them and in their application. The student has knowledge of the basic components of process management for service and manufacturing companies. In addition, the graduate of the course can: - define the basic terminology of the whole subject. - describe the process of building a process-oriented organisation - define the principle of process management - explain the essence of business process classification - express the process of introducing process management as well as the elements of the company's process model - outline and explain the process map - draw and discuss a process environment diagram - use methods for identifying business processes - discuss the "7S" framework of critical success factors of a company - classify according to basic criteria the software tools supporting process management and modelling - draw the process triangle of Edwards and Peppard - interpret Porter's value chain model or Professor Scheer's Y model - explain the Balanced Scorecard value chain - formulate the basic pillars of Total Quality Management - characterise the powers and responsibilities of the process owner - express the structure of a Quality Management System - understand the basic local quality management tools - explain the structure of the ISO 900X standards and certification according to them - divide the ISO 9001 processes (using the criteria table for dividing processes) - evaluate the use of the QS 9000 and VDA standards - analyse the level of the company's orientation towards continuous process improvement - identify the quality loop - calculate total productivity, partial productivity, express standard productivity and productivity index and explain the links between them - interpret customer satisfaction - explain the essence of Business Process Excellence, i.e. competitiveness based mainly on exceptional process mastery
Odborné dovednosti
Výstupní dovednosti (student prokazuje tyto dovednosti): Vytvořit komplexní procesní model organizace Vytvořit CANVAS model podniku/podnikání Popsat průběh procesu pomocí metody SIPOC Vytvořit Swimlane diagram procesu Vyhodnotit hlas zákazníka (VOC) Nastavit měřitelné ukazatele výkonnosti procesu Ovládat základní funkcionality SW (ARIS) Využít SW pro podporu procesního řízení (ARIS) na modelování podnikových procesů Ukázat využití procesního modelování na praktickém příkladu firmy od úrovně skupin procesů do úrovně subprocesů Demonstrovat zlepšování procesů jak formou KAIZEN přístupu, tak i na podkladu Business Process Reengineeringu Interpretovat základní principy neustálého zlepšování procesů Aplikovat principy druhé vlny BPM pro dosažení radikálního vzrůstu výkonnosti organizace Praktikovat základy třetí vlny BPM vedoucí k vytvoření procesně orientované organizace
Výstupní dovednosti (student prokazuje tyto dovednosti): Vytvořit komplexní procesní model organizace Vytvořit CANVAS model podniku/podnikání Popsat průběh procesu pomocí metody SIPOC Vytvořit Swimlane diagram procesu Vyhodnotit hlas zákazníka (VOC) Nastavit měřitelné ukazatele výkonnosti procesu Ovládat základní funkcionality SW (ARIS) Využít SW pro podporu procesního řízení (ARIS) na modelování podnikových procesů Ukázat využití procesního modelování na praktickém příkladu firmy od úrovně skupin procesů do úrovně subprocesů Demonstrovat zlepšování procesů jak formou KAIZEN přístupu, tak i na podkladu Business Process Reengineeringu Interpretovat základní principy neustálého zlepšování procesů Aplikovat principy druhé vlny BPM pro dosažení radikálního vzrůstu výkonnosti organizace Praktikovat základy třetí vlny BPM vedoucí k vytvoření procesně orientované organizace
Exit skills (student demonstrates these skills): Create a comprehensive process model of an organization Create a CANVAS model of a company/business. Describe the process flow using the SIPOC method Create a Swimlane process diagram Evaluate the voice of the customer (VOC) Set measurable process performance indicators Operate basic software functionality (ARIS) Utilize process management support software (ARIS) to model business processes Demonstrate the use of process modeling on a practical example of a company from the level of process groups to the level of sub-processes Demonstrate process improvement both in the form of the KAIZEN approach and on the basis of Business Process Reengineering Interpret the basic principles of continuous process improvement Apply the principles of the second wave of BPM to achieve a radical increase in organizational performance Practice the fundamentals of the third wave of BPM leading to a process-oriented organization
Exit skills (student demonstrates these skills): Create a comprehensive process model of an organization Create a CANVAS model of a company/business. Describe the process flow using the SIPOC method Create a Swimlane process diagram Evaluate the voice of the customer (VOC) Set measurable process performance indicators Operate basic software functionality (ARIS) Utilize process management support software (ARIS) to model business processes Demonstrate the use of process modeling on a practical example of a company from the level of process groups to the level of sub-processes Demonstrate process improvement both in the form of the KAIZEN approach and on the basis of Business Process Reengineering Interpret the basic principles of continuous process improvement Apply the principles of the second wave of BPM to achieve a radical increase in organizational performance Practice the fundamentals of the third wave of BPM leading to a process-oriented organization
Vyučovací metody
Odborné znalosti
E-learning
Přednášení
Přednášení
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
E-learning
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Týmová práce
Týmová práce
Analýza prezentace
Analýza prezentace
Hodnotící metody
Analýza prezentace studenta
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Esej
Esej
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Kolokvium
Kolokvium
Analýza prezentace studenta
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Doporučená literatura
  • ARMSTRONG, M. Armstrong's handbook of strategic human resource management. London: Kogan Page, 2016., 2016. ISBN 978-0-7494-7682-3.
  • Armstrong Michael. Řízení lidských zdrojů - Moderní pojetí a postupy. Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-5258-7.
  • ČERVENÝ, R., HANZELKOVÁ, A., KEŘKOVSKÝ, M. Korporátní strategie. Krok za krokem. C. H. Beck, 2016. ISBN 978-80-7400-620-3.
  • FOTR, J., VACÍK, E., SOUČEK, I., ŠPAČEK, M., HÁJEK, S. Tvorba strategie a strategické. Teorie a praxe plánování.. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3985-4.
  • FOTR, J., VACÍK, E., ŠPAČEK, M., SOUČEK, I. Úspěšná realizace strategie a strategického plánu.. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0434-5.
  • HILL, CH. W. L, JONES, G. R. Strategic Management. South-Western Cengage Learning, 2017. ISBN 978-1-111-82584-3.
  • JESTON, John a Johan NELIS. Business process management: practical guidelines to successful implementations. 2014. ISBN 978-0-415-64176-0.
  • LALOUX, Frédéric. Budoucnost organizací : průvodce budováním organizací v 21. století na základě evoluce lidského uvažování. Praha, 2016. ISBN 978-80-87917-29-9.
  • PANAGACOS, T. The ultimate guide to business process management: everything you need to know and how to apply it to your organization. 2012. ISBN 978-1-4774-8613-9.
  • ROTHAERMEL, F.T. Strategic Management. McGraw-Hill Education, 2017. ISBN 978-1-259-4247-4.
  • SINUR, J., ODELL, J. J., FINGAR, P. Business process management: the next wave: harnessing complexity with intelligent agents. Tampa: Meghan-Kiffer Press, 2013. ISBN 978-0-929652-22-1.
  • SUBRAMANIAN, S.P. Transforming business with program management: integrating strategy, people, process, technology, structure, and measurement. Boca Raton: CRC Press, Taylor & Francis Group, 2015. ISBN 978-1-4665-9099-1.
  • ULRICH, David. Nová éra řízení lidských zdrojů - ze servisu partnerem: šest kompetencí pro HR budoucnosti. Praha, 2014. ISBN 978-80-247-5090-3.
  • VOM BROCKE, Jan a Michael ROSEMANN. Handbook on business process management. Berlin: Springer, 2015. ISBN 978-3-642-45099-0.
  • ZUZÁK, R. Strategické řízení podniku. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-4008-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr