Vyučující
|
-
Zámečník Roman, doc. Ing. Ph.D.
-
Novák Petr, doc. Ing. Ph.D.
-
Metzker Zdenko, Ing.
|
Obsah předmětu
|
Historie controllingu, současné trendy a budoucnost controllingu. Podstata a úlohy controllingu; controller. Informační podpora controllingu - reporting jako základní nástroj controllingu. Strategický controlling a operativní controlling. Nákladový controlling. Finanční controlling. Investiční controlling. Bankovní controlling. Projektový a procesní controlling. Controlling funkčních oblastí (personální, výrobní, logistický, marketingový controlling). Controlling v nevýrobní sféře (veřejná zpráva, neziskové organizace, zdravotní zařízení, hotely atd.). Přednáška odborníka z praxe na aktuální téma z problematiky controllingu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
pochopit důležitost tohoto nástroje ekonomického řízení podniku |
pochopit důležitost tohoto nástroje ekonomického řízení podniku |
charakterizovat podstatu controllingu a jeho vazby na účetnictví |
charakterizovat podstatu controllingu a jeho vazby na účetnictví |
pochopit interakce mezi manažerem a controllerem |
pochopit interakce mezi manažerem a controllerem |
interpretovat podstatu reportingu |
interpretovat podstatu reportingu |
definovat příčiny vzniku odchylek |
definovat příčiny vzniku odchylek |
vysvětlit podstatu a odlišnosti operativního a nákladového controllingu |
vysvětlit podstatu a odlišnosti operativního a nákladového controllingu |
popsat hlavní funkce a úkoly finančního controllingu |
popsat hlavní funkce a úkoly finančního controllingu |
charakterizovat nástroje strategického controllingu |
charakterizovat nástroje strategického controllingu |
objasnit úlohu controllingu v řízení funkčních oblastí (HR controlling, marketingový controlling, logistický controlling) |
objasnit úlohu controllingu v řízení funkčních oblastí (HR controlling, marketingový controlling, logistický controlling) |
Odborné dovednosti |
---|
využívat nástroje marketingu při sestavování zpráv controllera |
využívat nástroje marketingu při sestavování zpráv controllera |
identifikovat možnost eliminace jednotlivých odchylek |
identifikovat možnost eliminace jednotlivých odchylek |
samostatně řešit Cost - Volume - Profit úlohy |
samostatně řešit Cost - Volume - Profit úlohy |
realizovat kalkulaci neúplných nákladů |
realizovat kalkulaci neúplných nákladů |
sestavit manažerskou výsledovku podniku |
sestavit manažerskou výsledovku podniku |
zhodnotit přínos jednotlivých výrobkových řad pro ekonomiku podniku |
zhodnotit přínos jednotlivých výrobkových řad pro ekonomiku podniku |
kvantifikovat přínos ekonomický přínos controllingu |
kvantifikovat přínos ekonomický přínos controllingu |
vypočítat a samostatně interpretovat ukazatele HR controllingu |
vypočítat a samostatně interpretovat ukazatele HR controllingu |
syntetizovat získané vědomosti při modelování reálné ekonomické situace podniku |
syntetizovat získané vědomosti při modelování reálné ekonomické situace podniku |
Doporučená literatura
|
-
ATKINSON, A. A. Management accounting: information for decision making and strategy execution. Boston: Pearson, 2012. ISBN 978-0-273-76998-9.
-
BAUMGARTEN, D. The cost stickiness phenomenon: causes, characteristics, and implications for fundamental analysis and financial analysts? forecasts. Wiesbaden: Springer Gabler, 2012. ISBN 78-3-8349-4130-5.
-
COOPER, R. G. Winning at new products: creating value through innovation. New York: Basic Books, 2017. ISBN 978-0-465-09332-8.
-
KAPLAN, R. S., ANDERSON, S. R. Time-driven activity-based costing: a simpler and more powerful path to higher profits. Boston: Harvard Business School Press, 2007. ISBN 978-1-4221-0171-1.
-
KAPLAN, R. S., NORTON, D. P. Strategy maps: converting intangible assets into tangible outcomes. Boston: Harvard Business School Press, 2004. ISBN 1591391342.
-
KERZNER, H. Project Management: A Systems Approach to Planning, Scheduling, and Controlling. Wiley, 2017. ISBN 978-1119165354.
-
PARMENTER, D. Key performance indicators for government and non profit agencies: implementing winning KPIs.. Hoboken: Wiley, John Wiley & Sons, 2012. ISBN 78-0-470-94454-7.
-
TASCHNER, A., CHARIFZADEH, M. Management and cost accounting: tools and concepts in an Central European context. Wiley-VCH, 2016. ISBN 978-3-527-50822-8.
|