Předmět: Tvorba business modelů

« Zpět
Název předmětu Tvorba business modelů
Kód předmětu MUPE/1BM
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Popesko Boris, prof. Ing. Ph.D.
  • Macurová Lucie, Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Čtyři rozměry podnikání 2. Business modely 3. Osobní model 4. Canvas 5. Tvorba hodnotové nabídky 6. Lean canvas 7. Lean startup 8. Proces vývoje zákazníka 9. Design business modelu 10. Vzory business modelů 11. Trendy v oblasti tvorby business modelů 12. Praxe vybraných firem

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 16 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 39 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 21 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 14 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Základní znalosti a dovednosti v oblastech business modelů, štíhlého podnikání a business modelu. V předmětu jsou požadovány základní předpoklady a dovednosti v oblasti podnikání.
Základní znalosti a dovednosti v oblastech business modelů, štíhlého podnikání a business modelu. V předmětu jsou požadovány základní předpoklady a dovednosti v oblasti podnikání.
Výsledky učení
Student je schopen zpracovat a používat plátno business modelu (Lean Canvas a Canvas), jehož pomocí bude schopen modelovat obrysy podnikání nových i již osvědčených podnikatelských konceptů. Student umí definovat plátno business modelu v rámci dokumentace včetně všech požadovaných náležitostí.
Student je schopen zpracovat a používat plátno business modelu (Lean Canvas a Canvas), jehož pomocí bude schopen modelovat obrysy podnikání nových i již osvědčených podnikatelských konceptů. Student umí definovat plátno business modelu v rámci dokumentace včetně všech požadovaných náležitostí.
charakterizovat podstatu podnikání, business modelu a vysvětlit;
charakterizovat podstatu podnikání, business modelu a vysvětlit;
popsat trendy v oblasti podnikání;
popsat trendy v oblasti podnikání;
charakterizovat a definovat plátno Lean Canvas a Canvas;
charakterizovat a definovat plátno Lean Canvas a Canvas;
definovat a popsat rozdíl mezi podnikatelským plánem a business modelem;
definovat a popsat rozdíl mezi podnikatelským plánem a business modelem;
popsat vývoj business modelů a inovace business modelů;
popsat vývoj business modelů a inovace business modelů;
Odborné dovednosti
definovat co je podstata podnikání;
definovat co je podstata podnikání;
zpracovat business model podle plátna Lean Canvas;
zpracovat business model podle plátna Lean Canvas;
zpracovat business model podle plátna Canvas;
zpracovat business model podle plátna Canvas;
zhodnotit úroveň podnikání ve světě;
zhodnotit úroveň podnikání ve světě;
prakticky aplikovat znalosti z business modelů;
prakticky aplikovat znalosti z business modelů;
definovat podnikatelský záměr;
definovat podnikatelský záměr;
identifikovat problémy při tvorbě business modelu;
identifikovat problémy při tvorbě business modelu;
uplatnit přístup štíhlého podnikání;
uplatnit přístup štíhlého podnikání;
vybrat vhodnou formu business modelu;
vybrat vhodnou formu business modelu;
uplatnit metody Lean Startup;
uplatnit metody Lean Startup;
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Demonstrace
Demonstrace
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Projekce (statická, dynamická)
Projekce (statická, dynamická)
Přednášení
Přednášení
Hodnotící metody
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Známkou
Známkou
Doporučená literatura
  • Anderson, C. Dlouhý chvost: proč budoucnost byznysu spočívá v dlouhodobých prodejích a větší pestrosti nabídky. Computer Press, 2013. ISBN 9788025125076.
  • Drucker, P. F. Inovace a podnikavost. Praha : Management Press, 1993. ISBN 80-85603-29-2.
  • FOTR, J., SOUČEK, I. Podnikatelský záměr a investiční rozhodování. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0939-2.
  • Chesbrough, H. Open Business Models: How to Thrive in the New Innovation Landscape. Boston: Harvard Business School Press, 2006. ISBN 978-1422104279.
  • Maurya, A. Running lean: iterate from plan A to a plan that works. O'Reilly Media, Inc., 2012. ISBN 978-1449305178.
  • OSTERWALDER, Alexander a Yves PIGNEUR. Tvorba business modelů: příručka pro vizionáře, inovátory a všechny, co se nebojí výzev. Brno: BizBooks, 2012. ISBN 978-80-265-0025-4.
  • Ries, E. The lean startup: How today's entrepreneurs use continuous innovation to create radically successful businesses. Crown Publishing Group, 2011. ISBN 0307887898.
  • SRPOVÁ, Jitka, SVOBODOVÁ, Ivana, SKOPAL, Pavel, ORLÍK, Toma?s?. Podnikatelsky? pla?n a strategie. Pardubice: Rada Publishing, a.s., 2011. ISBN 978-80-247-4103-1.
  • Taleb, N. N. Antifragile: how to live in a world we don´t understand. London: Allen Lane, 2012.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr