Předmět: Tourism Economics

« Zpět
Název předmětu Tourism Economics
Kód předmětu MUPE/4ECRE
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Maráková Vanda, prof. Ing. PhD.
Obsah předmětu
Cestovní ruch jako průřezový a socioekonomický systém. Poptávka po cestovním ruchu, kvantifikace a prognózování pomocí kvalitativních a kvantitativních metod. Nabídka cestovního ruchu a ovlivňující faktory. Struktura trhu cestovního ruchu, dodavatelský řetězec a partnerství. Ekonomické přínosy cestovního ruchu a možnost jeho hodnocení (satelitní účet, modely vstupů a výstupů, analýza nákladů a přínosů). Mimoekonomické přínosy cestovního ruchu. Současná úroveň rozvoje cestovního ruchu ve světě. Posouzení konkurenceschopnosti destinací. Budoucí směr výzkumu v cestovním ruchu.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výsledky učení
Odborné znalosti
Studenti budou mít znalosti o různých faktorech ovlivňujících cestovní ruch, včetně ekonomických, sociálních a environmentálních aspektů.
Studenti budou mít znalosti o různých faktorech ovlivňujících cestovní ruch, včetně ekonomických, sociálních a environmentálních aspektů.
Budou schopni kvantifikovat poptávku po cestovním ruchu a analyzovat faktory ovlivňující nabídku v různých destinacích.
Budou schopni kvantifikovat poptávku po cestovním ruchu a analyzovat faktory ovlivňující nabídku v různých destinacích.
Získají znalosti o metodách hodnocení ekonomických dopadů cestovního ruchu, včetně použití satelitního účtu, modelů vstupů a výstupů a analýzy nákladů a přínosů.
Získají znalosti o metodách hodnocení ekonomických dopadů cestovního ruchu, včetně použití satelitního účtu, modelů vstupů a výstupů a analýzy nákladů a přínosů.
Budou schopni identifikovat klíčové faktory určující konkurenceschopnost destinací a porovnávat jejich relativní atraktivitu pro cestovní ruch.
Budou schopni identifikovat klíčové faktory určující konkurenceschopnost destinací a porovnávat jejich relativní atraktivitu pro cestovní ruch.
Získají povědomí o aktuálních trendech v oblasti cestovního ruchu a budou schopni identifikovat možné směry budoucího výzkumu a rozvoje v této oblasti.
Získají povědomí o aktuálních trendech v oblasti cestovního ruchu a budou schopni identifikovat možné směry budoucího výzkumu a rozvoje v této oblasti.
Odborné dovednosti
Studenti budou schopni kriticky analyzovat a syntetizovat rozsáhlé množství informací z různých zdrojů, včetně akademických studií, statistických dat a odborné literatury.
Studenti budou schopni kriticky analyzovat a syntetizovat rozsáhlé množství informací z různých zdrojů, včetně akademických studií, statistických dat a odborné literatury.
Budou mít dovednosti prezentovat své myšlenky a výsledky výzkumu prostřednictvím psaných zpráv, prezentací a diskusí, jak mezi kolegy, tak ve vědecké komunitě.
Budou mít dovednosti prezentovat své myšlenky a výsledky výzkumu prostřednictvím psaných zpráv, prezentací a diskusí, jak mezi kolegy, tak ve vědecké komunitě.
Získají dovednosti v analytickém zpracování dat a kvantifikaci různých aspektů cestovního ruchu pomocí kvalitativních a kvantitativních metod.
Získají dovednosti v analytickém zpracování dat a kvantifikaci různých aspektů cestovního ruchu pomocí kvalitativních a kvantitativních metod.
Budou schopni přesvědčivě argumentovat na základě analýzy dat a interpretace výsledků svého výzkumu, a to jak písemně, tak ústně.
Budou schopni přesvědčivě argumentovat na základě analýzy dat a interpretace výsledků svého výzkumu, a to jak písemně, tak ústně.
Budou mít dovednosti pracovat efektivně v týmu a spolupracovat s ostatními studenty při řešení komplexních problémů a projektů v oblasti cestovního ruchu.
Budou mít dovednosti pracovat efektivně v týmu a spolupracovat s ostatními studenty při řešení komplexních problémů a projektů v oblasti cestovního ruchu.
Doporučená literatura
  • BI, J-W., LI, H., FAN, Z-P. Tourism demand forecasting with time series imaging: A deep learning model. Annals of Tourism Research. 2021, ISSN 0160-7383.
  • DWYER, L., FORSYTH, P., DWYER, W. Tourism economics and policy.. Bristol: Channel View Publications, 2010. ISBN 978-13-84541-151-.
  • GÚČIK, M. Cestovný ruch v ekonomike a spoločnosti. Bratislava: Wolters Kluwer, 2020. ISBN 978-80-571-0273-1.
  • HILLMAN, W., RADEL, K. Qualitative methods in tourism research.. Bristol: Channel View Publications, 2018. ISBN 978-1-84541-640-9.
  • JIAO, X., CHEN, J. L., LI, G. Forecasting tourism demand: Developing a general nesting spatiotemporal model. In Annals of Tourism Research. 2021, ISSN 0160-7383.
  • KRONENBERG, K., FUCHS, M. Aligning tourism's socio-economic impact with the United Nations' sustainable development goals. Tourism Management Perspectives. 2021, ISSN 2211-9736.
  • MACNEILL, T., WOZNIAK, D. The economic, social, and environmental impacts of cruise tourism. Tourism Management, Volume 66. 2018, ISSN 0261-5177.
  • MATIAS, A., NIJKAMP, P., ROM?O, J. Impact Assessment in Tourism Economics. Berlin: Springer, 2016. ISBN 978-3-319-14919-6.
  • MATIAS, A. Quantitative Methods in Tourism Economics.. Berlin: Springer, 2012. ISBN 978-3-790-82870-8.
  • VANHOVE, N. The economics of tourism destinations. Abingdon: Routldege. 2018.
  • ZHANG, Y., LI, G., MUSKAT, B., VU, H.Q., LAW, R. Predictivity of tourism demand data. Annals of Tourism Research, Volume 89. 2021, ISSN 0160-7383.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr