Předmět: Informační technologie v cestovním ruchu

« Zpět
Název předmětu Informační technologie v cestovním ruchu
Kód předmětu MUPI/2ICR
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pivnička Michal, Ing. Ph.D.
  • Gajdošík Tomáš, doc. Ing. Ph.D.
  • Poór Peter, Ing. PhD.
Obsah předmětu
Obsahová náplň přednášek 1. Informační technologie a cestovní ruch Význam, využívání a historie informačních technologií v cestovním ruchu, funkce a osobitosti informačních systémů v CR, výběr a implementace IS, informační technologie a návštěvník 2. Systémy rezervováni v cestovním ruchu Centrální systémy rezervování a globální distribuční systémy, internetové systémy rezervování, online cestovné kanceláře a meta vyhledávače 3. Informační technologie v dopravě Informační technologie v leteckých společnostech a na letištích, informační technologie v cestné a železniční dopravě, integrovaný systém městské dopravy) 4. Informační technologie v hotelech a pohostinských zařízeních Hotelový informační systém, externí systémy v hotelech, elektronické systémy rezervování, přizpůsobení informačních technologií osobitostem hotelových zařízení, informační systém v pohostinství. 5. Informační technologie v cestovních kancelářích Informační systém cestovní kanceláře, elektronické systémy rezervací 6. Internetové stránky a optimalizace pro vyhledávače Obsah internetové stránky podniku CR, zásady tvorby internetové stránky podniku CR, osobitosti prezentace na internetu z pohledu hotelového a pohostinského zařízení a cestovné kanceláře. 7. Slevové portály a jejich význam pro cestovní ruch Nabídka slevových portálů na internetu, vliv slevových portálů na rozhodování návštěvníka, slevové portály a ekonomika podniku cestovního ruchu 8. Sociální média v cestovním ruchu Využívání různých druhů sociálních médií v CR - sociální sítě, výukové stránky (wikis), blog and microblogy, fóra, strategické plánování používání sociálních médií 9. Mobilní technologie v cestovním ruchu a mobilní marketing Mobilní zařízení a funkce mobilních technologií v CR, mobilní marketing v CR - mobilní stránky, mobilní aplikace, geomarketing, měření účinnosti technologií a jejich omezení 10. Využití informačních technologií v CRM a marketingovém průzkumu Elektronická databáze zákazníků, newsletter a jeho rozesílání, elektronické recenze, kvantitativní a kvalitativní metody zkoumání návštěvníků v cestovním ruchu 11. Inteligentní destinace cestovního ruchu Charakteristiky inteligentní destinace, inteligentní destinace z pohledu návštěvníka a manažerského pohledu, informační technologie v inteligentních destinacích 12. Smart business skills Důležitost a absence smart business skills, tvorba nabídky s důrazem na soft a smart dovednosti, udržitelné myšlení v obchodním jednání 13. Trendy v informačních technologiích v cestovním ruchu Různé zdroje získávání informací, digitální elasticita, kompetentnější návštěvníci v cestovním ruchu, zmenšování technologií, tvorba příběhů, otevřené systémy, umělá inteligence, inovativní materiály

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Cvičení na počítači
  • Účast na výuce - 15 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 25 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 30 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
K předmětu jsou požadovány základní předpoklady a dovednosti v oblasti ekonomiky a řízení podnikových procesů. Základním předpokladem jsou znalosti plánovaní a řízení podnikových zdrojů v jednotlivých procesech marketingu, výroby, financí, účetníctví, controllingu, řízení lidských zdrojů a pod.
K předmětu jsou požadovány základní předpoklady a dovednosti v oblasti ekonomiky a řízení podnikových procesů. Základním předpokladem jsou znalosti plánovaní a řízení podnikových zdrojů v jednotlivých procesech marketingu, výroby, financí, účetníctví, controllingu, řízení lidských zdrojů a pod.
Výsledky učení
Popsat problematiku informačních systémů v podnicích
Popsat problematiku informačních systémů v podnicích
Charakterizovat specifika informační podpory v oblasti cestovního ruchu
Charakterizovat specifika informační podpory v oblasti cestovního ruchu
Definovat informační technologie používané v dopravě, hotelech, pohostinství a cestovních kancelářích/agenturách
Definovat informační technologie používané v dopravě, hotelech, pohostinství a cestovních kancelářích/agenturách
Popsat roli využití mobilních technologií v CR
Popsat roli využití mobilních technologií v CR
Definovat pojem sdílená ekonomika
Definovat pojem sdílená ekonomika
Odborné dovednosti
Sestavit nabídku služeb CR pro zákazníka s ohledem na tvrdé a měkké dovednosti
Sestavit nabídku služeb CR pro zákazníka s ohledem na tvrdé a měkké dovednosti
Provést porovnání více variant nabídek služeb CR s ohledem na efektivnost nákladů a úspory času
Provést porovnání více variant nabídek služeb CR s ohledem na efektivnost nákladů a úspory času
Použít vybraný hotelový rezervační systém
Použít vybraný hotelový rezervační systém
Stanovit vhodné online nástroje k propagaci služeb CR
Stanovit vhodné online nástroje k propagaci služeb CR
Posoudit výhody a nevýhody sdílené ekonomiky v CR
Posoudit výhody a nevýhody sdílené ekonomiky v CR
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Cvičení na počítači
Cvičení na počítači
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Přednášení
Přednášení
Hodnotící metody
Didaktický test
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Didaktický test
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Doporučená literatura
  • BASL, J. a R. BLAŽÍČEK. Podnikové informační systémy. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4307-3.
  • EGGER, R., BUHALIS, D. eTourism Case studies: Management & Marketing issues in eTourism.. Oxford : Butterworth-Heinemann, 2008. ISBN 978-0-7506-8667-9.
  • GAJDOŠÍK, T., GAJDOŠÍKOVÁ, Z., MARČEKOVÁ, R. Informačné systémy v cestovnom ruchu. Banská Bystrica: Belianum, 2015. ISBN 978-80-557-0988-8.
  • GAJDOŠÍK, T., GAJDOŠÍKOVÁ, Z., MARČEKOVÁ, R. Informačné technológie v cestovnom ruchu. Bratislava: Wolters Kluwer, 2017. ISBN 978-80-8168-587-3.
  • O'CONNOR, P. Using Computers in Hospitality. London : Thomson Learning, 2004. ISBN 978-1-84480-045-2.
  • SCHULZ, A., WEITHÖNER, U., GOECKE, R. Informations management in Tourismus - E-tourism: Prozesse und Systeme. München : Oldenbourg Wissenschaftsverlang, 2010. ISBN 978-3-486-58954-2.
  • ZELENKA, J. a kol. e-Tourism v oblasti cestovního ruchu. Praha : Ministerstvo pro místní rozvoj, 2008.
  • ZELENKA, J. Cestovní ruch. Informační a komunikační technologie. Hradec Králové : Gaudeamus, 2008. ISBN 978-80-7041-514-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr