Předmět: Úvod do studia systémů

« Zpět
Název předmětu Úvod do studia systémů
Kód předmětu MUPI/1USSX
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Papadakis Aleš, Ing.
  • Pivnička Michal, Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
- systémové inženýrství, systémový přístup, systémová věda, systém a jejich vlastnosti (synergický efekt, emergence, komplexita, dynamika), - systémové myšlení, - systémové archetypy - modelování systémů - kognitivní limity při modelování a řízení systémů - teorie učící se organizace - strategické vyladění podnikových systémů pomocí metodiky Balanced Scorecard

Studijní aktivity a metody výuky
Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Semestrální práce - 30 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 45 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 45 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 30 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
Student umí vysvětlit základní principy z oblasti teorie systémů.
Student umí vysvětlit základní principy z oblasti teorie systémů.
Student umí vysvětlit základní principy z oblasti teorie systémů.
Student vysvětlí základní principy z oblasti teorie systémů.
Student umí vysvětlit základní principy z oblasti teorie systémů.
Student vysvětlí základní principy z oblasti teorie systémů.
Student rozumí pojmu "učící se organizace" a jejímu vztahu k systémům.
Student rozumí pojmu "učící se organizace" a jejímu vztahu k systémům.
Student rozumí pojmu "učící se organizace" a jejímu vztahu k systémům.
Student rozumí pojmu "učící se organizace" a jejímu vztahu k systémům.
Student umí vysvětlit jednotlivé systémové archetypy.
Student umí vysvětlit jednotlivé systémové archetypy.
Student umí vysvětlit jednotlivé systémové archetypy.
Student umí vysvětlit jednotlivé systémové archetypy.
Student umí popsat základní aspekty problematiky systémového myšlení.
Student umí popsat základní aspekty problematiky systémového myšlení.
Student umí popsat základní aspekty problematiky systémového myšlení.
Student umí popsat základní aspekty problematiky systémového myšlení.
Student umí vysvětlit systémové koncepce používané v podnicích jako je Balanced Scorecard a teorie omezení.
Student umí vysvětlit systémové koncepce používané v podnicích jako je Balanced Scorecard a teorie omezení.
Student umí vysvětlit systémové koncepce používané v podnicích jako je Balanced Scorecard a teorie omezení.
Student umí vysvětlit systémové koncepce používané v podnicích jako je Balanced Scorecard a teorie omezení.
Odborné dovednosti
Student popíše a analyzuje komplexní systémy.
Student popíše a analyzuje komplexní systémy.
Student popíše a analyzuje komplexní systémy.
Student popíše a analyzuje komplexní systémy.
Student využívá jednotlivé disciplíny učící se organizace.
Student využívá jednotlivé disciplíny učící se organizace.
Student využívá systémové archetypy pro analýzu systémového chování.
Student využívá jednotlivé disciplíny učící se organizace.
Student využívá jednotlivé disciplíny učící se organizace.
Student využívá systémové archetypy pro analýzu systémového chování.
Student využívá systémové archetypy pro analýzu systémového chování.
Student analyzuje komplexní problémy pomocí systémového myšlení.
Student využívá systémové archetypy pro analýzu systémového chování.
Student analyzuje komplexní problémy pomocí systémového myšlení.
Student aplikuje koncepci Balanced Scorecard a teorii omezení.
Student aplikuje koncepci Balanced Scorecard a teorii omezení.
Student analyzuje komplexní problémy pomocí systémového myšlení.
Student analyzuje komplexní problémy pomocí systémového myšlení.
Student aplikuje koncepci Balanced Scorecard a teorii omezení.
Student aplikuje koncepci Balanced Scorecard a teorii omezení.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Projekce (statická, dynamická)
Projekce (statická, dynamická)
Hodnotící metody
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Známkou
Známkou
Doporučená literatura
  • Bureš, Vladimír. Systémové myšlení pro manažery. 1. vyd. [Praha] : Professional Publishing, 2011. ISBN 978-80-7431-037-9.
  • GHARAJEDAGHI, Jamshid. Systems thinking: managing chaos and complexity : a platform for designing business architecture. Burlington: Morgan Kaufmann, 2011. ISBN 978-0-12-385915-0.
  • HABR,J.,VEPŘEK,J. Systémová analýza a syntéza. Praha: SNTL, 1986.
  • CHECKLAND, Peter. Soft systems methodology: a 30-year retrospective. Chichester: John Wiley, 1999. ISBN 0-471-98606-2.
  • Janíček, P. , Marek, J. Expertní inženýrství v systémovém pojetí. Praha, 2013. ISBN 978-80-247-4127-7.
  • KAHNEMAN, Daniel. Myšlení: rychlé a pomalé. V Brně: Jan Melvil, 2012. ISBN 978-80-87270-42-4.
  • Kaplan, Robert S. Alignment : systémové vyladění organizace : jak využít Balanced Scorecard k vytváření synergií. Vyd. 1. Praha : Management Press, 2006. ISBN 80-7261-155-0.
  • Kaplan, Robert S. Balanced scorecard : strategický systém měření výkonnosti podniku. 5. vyd. Praha : Management Press, 2007. ISBN 978-80-7261-177-5.
  • Mildeová, Stanislava. Systémová dynamika. Vyd. 2., přeprac. V Praze : Oeconomica, 2008. ISBN 978-80-245-1448-2.
  • Nenadál, J. - Noskievičová, D. - Petříková, R. - Plura, J. - Tošenovský, J. Moderní systémy řízení jakosti.
  • Senge, Peter M. Pátá disciplína : teorie a praxe učící se organizace. Vyd. 1. Praha : Management Press, 2007. ISBN 978-80-7261-162-1.
  • Sterman, John D. Business dynamics : systems thinking and modeling for a complex world. Boston : Irwin/McGraw-Hill, 2000. ISBN 72311355.
  • Sternberg, R. J. Kognitivní psychologie. Praha, 2002.
  • Taleb, Nassim. The black swan : the impact of the highly improbable. London : Penguin Books, 2008. ISBN 978-0-1410-3459-1.
  • Vlček, Jaroslav. Systémové inženýrství. Vyd. 1. Praha : ČVUT, 1999. ISBN 80-0101-905-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr