Předmět: Řízení podnikových procesů

« Zpět
Název předmětu Řízení podnikových procesů
Kód předmětu MUPI/3RPP
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tuček David, prof. Ing. Ph.D.
  • Briš Petr, doc. Ing. CSc.
  • Ondra Pavel, Ing.
Obsah předmětu
- Procesní řízení - úvod, důvody studia, přínosy pro podnikovou praxi. - Systémy řízení - funkční a procesní pojetí, Moderní formy organizace. - Procesně orientovaný systém řízení firmy. - Analýza podnikových procesů. - Měření výkonnosti podnikových procesů. - Stručná charakteristika vývojových vln BPM. - Vznik nových standardů v BPM. - Komponenty procesního řízení a způsob jejich uplatnění v podniku. - Případové studie (využití komponent BPM). - SW nástroje na podporu řízení procesů.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Účast na výuce - 15 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 60 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 60 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
K předmětu jsou požadovány základní předpoklady a dovednosti v oblasti ekonomiky a kurzů managementu. Základním předpokladem jsou znalosti plánovaní a řízení podnikových zdrojů v jednotlivých procesech marketingu, výroby, financí, účetnictví a pod. Studenti si tak prohloubí již získané teoretické poznatky v ostatních disciplinách informatického, manažerského a ekonomického zaměření (Management, Manažerské účetnictví, Řízení a organizace výroby ad.)./
K předmětu jsou požadovány základní předpoklady a dovednosti v oblasti ekonomiky a kurzů managementu. Základním předpokladem jsou znalosti plánovaní a řízení podnikových zdrojů v jednotlivých procesech marketingu, výroby, financí, účetnictví a pod. Studenti si tak prohloubí již získané teoretické poznatky v ostatních disciplinách informatického, manažerského a ekonomického zaměření (Management, Manažerské účetnictví, Řízení a organizace výroby ad.)./
Student dokáže vytvořit komplexní procesní model organizace.
Student dokáže vytvořit komplexní procesní model organizace.
Student will be able to create complex process model of the organization.
Student will be able to create complex process model of the organization.
Výsledky učení
Výstupní znalosti (student prokazuje tyto znalosti): Student ovládá základní komponenty funkčního a procesního řízení, rozeznává rozdíly mezi nimi i při jejich použití. Má znalosti základních komponent procesního řízení pro podniky služeb i výroby. Dále absolvent předmětu dokáže: - definovat základní terminologie celé problematiky - popsat postup budování procesně orientované organizace - definovat samotný princip procesního řízení - vysvětlit podstatu třídění podnikových procesů - vyjádřit postup zavádění procesního řízení stejně jako prvků procesního modelu firmy - schematicky načrtnout a vysvětlit procesní mapu - zakreslit a diskutovat diagram procesního prostředí - využít metody identifikace podnikových procesů - diskutovat rámec "7S" kritických faktorů úspěšnosti firmy - zařadit dle základních kritérií členění SW nástroje na podporu procesního řízení a modelování - zakreslit procesní trojúhelník Edwardse a Pepparda - interpretovat Porterův model hodnotového řetězce či model Y profesora Scheera - vysvětlit hodnotový řetězec dle tvůrců Balanced Scorecard - formulovat základní pilíře Total Quality Managementu - charakterizovat pravomoci a odpovědnosti vlastníka procesů - vyjádřit strukturu Quality Management Systému - porozumět základním lokálním nástrojům pro řízení kvality - vysvětlit strukturu standardů ISO 900X a certifikace dle nich - rozdělit procesy dle ISO 9001 (s využitím kriteriální tabulky pro dělení procesů) - vyhodnotit využití standardů řady QS 9000 a VDA - analyzovat úroveň orientace firmy na neustálé zlepšování procesů - identifikovat smyčku kvality - vypočíst totální produktivitu, parciální produktvitu, vyjádřit standard productivity a index produktivity a vysvětlit vazby mezi nimi - interpretovat spokojenost zákazníků - vysvětlit podstatu Business Process Excellence tzn. konkurenceschopnosti založená hlavně na výjimečném zvládnutí procesů
Výstupní znalosti (student prokazuje tyto znalosti): Student ovládá základní komponenty funkčního a procesního řízení, rozeznává rozdíly mezi nimi i při jejich použití. Má znalosti základních komponent procesního řízení pro podniky služeb i výroby. Dále absolvent předmětu dokáže: - definovat základní terminologie celé problematiky - popsat postup budování procesně orientované organizace - definovat samotný princip procesního řízení - vysvětlit podstatu třídění podnikových procesů - vyjádřit postup zavádění procesního řízení stejně jako prvků procesního modelu firmy - schematicky načrtnout a vysvětlit procesní mapu - zakreslit a diskutovat diagram procesního prostředí - využít metody identifikace podnikových procesů - diskutovat rámec "7S" kritických faktorů úspěšnosti firmy - zařadit dle základních kritérií členění SW nástroje na podporu procesního řízení a modelování - zakreslit procesní trojúhelník Edwardse a Pepparda - interpretovat Porterův model hodnotového řetězce či model Y profesora Scheera - vysvětlit hodnotový řetězec dle tvůrců Balanced Scorecard - formulovat základní pilíře Total Quality Managementu - charakterizovat pravomoci a odpovědnosti vlastníka procesů - vyjádřit strukturu Quality Management Systému - porozumět základním lokálním nástrojům pro řízení kvality - vysvětlit strukturu standardů ISO 900X a certifikace dle nich - rozdělit procesy dle ISO 9001 (s využitím kriteriální tabulky pro dělení procesů) - vyhodnotit využití standardů řady QS 9000 a VDA - analyzovat úroveň orientace firmy na neustálé zlepšování procesů - identifikovat smyčku kvality - vypočíst totální produktivitu, parciální produktvitu, vyjádřit standard productivity a index produktivity a vysvětlit vazby mezi nimi - interpretovat spokojenost zákazníků - vysvětlit podstatu Business Process Excellence tzn. konkurenceschopnosti založená hlavně na výjimečném zvládnutí procesů
Output knowledge (the student demonstrates this knowledge) The student knows the basic components of functional and process control, recognizing the differences between them and in their application. The student has knowledge of the basic components of process management for service and manufacturing companies. In addition, the graduate of the course can: - define the basic terminology of the whole subject. - describe the process of building a process-oriented organisation - define the principle of process management - explain the essence of business process classification - express the process of introducing process management as well as the elements of the company's process model - outline and explain the process map - draw and discuss a process environment diagram - use methods for identifying business processes - discuss the "7S" framework of critical success factors of a company - classify according to basic criteria the software tools supporting process management and modelling - draw the process triangle of Edwards and Peppard - interpret Porter's value chain model or Professor Scheer's Y model - explain the Balanced Scorecard value chain - formulate the basic pillars of Total Quality Management - characterise the powers and responsibilities of the process owner - express the structure of a Quality Management System - understand the basic local quality management tools - explain the structure of the ISO 900X standards and certification according to them - divide the ISO 9001 processes (using the criteria table for dividing processes) - evaluate the use of the QS 9000 and VDA standards - analyse the level of the company's orientation towards continuous process improvement - identify the quality loop - calculate total productivity, partial productivity, express standard productivity and productivity index and explain the links between them - interpret customer satisfaction - explain the essence of Business Process Excellence, i.e. competitiveness based mainly on exceptional process
Output knowledge (the student demonstrates this knowledge) The student knows the basic components of functional and process control, recognizing the differences between them and in their application. The student has knowledge of the basic components of process management for service and manufacturing companies. In addition, the graduate of the course can: - define the basic terminology of the whole subject. - describe the process of building a process-oriented organisation - define the principle of process management - explain the essence of business process classification - express the process of introducing process management as well as the elements of the company's process model - outline and explain the process map - draw and discuss a process environment diagram - use methods for identifying business processes - discuss the "7S" framework of critical success factors of a company - classify according to basic criteria the software tools supporting process management and modelling - draw the process triangle of Edwards and Peppard - interpret Porter's value chain model or Professor Scheer's Y model - explain the Balanced Scorecard value chain - formulate the basic pillars of Total Quality Management - characterise the powers and responsibilities of the process owner - express the structure of a Quality Management System - understand the basic local quality management tools - explain the structure of the ISO 900X standards and certification according to them - divide the ISO 9001 processes (using the criteria table for dividing processes) - evaluate the use of the QS 9000 and VDA standards - analyse the level of the company's orientation towards continuous process improvement - identify the quality loop - calculate total productivity, partial productivity, express standard productivity and productivity index and explain the links between them - interpret customer satisfaction - explain the essence of Business Process Excellence, i.e. competitiveness based mainly on exceptional process
Odborné dovednosti
Výstupní dovednosti (student prokazuje tyto dovednosti): Vytvořit komplexní procesní model organizace Vytvořit CANVAS model podniku/podnikání Popsat průběh procesu pomocí metody SIPOC Vytvořit Swimlane diagram procesu Vyhodnotit hlas zákazníka (VOC) Nastavit měřitelné ukazatele výkonnosti procesu Ovládat základní funkcionality SW (ARIS) Využít SW pro podporu procesního řízení (ARIS) na modelování podnikových procesů Ukázat využití procesního modelování na praktickém příkladu firmy od úrovně skupin procesů do úrovně subprocesů Demonstrovat zlepšování procesů jak formou KAIZEN přístupu, tak i na podkladu Business Process Reengineeringu Interpretovat základní principy neustálého zlepšování procesů Aplikovat principy druhé vlny BPM pro dosažení radikálního vzrůstu výkonnosti organizace Praktikovat základy třetí vlny BPM vedoucí k vytvoření procesně orientované organizace
Výstupní dovednosti (student prokazuje tyto dovednosti): Vytvořit komplexní procesní model organizace Vytvořit CANVAS model podniku/podnikání Popsat průběh procesu pomocí metody SIPOC Vytvořit Swimlane diagram procesu Vyhodnotit hlas zákazníka (VOC) Nastavit měřitelné ukazatele výkonnosti procesu Ovládat základní funkcionality SW (ARIS) Využít SW pro podporu procesního řízení (ARIS) na modelování podnikových procesů Ukázat využití procesního modelování na praktickém příkladu firmy od úrovně skupin procesů do úrovně subprocesů Demonstrovat zlepšování procesů jak formou KAIZEN přístupu, tak i na podkladu Business Process Reengineeringu Interpretovat základní principy neustálého zlepšování procesů Aplikovat principy druhé vlny BPM pro dosažení radikálního vzrůstu výkonnosti organizace Praktikovat základy třetí vlny BPM vedoucí k vytvoření procesně orientované organizace
Exit skills (student demonstrates these skills): Create a comprehensive process model of an organization Create a CANVAS model of a company/business. Describe the process flow using the SIPOC method Create a Swimlane process diagram Evaluate the voice of the customer (VOC) Set measurable process performance indicators Operate basic software functionality (ARIS) Utilize process management support software (ARIS) to model business processes Demonstrate the use of process modeling on a practical example of a company from the level of process groups to the level of sub-processes Demonstrate process improvement both in the form of the KAIZEN approach and on the basis of Business Process Reengineering Interpret the basic principles of continuous process improvement Apply the principles of the second wave of BPM to achieve a radical increase in organizational performance Practice the fundamentals of the third wave of BPM leading to a process-oriented organization
Exit skills (student demonstrates these skills): Create a comprehensive process model of an organization Create a CANVAS model of a company/business. Describe the process flow using the SIPOC method Create a Swimlane process diagram Evaluate the voice of the customer (VOC) Set measurable process performance indicators Operate basic software functionality (ARIS) Utilize process management support software (ARIS) to model business processes Demonstrate the use of process modeling on a practical example of a company from the level of process groups to the level of sub-processes Demonstrate process improvement both in the form of the KAIZEN approach and on the basis of Business Process Reengineering Interpret the basic principles of continuous process improvement Apply the principles of the second wave of BPM to achieve a radical increase in organizational performance Practice the fundamentals of the third wave of BPM leading to a process-oriented organization
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Přednášení
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Přednášení
Hodnotící metody
Písemná zkouška
Ústní zkouška
Známkou
Známkou
Písemná zkouška
Ústní zkouška
Doporučená literatura
  • Briš, Petr. Management kvality. Vyd. 2., uprav. Zlín : Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2010. ISBN 978-80-7318-912-9.
  • CARDA, A., KUNSTOVÁ, R. Workflow. Nástroj manažera pro řízení podnikových procesů. Praha: Grada Publishing, 2003. ISBN 80-247-0666-0.
  • Darnton, G. Business Process Analysis: including architecture, engineering, improvement, management, and maturity. Requirements Analytics, 2012.
  • Davis, B. Managing business analysis services: a framework for sustainable projects and corporate strategy success. Ft. Lauderdale, FL: J. Ross Pub. ISBN 978-160-4270-792.
  • DUMAS, M., LA ROSA, M., MENDLING. J. Fundamentals of Business Process Management. 2018. ISBN 978-3662565087.
  • FIŠER. R. Procesní řízení pro manažery - Jak zařídit, aby lidé věděli, chtěli, uměli i mohli. Praha: Grada, 2021. ISBN 978-80-247-5038-5.
  • Friedli, T., Mundt, A., Thomas, S. Strategic management of global manufacturing networks: aligning strategy, configuration, and coordination. Heidelberg: Springer, 2014. ISBN 978-3-642-34184-7.
  • GERTH, Ch. Business process models: change management. Berlin: Springer, 2013. ISBN 978-3-642-38603-9.
  • Goetsch, D. L., Davis, S. Quality management for organizational excellence: introduction to total quality. Upper Saddle River, N.J.: Pearson, 2013. ISBN 978-0-13-287097-9.
  • HAMMER, H., WEINRICH, H. Radikální proměna firmy. Praha: Management Press, 1995. ISBN 80-85603-73-X.
  • Hromková, Ludmila. Reengineering podnikových procesů. 1. vyd. Zlín : Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2008. ISBN 978-80-7318-759-0.
  • JESTON, J. Business Process Management: Practical Guidelines to Successful Implementations. Routledge, 2022. ISBN 978-0367771607.
  • Jeston, J.,and Nelis, J. Business process management: practical guidelines to successful implementations. Oxford: Elsevier Butterworth-Heinemann, 2008. ISBN 978-0-7506-8656-3.
  • JESTON, John a Johan NELIS. Business process management: practical guidelines to successful implementations. 2014. ISBN 978-0-415-64176-0.
  • Jost, W., Scheer, A., Abolhassan, W., Kirchmer F. Business Process Excellence. Berlin: Springer-Verlag., 2002. ISBN 3-540-43479-8.
  • Miller, L. M.. Getting to Lean - Transformational Change Management. 2013. ISBN 9780578121819.
  • PETŘÍKOVÁ, R., JANKŮ, Š., HOFBRUCKEROVÁ Z. Lidé v procesech řízení (o kvalitě, znalostech, odpovědnosti a udržitelném rozvoji). Průhonice: Professional Publishing, 2020. ISBN 978-80-88260-43-1.
  • Pullan, P., Archer, J.. Business analysis and leadership: influencing change. Kogan Page, 2013. ISBN 978-0749468620.
  • ŘEPA, V. Procesně řízená organizace. Grada Publishing, 2021. ISBN 978-80-248-4128-4.
  • Řepa, Václav. Podnikové procesy : procesní řízení a modelování. 1. vyd. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1281-4.
  • SHARP, A., Mc. DERMONTT, P. Workflow modeling. London: Artech House, 2001. ISBN 1-58053-021-4.
  • SCHEER, A.W., ABOLHASSAN, F., JOST, W., KIRCHMER, M. Business Process Change Management. ARIS in Practice. Berlin: Springer-Verlag, 2003. ISBN 3-540-00243-X.
  • SCHEER, A.W., KRUPPKE, H., JOST, W., KINDERMANN, H. AGILITY by ARIS Business Process Management. Berlin: Springer-Verlag, 2006. ISBN 3-540-33527-7.
  • SCHEER, A.W., KRUPPKE, H., JOST, W., KINDERMANN, H. AGILITY by ARIS Business Process Management. Berlin: Springer-Verlag, 2006. ISBN 3-540-33527-7.
  • SCHEER, W.A. ARIS od podnikových procesů k aplikačním systémům. Brno:IDS Scheer ČR s.r.o., 2002. ISBN 80-238-4719-8.
  • Sinur, J., Odell, J., Fingar, P. Business process management: The Next Wawe. Megan-Kiffer Press, 2013. ISBN 978-0929652-22-1.
  • SINUR, J., ODELL, J. J., FINGAR, P. Business process management: the next wave: harnessing complexity with intelligent agents. Tampa: Meghan-Kiffer Press, 2013. ISBN 978-0-929652-22-1.
  • ŠMÍDA, F. Zavádění a rozvoj procesního řízení ve firmě. Praha:Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1689-4.
  • TUČEK, D., HRABAL, M., TRČKA, L. Procesní řízení v praxi podniků a vysokých škol. Praha: Technická Wolters Kluwer, 2014. ISBN 978-80-7478-674-7.
  • TUČEK, D., ZÁMEČNÍK R. Řízení a hodnoce výkonnosti podnikových procesů v praxi. Technická univerzita vo Zvolene, 2007. ISBN 978-80-228-1796-7.
  • VOM BROCKE, Jan a Michael ROSEMANN. Handbook on business process management. Berlin: Springer, 2015. ISBN 978-3-642-45099-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr